Час для справедливості!
За рішенням 62-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН з 2009 року
20 лютого проголошено Всесвітнім днем соціальної справедливості, який відзначається
щороку. Вже другий рік поспіль і в Україні знають і відзначають День соціальної
справедливості, запроваджений Указом Президента України за ініціативи ФПУ. Аби
порушити нагальні питання соціальної несправедливості, почути думки різних сторін
соціального діалогу, ФПУ спільно з Міністерством соціальної політики України за
підтримки Регіонального Представництва Фонду ім. Ф. Еберта в Україні та Білорусі
проводять Тиждень соціальної справедливості.
Анна Рєпіч,
Олена Оверчук «ПВ»
Соціальна справедливість є основою для національної стабільності
та глобального процвітання. Рівні можливості, солідарність і повага прав людини
– все це має важливе значення для підвищення продуктивного потенціалу країни і
народу.
Заходи, що проводилися у рамках цього Тижня, зокрема, мали на
меті обмін досвідом та ідеями між профспілковими діячами, соціальними партнерами,
науковцями, незалежними національними та міжнародними експертами з питань сприяння
соціальній справедливості в Україні; вдосконалення законодавства в ході реформ;
сприяння рівним можливостям і рівності у сфері праці тощо. Так, протягом тижня проведено
чотири експертні семінари, спрямовані на вироблення пропозицій профспілок щодо
сприяння соціальній справедливості в Україні. Серед них: «Гідне життя для всіх!
Соціально справедливий прожитковий мінімум», «Справедлива оплата праці», «Соціальну
справедливість соціальному страхуванню і пенсійному забезпеченню» та «Рівний доступ
до гідних умов праці».
Соціальна несправедливість
За Конституцією України наша країна є демократичною, соціальною
та правовою державою. Соціально справедлива держава бере на себе відповідальність
за кожного громадянина, прагне забезпечити кожній людині гідні умови існування,
соціальний захист, співучасть в управлінні виробництвом, можливості для самореалізації
в суспільстві. Діяльність такої держави спрямована на справедливу політику зайнятості,
гідну оплату праці, справедливе оподаткування, соціальний захист, підтримку сім’ї
та материнства тощо.
Однак, на превеликий жаль, в Україні сьогодні дуже багато несправедливості,
що гальмує розвиток держави, породжує невдоволення громадян і численні конфлікти.
Соціальна несправедливість найбільш кричуще проявляється у несправедливому розподілі
бізнесом результатів праці (частка заробітної плати у ВВП становить лише 37% замість
60–70% у країнах Європи, внаслідок чого працівники щороку недоотримують понад
300 мільярдів гривень, а бюджет країни та Пенсійний фонд – відповідно 45 та 105
мільярдів гривень). Несправедливість також бачимо і у значній диференціації доходів
населення (офіційно співвідношення загальних доходів 10% найбільш і найменш забезпеченого
населення становить 5,3 раза, однак, за оцінками експертів, реально ситуація з
диференціацією доходів набагато гірша – таке співвідношення вони оцінюють більш
ніж у 40 разів). Соціальна несправедливість є й у високому рівні бідності, при
цьому переважна більшість бідних – це працездатні члени суспільства, які отримують
низькі доходи, тож сьогодні в країні переважає «економічна» бідність.
Серед причин, що породжують соціальну несправедливість в Україні,
– низький рівень державних соціальних стандартів і гарантій (занижений розмір
прожиткового мінімуму, а відтак і мінімальної заробітної плати та розмірів державної
соціальної допомоги); застосування в законодавстві показника «рівень забезпечення
прожиткового мінімуму»; низький рівень оплати праці найманих працівників, дискримінація
в оплаті праці працівників бюджетної сфери; заборгованість із виплати заробітної
плати; високий рівень безробіття серед молоді та осіб передпенсійного віку; недосконала
податкова система та ін.
Прожитковий мінімум
Необхідність поліпшення системи встановлення прожиткового мінімуму
в Україні та шляхи реалізації цього завдання обговорювалися під час І секції експертного
семінару «Гідне життя для всіх! Соціально справедливий прожитковий мінімум». До
її роботи долучилися профспілкові активісти, представники Мінсоцполітики, Комітету
ВРУ з питань соціальної політики та праці, Інституту демографії та соціальних
досліджень ім. М. В. Птухи, Академії праці і соціальних відносин, Інституту проблем
ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України та ін.
У своєму виступі заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк згадав,
як три роки тому, коли Україна потерпала від наслідків кризи, спостерігалося падіння
реальної заробітної плати та соціальне занепокоєння майбутнім в цілому, саме профспілки
ініціювали запровадити щорічне відзначення в Україні Дня соціальної справедливості
на державному рівні.
«Запровадження цього дня – це визнання потреби саме в нашій
країні говорити про соціальну справедливість», – наголосив Сергій Кондрюк.
Про переваги та недоліки системи прожиткового мінімуму в Україні
розповідали у своїх виступах Людмила Остапенко (ФПУ), Світлана Барматова (Академія
праці і соціальних відносин ФПУ), Людмила Черенько (Інститут демографії та соціальних
досліджень ім. М. В. Птухи та ін.
