Не допустити обмеження прав споживачів
Як повідомляє
Інформаційно-аналітичний центр ФПУ, на урядовому засіданні 19 червня серед
інших питань було розглянуто проект Закону України «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо безпечності харчових продуктів».
Мета цього законопроекту – нормативно-правове забезпечення
перерозподілу повноважень між відповідними органами виконавчої влади щодо
формування політики й здійснення державного нагляду в сфері безпеки та якості
харчових продуктів, а також приведення законодавчих актів у відповідність до
Конституції України в частині перерозподілу повноважень між Президентом і
Кабінетом Міністрів у зв’язку з проведенням адміністративної реформи.
У випадку прийняття законопроекту планується внесення змін
до 13 законодавчих актів України, зокрема Кодексу про адміністративні
правопорушення, Кримінального кодексу, Господарського кодексу, законів України
«Про безпечність та якість харчових продуктів», «Про дитяче харчування», «Про
захист прав споживачів», «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію,
знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції», «Про
ветеринарну медицину» та ін.
Позиція профспілок полягає в тому, щоб зміни до
законодавства не призвели до погіршення ситуації на споживчому ринку та зменшення
гарантованих на сьогодні прав споживачів. Тому після детального вивчення й
обговорення зазначеного документа профспілки дійшли висновку про те, що він
потребує суттєвого доопрацювання. Про це на засіданні уряду повідомив перший
заступник керівника СПО об’єднань профспілок, в. о. першого заступника Голови
ФПУ Григорій Осовий, зазначивши, що згідно з Конституцією України, саме
держава повинна захищати права споживачів, здійснювати контроль за якістю і
безпечністю продукції, усіх видів послуг і робіт, а також сприяти діяльності
громадських організацій споживачів.
На думку голови Профспілки машинобудівників та приладобудівників
України Анатолія Кубраченка, який очолює громадську раду при
Держспоживзахисті, запропонованим законопроектом порушено саму мету державної
споживчої політики, яка передбачає забезпечення дотримання прав споживачів за
допомогою правових, адміністративних та економічних інструментів державного
впливу із широким залученням громади та індивідуальної ініціативи споживачів.
Аргументуючи позицію профспілок, Григорій Осовий привернув
увагу членів уряду та присутніх на засіданні до наступних питань:
– чинним Законом України «Про захист прав споживачів»
встановлено, що виробник зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної
якості, а також надати всю інформацію про цю продукцію (ст. 6). Статті 14 і 15
Закону забороняють змінювати строк придатності продукції, здійснювати її
випуск і реалізацію без дотримання встановлених відповідними документами
вимог до такої продукції. На сьогодні ця досить жорстка, але об’єктивна вимога
є запобіжним заходом реалізації продукції з простроченими термінами. Проте,
новим законопроектом таку норму пропонується скасувати;
– викликає запитання запланована зміна перевірки стандартів
безпеки продукції. Сьогодні такі вимоги встановлюються нормативними
документами, пропонується ж, щоб ці норми встановлювалися технічними
регламентами;
– непокоїть можливість відсторонення від здійснення своїх
функцій Держспоживзахисту, який нині має регуляторні повноваження, може
здійснювати адміністративний вплив на порушників прав споживачів. Яка саме
структура надалі здійснюватиме такі повноваження, законопроект конкретно не
визначає, що, на переконання профспілкової сторони, є також неприпустимим.
Крім того, з прийняттям законопроекту місцеві органи
виконавчої влади будуть позбавлені можливості в разі виявлення фактів
реалізації продукції, яка не супроводжується необхідною, доступною і
достовірною інформацією та відповідними документами, або продукції з
простроченим терміном придатності припинити її реалізацію до пред’явлення
інформації, супровідних документів.
Чи не призведуть вказані зміни до погіршення прав
споживачів? Представник профспілок не виключає, що це може відбутися.
Після жвавої дискусії першому віце-прем’єру було доручено
оперативно доопрацювати документ з урахуванням висловлених, зокрема й
профспілками, пропозицій.
