Україні потрібна програма споживчої грамотності
Питання поліпшення системи
захисту прав споживачів в Україні та внесення відповідних змін до чинного законодавства
розглядалися на засіданні круглого столу «Державний і громадський контроль за
додержанням законодавства з питань захисту прав споживачів та його вдосконалення».
Цей захід став першим серед спільних публічних акцій, спрямованих на реалізацію
положень Меморандуму про співробітництво між Федерацією профспілок України та Державною
інспекцією України з питань захисту прав споживачів, а також завдань, визначених
Планом спільних дій на 2013 рік. У засіданні взяли участь представники профспілок, Держспоживінспекції,
Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сфері зв’язку та інформатизації,
Київської міської державної адміністрації, наукових та громадських організацій.
Вони обговорили питання вдосконалення системи державного регулювання діяльності
у сфері споживчої політики з метою досягнення міжнародних стандартів якості життя,
здійснення правових, економічних, організаційних і соціальних заходів, спрямованих
на забезпечення відповідних цивілізованих ринкових відносин та балансу інтересів
між бізнесом та споживачами, а також створення виваженої позиції влади у контролі
за якістю та безпечністю продукції. Було напрацьовано рекомендації, що сприятимуть
балансу інтересів між бізнесом та споживачами, підвищенню якості й ефективності
контролю за цими процесами з боку держави та громадських організацій.
«Захист законних прав споживачів – дуже актуальна та болюча
для нашого суспільства проблема. За роки незалежності населення України не тільки
не збільшилося, а й значно зменшилося. Це сталося внаслідок нанесення шкоди здоров’ю
людей екологією, неякісними медичними послугами, продуктами та водою, – наголосив
у своєму виступі заступник Голови Федерації профспілок України Сергій Українець.
– У всіх, хто зібрався в цьому залі, одна мета – досягти в країні високих стандартів
якості життя, щоб із поличок магазинів зникли небезпечні для здоров’я нації продукти
та товари. Об’єднуючи зусилля, сприяючи роботі громадського контролю, ми будуємо
міцне, поінформоване суспільство, в якому споживачі знають про свої права. Це великий
обсяг роботи, та ми готові до співробітництва як із державними органами, так і
з іншими громадськими об’єднаннями, бо саме така взаємодія – запорука успіху».
Одна з найважливіших проблем, на яку профспілки неодноразово
звертали увагу, стосується забезпечення права споживачів на якісні товари та послуги.
Сьогодні, за словами Сергія Українця, обсяг закордонних ліків в нашій країні перевищує
2 млрд грн, половина з яких сумнівної якості. Близько півтора мільйона сімей змушені
відмовлятися від придбання медпрепаратів та отримання медичних послуг, тому що
не мають для цього достатньо грошей. Порушуються міжнародні норми захисту споживачів,
конвенції Міжнародної організації праці. Втрачається такий інструмент впливу, як
раптові перевірки стану дотримання законодавства, зокрема про захист прав споживачів.
На переконання профспілок, організаційно-правові питання захисту
прав споживачів загалом повинні враховувати економічні, соціальні та юридичні
аспекти даної проблеми. Важливо, щоб забезпечення якості товарів розглядалося як
форма захисту прав та законних інтересів суспільства, окремих громадян, держави.
Низька купівельна спроможність пересічного українського споживача
сприяє зростанню пропозиції дешевої продукції, де за низькою ціною часто криється
не мала собівартість виробництва, а низька якість і сумнівне походження, про що
свідчать скарги споживачів та перевірки державних органів. Тому профспілки наголошують
на особливій актуальності питання забезпечення якості товарів як важливого засобу
захисту прав споживачів, а також належного контролю і нагляду з боку державних органів
і громадських організацій.
Під час круглого столу були заслухані доповіді учасників засідання:
першого проректора Київського національного торговельно-економічного університету
Наталії Притульської «Механізми взаємодії громадських організацій споживачів з
органами влади та бізнесу»; голови Київської обласної організації ВГО «Союз споживачів
України» Тетяни Шальман «Скасування багатьох норм щодо сертифікації продукції та
реєстрації декларацій відповідності призвело до нехтування прав українських споживачів»;
заступника начальника відділу Адміністративного управління Держспоживінспекції
України – начальника відділу інформаційно-аналітичної роботи та ЗМІ Ілони Соломяної
«Формування громадської позиції та самосвідомості споживача»; голови громадської
організації «Регіональний центр громадського представництва «Життя», керівника проекту
«Україна без тютюнового диму» Андрія Скіпальського «Успішний досвід співпраці
громадських організацій та Держспоживінспекції України на прикладі виконання антитютюнового
законодавства у 2012–2013 рр.»; віце-президента Всеукраїнської федерації споживачів
«Пульс» Наталії Бородачової «Захист прав споживачів фінансових послуг: розробка
типових положень договорів між банками і споживачами», а також радника голови
Держспоживінспекції України, голови правління Всеукраїнської громадської організації
«Фінансова грамота України» Михайла Стрельнікова «Ренкінг як дієвий інструмент
споживача для захисту своїх законних прав».
Вдалим досвідом під час організації та проведення спільної з
Держспоживінспекцією України патріотичної акції «З турботою про українське!»
поділився з присутніми представник Укоопспілки.
На засіданні було визначено позиції зацікавлених сторін щодо
здійснення державного і громадського контролю у сфері захисту прав споживачів,
обговорено питання вдосконалення законодавства з питань захисту прав споживачів,
налагодження співпраці з громадськістю на регіональному рівні, зокрема організації
спільних дій та заходів територіальних органів Держспоживінспекції України та профспілкових
об’єднань. Під час обговорення промовці одностайно наголошували на необхідності
об’єднати зусилля державного та громадського контролю за додержанням законодавства
з питань захисту прав споживачів, широко інформувати людей про їх права та приклади
захисту споживачів від проявів свавілля чиновників та бізнесу. Потрібно формувати
споживчу грамотність починаючи ще з дитячого садочка та школи, а також здійснювати
незалежні експертизи й відновити раптові перевірки на підприємствах. Це, звичайно,
вимагає чималих коштів, але є надзвичайно важливим для здоров’я та життя громадян
України.
Результатом дискусії учасників круглого столу стали конкретні
рекомендації органам державної влади, громадським організаціям та представникам
бізнесу.
28.02.2013
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|