Також у ході семінару
порушувалися такі актуальні питання, як наявність недоліків і слабких сторін у
системі прожиткового мінімуму в Україні, необхідність упровадження змін та удосконалення
цієї системи тощо.
Оплата праці
У ході ІІ секції експертного семінару, яка проходила під назвою
«Справедлива оплата праці», обговорювалося питання, чи потрібно, а якщо потрібно,
то як саме покращити систему оплати праці, зокрема мінімальну заробітну плату.
До цієї дискусії долучилося чимало профспілкових активістів, експертів і науковців.
Серед учасників заходу був заступник Голови ФПУ Сергій Кондрюк,
який наголосив на важливості проведення в Україні Дня соціальної справедливості
на державному рівні.
Також Сергій Михайлович зауважив, що сьогодні у суспільстві існують
три проблеми: бездуховність і деморалізація, правовий нігілізм та соціальна несправедливість.
«Як результат, відбулася «корозія національного й корпоративного патріотизму»,
за таких умов конкурентний розвиток економіки стає неможливим», – підсумував заступник
Голови ФПУ.
Доцент Київського національного економічного університету ім.
В. Гетьмана Світлана Цимбалюк у ході своєї презентації «Справедлива оплата праці:
теоретичні та прикладні аспекти» нагадала присутнім про компоненти, які має включати
справедлива оплата праці. Так, на її думку, і присутні з нею погодилися, справедлива
заробітна плата має бути достатньою для відтворення робочої сили найманого працівника
і матеріального забезпечення непрацездатних членів родини. Вона має відповідати
законодавчим нормам, положенням генеральної та галузевих угод, колективних договорів,
а також забезпечувати справедливий розподіл граничного продукту, створеного найманим
працівником (створеною доданою вартістю), між власником (роботодавцем) і найманим
працівником та багато ін.
«Для забезпечення соціальної справедливості важливо, щоб під
час визначення розміру заробітної плати, яку одержує найманий працівник, були задіяні
всі класичні складові механізму організації заробітної плати: державне регулювання,
договірне регулювання, механізм визначення індивідуальної заробітної плати на рівні
підприємства, що передбачає нормування праці, тарифні умови оплати праці та системи
оплати праці», – наголосила Світлана Цимбалюк.
У ході зібрання учасники обговорили чимало актуальних питань,
а результатом семінару стало розроблення рекомендацій профспілок щодо вдосконалення
системи оплати праці, зокрема мінімальної заробітної плати.
СОЦІАЛЬНЕ СТРАХУВАННЯ ТАПЕНСІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
ІІІ секція експертного круглого столу, що відбувся 18 лютого
у рамках проведення Тижня соціальної справедливості в Україні, – «Соціальна справедливість
у соціальному страхуванні та пенсійному забезпеченні». Її проведення мало на меті
представити й обговорити із соціальними партнерами позиції профспілок та подальші
кроки соціальних партнерів щодо удосконалення системи соціального страхування
та пенсійного забезпечення.
У заході взяли участь заступники Голови Федерації професійних
спілок України Григорій Осовий і Сергій Українець, голова Комітету Верховної Ради
України з питань соціальної політики та праці Петро Цибенко, представники Міністерства
соціальної політики, Пенсійного фонду, Федерації роботодавців України, Уповноваженого
Верховної Ради з прав людини, Регіонального Представництва Фонду імені Фрідріха
Еберта в Україні та Білорусі.
Григорій Осовий, відкриваючи засідання, наголосив, що «влада,
суспільство мають кардинально змінювати підходи до системи оплати праці та пенсійного
забезпечення, тому необхідно здійснювати рішучі та ефективні кроки для реалізації
цієї мети». Зокрема, як вважає заступник Голови ФПУ, слід розширювати сферу зайнятості,
а також боротися з нелегальною зайнятістю та тіньовою економікою. Його думку поділяє
і голова Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики та праці Петро Цибенко,
який зазначив: «Ми всі маємо зрозуміти: без кардинальної реформи системи оплати
праці Україна не зможе вирішити жодної соціальної проблеми. Що стосується пенсійного
забезпечення, то пенсійну реформу проводити вкрай необхідно, але не за рахунок
підвищення пенсійного віку, а завдяки прискоренню соціально-економічного розвитку
держави, виведення економіки з тіні».
Заступник керівника департаменту соціального діалогу та соціального
страхування, керівник управління з питань соціального страхування та пенсійного
забезпечення апарату ФПУ Віктор Іванкевич у своєму виступі зосередив увагу на низці
конкретних соціальних несправедливостей у соціальному страхуванні та шляхах їх
вирішення. Зокрема, Віктор Іванкевич акцентував на тому, що передача функцій адміністрування
єдиного соціального внеску від Пенсійного фонду новоствореному Міністерству доходів
і зборів не має порушити вже існуючу систему персоніфікації страхових внесків у
Пенсійному фонді та систему нагляду за загальнообов’язковим державним соціальним
страхуванням, що здійснюється Мінсоцполітики.
