Основні напрями бюджетної політики на 2014 рік
Одним з пріоритетних напрямів
реалізації бюджетної політики в наступному році має стати подальше виконання зобов’язань
України щодо досягнення Цілей розвитку тисячоліття на 2010–2015 роки, а саме зниження
рівня бідності, збільшення питомої ваги «середнього класу населення».
Олена ОВЕРЧУК
за матеріалами Департаменту бюджетної політики та соціального
захисту апарату ФПУ
СТРАТЕГІЧНІ ЦІЛІ
Першочергової реалізації потребують також визначені Державною
цільовою програмою з подолання та запобігання бідності на період до 2015 року завдання
щодо підвищення соціальних стандартів, сприяння зайнятості населення, вдосконалення
оплати праці, соціального страхування, пенсійного забезпечення, системи соціального
захисту, медичного обслуговування, соціальної підтримки молоді, сімей і захисту
прав дітей.
Цілі й основні завдання податково-бюджетної політики, спрямовані
на стимулювання зростання економіки шляхом зниження податкового навантаження,
впровадження новітніх енергозберігаючих технологій, підтримку галузей економіки,
виконання задекларованого рівня соціальних зобов’язань, утримання на економічно
безпечному рівні бюджетного дефіциту та рівня державного боргу, визначені Міністерством
фінансів України в плані діяльності на 2013 бюджетний рік та два бюджетні періоди,
що настають за плановим (2014–2015 роки), потребують якнайшвидшої реалізації.
У зв’язку із зазначеним Президія ФПУ при підготовці проекту
Основних напрямів бюджетної політики України на 2014 рік пропонує визначити основними
стратегічними цілями наступне:
– забезпечення стабільного щорічного зростання ВВП;
– підвищення конкурентоспроможності національної економіки;
– забезпечення збалансованості доходів та видатків бюджету;
– збільшення реальних доходів населення і на цій основі скорочення
бідності серед населення, зростання споживчого попиту та збільшення надходжень
до державних страхових фондів України;
– формування проекту Держбюджету України на 2014 рік на основі
повноцінної реалізації державних соціальних стандартів та визначення розміру мінімальної
зарплати, вищого за фактичний прожитковий мінімум, і обов’язкового досягнення базового
тарифу ЄТС рівня мінімальної зарплати, зменшення диференціації трудових доходів
населення, збільшення питомої ваги зарплати у цих доходах;
– забезпечення продуктивної стабільної трудової зайнятості; створення
нових та забезпечення ефективного функціонування існуючих робочих місць у реальному
секторі економіки;
– скорочення рівня тінізації економіки; ліквідація заборгованості
із зарплати та недопущення її виникнення перед працівниками, а також забезпечення
бюджетних видатків на ліквідацію заборгованості підприємствам за виконані держзамовлення.
Оскільки Україна – соціальна держава, то головною метою є забезпечити
соціальну спрямованість бюджетної політики і соціальної справедливості. Виходячи
з цього, отримані додаткові фінансові ресурси внаслідок розвитку економіки в обґрунтованій
пропорції мають бути спрямовані на покращення рівня та якості життя населення,
забезпечення продуктивної зайнятості, реалізацію принципу справедливості в оподаткуванні,
виконання задекларованого рівня соціальних зобов’язань, зростання соціальних стандартів
до рівня, що гарантує прийнятні умови життєдіяльності громадян, шляхом підвищення
розмірів мінімальної зарплати й об’єктивного встановлення величини прожиткового
мінімуму, забезпечення надання пільг і допомог у повному обсязі, покращення якості
соціальних послуг, збільшення фінансування охорони здоров’я, що перебуває в стані
реформування, освіти і науки, культури, екології.