ПЕНСІЇ ДЛЯ
ДЕРЖСЛУЖБОВЦІВ
Заданими Інформаційно-аналітичногоцентру ФПУ, 19 червня на
засіданні Кабінету Міністрів України було ухвалено постанову уряду «Про затвердження
Порядку та умов визначення заробітної плати для обчислення пенсії державного
службовця», проект якої розроблений Мінсоцполітики з метою реалізації Закону
України «Про державну службу» від 17.11.11 № 4050-VІ щодо порядку визначення
заробітної плати для обчислення та перерахунку пенсій державним службовцям.
У новому Порядку змінено підходи до вибору періодів роботи,
заробіток за які включається в розрахунок для призначення пенсії цій категорії
громадян. Так, наприклад, у разі звернення державного службовця за
призначенням пенсії у період із 1 січня 2014 до 31 грудня 2015 років включно
будуть враховуватися лише всі календарні місяці роботи, починаючи з 1 січня
2014 року до дати звернення. За висновками профспілок, це позбавляє державного
службовця права вибору періоду роботи, заробіток за який враховується для
обчислення пенсії: за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60
календарних місяців поспіль перед зверненням за пенсією, що було відображено у
чинній постанові КМУ від 31.05.2000 № 865 та попередньому варіанті Порядку.
Таким чином, зазначена зміна призведе до обмеження конституційних прав
державних службовців.
ЦКПрофспілки працівників державних установ України та
СПОпрофспілок запропонували доповнити проект нормою щодо надання
держслужбовцям такого права. «Ми поставили міністру соціальної політики запитання,
наскільки нова формула розрахунків краща чи ефективніша за ту, яка існує нині,
– сказав у своєму коментарі перший заступник керівника СПОоб’єднань
профспілок, в. о. першого заступника Голови ФПУ Григорій Осовий, – а також
звернули увагу присутніх, що за цією новою формулою поки що не зроблено
актуальних розрахунків».
Як зазначив Григорій Осовий, за його даними, в уряді досі
точаться дискусії навколо можливості запровадження всіх складових закону
«Про державну службу» з 1 січня наступного року, тому що перехід на нові умови
оплати праці для держслужбовців, передбачений новим законом, потребує
збільшення видатків на їх утримання (за оцінкою Міністерства фінансів, 25–30
млрд грн). «У нинішніх економічних умовах передбачити в держбюджеті такі кошти
– проблематично, – наголосив представник профспілок, – тож ми висловили
занепокоєння з приводу можливого відтермінування введення в дію закону.
Надалі будемо вивчати ситуацію і в разі потреби пропонувати внесення змін до
прийнятої постанови про Порядок визначення заробітної плати для обчислення
пенсії держслужбовця».
ГРОМАДСЬКА РАДА
ПІДТРИМАЛА
ФПУ
За інформацією Департаменту
бюджетної політики та соціальногозахисту, 20 червня відбулося засідання
Громадської ради при Державній інспекції України з питань захисту прав
споживачів, у якому взяли участь представники ФПУ.
Громадська рада підтримала звернення Федерації профспілок
України до Кабінету Міністрів України стосовно:
– доповнення «Норм споживання природного газу населенням у
разі відсутності газових лічильників» видом споживання природного газу –
«плита газова за наявності електричного водонагрівача» для норми споживання
9,8 куб. м/людино-місяць, шляхом внесення відповідних змін до постанови
Кабінету Міністрів України від 08.06.96 № 619;
– скасування сплати подвійної норми споживання газу при
відсутності централізованого гарячого водопостачання за заявами мешканців
щодо встановлених у їх оселях електроводонагрівачів (бойлерів) та на підставі
складання відповідних актів;
– фіксування в тристоронньому акті, який має підписуватися
теплопостачальною, газозбутовою організаціями та кінцевим споживачем, факту
та терміну відсутності гарячого водопостачання, що є підставою для
перерахунку населенню плати за гаряче водопостачання та газ.
За результатами засідання прийнято рішення звернутися до
Кабінету Міністрів України з проханням сприяти вирішенню порушених питань.
26.06.2013
|