Серед конкретних проблемних питань Віктор Іванкевич зупинився,
зокрема, на таких:
– відсутність загальнообов’язкового державного соціального медичного
страхування;
– мінімальний розмір допомоги по безробіттю для застрахованих
осіб становить 76,9% прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що нижче, ніж
визначено Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування
на випадок безробіття» (на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб),
що несправедливо стосовно застрахованих осіб і членів їхніх родин;
– штучно занижений розмір щомісячної допомоги потерпілим на
виробництві, що спричиняє невдоволення громадських організацій шахтарів-інвалідів;
– забезпечення мінімальних гарантій по страхових виплатах потерпілим
на виробництві. Попри осучаснення страхових виплат, частина цих виплат у розрахунку
на 100% втрати працездатності залишається для майже 100 тис. потерпілих значно
меншою мінімального розміру заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески,
що є соціально несправедливим;
– розрахунок страхового стажу для визначення розміру допомоги
з тимчасової непрацездатності. Так, із набранням чинності з 1 січня 2011 року
Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне
соціальне страхування» період перебування у відпустці по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку не включається до страхового стажу для визначення
розміру допомоги з тимчасової непрацездатності. Це зменшує розмір такої допомоги
після виходу із зазначеної відпустки на роботу, що несправедливо стосовно жінок,
які виховують дітей.
Завідувач відділу пенсійного забезпечення департаменту соціального
діалогу та соціального страхування апарату ФПУ Володимир Максимчук у своєму виступі
окреслив перелік соціальних несправедливостей у системі пенсійного забезпечення.
Зокрема, доповідач зазначив, що існує значний розрив у розмірах пенсій, призначених
у різні роки. Так, несправедливим є той факт, що пенсії, які призначені чотири і
більше років тому, майже вдвічі менші, ніж пенсії, що призначаються нині. Існують
спеціальні пенсійні системи для окремих категорій працівників, якими передбачені
підвищені розміри пенсій, що несправедливо щодо більшості працюючих, яким пенсії
призначаються на загальних підставах. Серед інших соціальних несправедливостей
Володимир Максимчук виокремив такі:
– починаючи з 2004 року до страхового стажу для обчислення пенсій
не зараховується період перебування у відпустці по вагітності та пологах;
– розміри пенсій по інвалідності та у разі втрати годувальника
у зв’язку з нещасним випадком на виробництві та профзахворюванням набагато менші
таких пенсій, призначених на загальних підставах відповідно до Закону України «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;
– існують проблеми при призначенні та виплаті пенсій за вислугу
років;
– низькі надходження страхових внесків до Пенсійного фонду,
що призводить до дефіциту пенсійних коштів, низької диференціації розмірів пенсій
залежно від страхового стажу та отримуваного заробітку та неможливості вирішення
інших існуючих проблем у системі пенсійного забезпечення.
ЗДОРОВ’Я І БЕЗПЕКА ЛЮДИНИ НА ВИРОБНИЦТВІ
Найважливіші складові соціальної справедливості обговорювалися
на завершальній секції круглого столу, що відбувся 18 лютого. Учасники заходу
обговорили питання поліпшення системи безпеки та гігієни праці, а також розробили
рекомендації щодо вдосконалення системи професійної безпеки та здоров’я.
Головував на круглому столі заступник Голови ФПУ Сергій Українець.
Він визначив основу соціальної справедливості – справедливий розподіл результатів
праці. Свою думку щодо порушених проблем також висловили присутні на заході представники
центральних органів виконавчої влади, державних наглядових органів у сфері праці
та охорони праці, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві
та професійних захворювань України, СПО профспілок, членських організацій ФПУ, Інституту
медицини праці Академії медичних наук України, Національного інституту охорони
праці.
Сергій Українець оцінив сучасний стан охорони праці в Україні
як критичний. Це підтверджується даними державної статистичної звітності, науковими
дослідженнями Інституту праці АМН України та матеріалами членських організацій
ФПУ про незадовільні умови праці, високу захворюваність працюючого населення, значні
показники виробничого травматизму, украй недостатнє фінансування заходів і засобів
охорони праці, неповне виконання і недостатню ефективність державної політики у
сфері охорони праці та здоров’я працівників. Відтак ініціативи ФПУ щодо поліпшення
стану охорони праці передбачають:
– напрацювання проектів законодавчих актів у сфері охорони праці,
а також соціального захисту працюючих у важких та шкідливих умовах праці (пропозиції
до проекту Трудового кодексу, законопроекту про зміни до статей 7 і 13 Закону України
«Про охорону праці», до Кодексу законів про працю України, до Кодексу про адміністративні
правопорушення, нова редакція постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження
Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці»);
– посилення громадського контролю профспілок шляхом проведення
акцій з основних напрямів охорони праці та поліпшенням підготовки представників
профспілок із питань охорони праці;
– розширення участі представників ФПУ та її членських організацій
у здійсненні громадського контролю за охороною праці та підготовці профспілкового
активу з питань охорони праці.
На завершення засідання учасники розробили рекомендації щодо
вдосконалення системи охорони праці в Україні.
24.02.2013
|