СОЦІАЛЬНІ СТАНДАРТИ ТА ГАРАНТІЇ
Президія ФПУ пропонує при формуванні проекту Основних напрямів
бюджетної політики на 2014 рік у сфері соціальних стандартів та гарантій врахувати,
зокрема, наступне:
– встановлення прожиткового мінімуму для основних соціальних
і демографічних груп населення з урахуванням оновлених наборів продуктів харчування,
непродовольчих товарів та послуг, а також суми податку на доходи фізичних осіб,
забезпечення механізму оперативного коригування розміру прожиткового мінімуму
протягом 2014 року з урахуванням даних його моніторингу та фактичного зростання
споживчих цін і тарифів;
– використання виключно базового державного соцстандарту «прожитковий
мінімум» при визначенні права на надання та розмірів соціальної допомоги, скасувавши
показник «рівень забезпечення прожиткового мінімуму»;
– встановлення мінімальної зарплати як державної соціальної
гарантії з оплати праці у розмірі не нижче фактичного прожиткового мінімуму, з
урахуванням податку на доходи фізичних осіб та сімейного навантаження;
– застосування галузевих стандартів оплати праці;
– формування зарплати на підставі тарифної системи оплати праці
відповідно до чинного законодавства, Генеральної, галузевих та територіальних
угод;
– забезпечення повної ліквідації грошового розриву між розмірами
мінімальної зарплати та тарифної ставки (посадового окладу) працівника першого
тарифного розряду Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці
працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери із
встановленням рівності зазначених показників у 2014 році;
– поетапне забезпечення державних гарантій з оплати праці працівників
освіти і науки, охорони здоров’я, культури;
– підвищення престижності праці працівників бюджетної сфери;
– досягнення мінімального рівня посадового окладу на найнижчій
посаді державної служби не менше двох розмірів мінімальної заробітної плати та
визначених Законом України «Про державну службу» відповідних міжпосадових співвідношень;
– підвищення рівня стипендіального забезпечення студентів вищих
навчальних закладів та учнів професійно-технічних навчальних закладів залежно від
прожиткового мінімуму;
– збільшення обсягів бюджетних коштів, що спрямовуються на створення
першого робочого місця для молоді та працевлаштування випускників вищих та професійно-технічних
навчальних закладів, у тому числі в сільській місцевості, забезпечивши підвищення
ефективності використання таких коштів;
– забезпечення легалізації тіньової зарплати та зайнятості;
– забезпечення бюджетними ресурсами створення Фонду гарантованих
трудових виплат (частину, на безповоротній основі, для виплати зарплати працівникам
збанкрутілих підприємств державної форми власності, частину – як позику з держбюджету
Фонду на поворотних засадах);
– підвищення темпів зростання реальної зарплати порівняно з
2013 роком та забезпечення її функції щодо розширеного відтворювання робочої сили;
– ліквідація заборгованості із виплати зарплати перед працівниками
державних підприємств, які визнано банкрутами;
– недопущення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам
бюджетної сфери;
– законодавче встановлення сплати працівникові компенсації у
розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України в розрахунку за кожен
день затримки зарплати;
– зростання протягом 5 років зарплати для досягнення її частки
в структурі загальних доходів населення не менше 65%;
– збільшення частки оплати праці в операційних витратах із реалізованої
продукції (робіт, послуг) при одночасному зменшенні податків, матеріальних витрат,
витрат на електроенергію, паливо, сировину, напівфабрикати;
– повернення заборгованості із заробітної плати на економічно
активних підприємствах прискореними темпами (не менше 30% щомісяця);
– забезпечення наближення соціального захисту до рівня європейських
стандартів;
– виконання зобов’язань України щодо досягнення Цілей розвитку
тисячоліття на 2010–2015 роки із зниження рівня бідності, збільшення питомої ваги
«середнього класу населення»;
– запровадження єдиної методики обчислення сукупного доходу
сім’ї, що береться для призначення державної соціальної допомоги, без урахування
у ньому сум сплачених фізичними особами податків, обов’язкових зборів (внесків)
до страхових соціальних фондів;
– забезпечення фінансування програми соціальної підтримки сімей
з дітьми з урахуванням збільшення мінімального гарантованого державою розміру допомоги
по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України
«Про державну допомогу сім’ям з дітьми» із 130 грн до рівня не менше розміру прожиткового
мінімуму на дитину до 6 років;
– продовження погашення зобов’язань держави за знеціненими грошовими
заощадженнями громадян в установах Ощадного банку СРСР та державних цінних паперів
колишнього СРСР (не менше 6 млрд грн);
– забезпечення індексації суми допомоги при народженні дитини,
що виплачується рівними частинами протягом 24, 48 і 72 місяців на першу, другу,
третю та кожну наступну дитину відповідно;
– передбачення коштів для переходу на адресну допомогу для всіх
видів соціальної підтримки відповідно до Програми економічних реформ на
2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава»
та Національного плану дій на 2013 рік.
03.04.2013
|