Розроблення та ухвалення ФПУ рекомендацій МОП щодо справедливого оподаткування
Для забезпечення соціальної
справедливості в оподаткуванні Федерація професійних спілок України вживає заходів
як на національному рівні, так і застосовуючи міжнародні інструменти впливу. Так, ФПУ звернулася до Міжнародного бюро праці з пропозицією
розглянути питання про розроблення та ухвалення Рекомендації МОП про справедливе
оподаткування. Цей документ може відіграти важливу роль у досягненні соціальної
справедливості та забезпеченні гідної праці для всіх, а також сприяти усуненню
суттєвої податкової дискримінації в оподаткуванні працюючих громадян. Основними
принципами такої Рекомендації мають бути:
Звільнення від оподаткування мінімального рівня доходу, необхідного
для гідного життя працівника і членів його сім’ї.
Рівень податкового навантаження на доходи від трудової діяльності
(заробітна плата) не повинен бути вищим, ніж рівень податкового навантаження
на доходи від нетрудової діяльності (відсотки за депозитними вкладами, дивідендами
тощо).
Звільнення від оподаткування витрат на придбання житла, плати
за навчання в освітніх установах, а також за медичні послуги.
Запобігання ухиленню від сплати податків як механізму наповнення
бюджетів усіх рівнів податковими надходженнями для якісного й доступного громадського
обслуговування.
Надання податкових пільг (на певний період) з метою стимулювання
пріоритетних галузей економіки, підтримки соціально незахищених категорій населення.
Міжнародне бюро праці позитивно сприйняло ініціативу Федерації
профспілок України щодо розроблення такої Рекомендації та повідомило, що це питання
заплановано розглянути на засіданні Адміністративної ради. Ініціативу ФПУ високо
оцінили представники МОП під час чергової зустрічі зі своїми колегами з Федерації
у вересні цього року.
Позицію ФПУ щодо необхідності розроблення та ухвалення МОП Рекомендації
про справедливе оподаткування фахівці ФПУ презентували 4 жовтня ц. р. під час субрегіональної
зустрічі мережі профспілкових юристів та економістів ПЄРР/МКП.
Для солідарної підтримки у боротьбі за усунення податкової
дискримінації в оподаткуванні заробітної плати Федерація профспілок України звернулася
до Пан’європейської регіональної ради, Міжнародної конфедерації профспілок, Загальної
конфедерації профспілок, Федерації незалежних профспілок Росії, Групи технічної
підтримки з питань гідної праці і Бюро МОП для країн Центральної і Східної Європи
та Конфедерації роботодавців України з проханням підтримати ініціативу ФПУ щодо
підготовки Рекомендації МОП про справедливе оподаткування.
Також членським організаціям ФПУ було надіслано звернення з
проханням звернутися до глобальних профспілок про підтримку зазначених пропозицій.
Звісно, що членські організації ФПУ таку ініціативу Федерації підтримали. Загальна
конфедерація профспілок повідомила, що це питання розглядатиметься на засіданні
Виконкому ЗКП у І півріччі 2013 року, а Федерація профспілок Киргизстану на підтримку
цієї ініціативи звернулася до МБП.
Конкретні кроки заради
змін
У рамках реформування податкової системи України профспілки підготували
та надіслали до Міністерства фінансів і Державної податкової служби – як головних
ініціаторів реформування – зауваження та пропозиції до проекту Концепції реформування
податкової системи України, а також звернення учасників публічного обговорення
«Впровадження соціальних ініціатив у ході податкової реформи: погляд у майбутнє».
До Мінсоцполітики було надіслано висновки до проекту Закону України
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення умов ведення
бізнесу в Україні», яким передбачаються кардинальні зміни у податковій системі
(16.10.2012 року проект схвалено на засіданні Кабміну).
Зауваження та пропозиції до доопрацьованого проекту Концепції
реформування податкової системи з урахуванням пропозицій членських організацій Федерація
професійних спілок України направила до Державної податкової служби.
Попереднім позитивним результатом активної роботи ФПУ є той
факт, що у згаданому проекті Концепції враховано найпринциповішу для профспілок
пропозицію, а саме: встановлення неоподатковуваної частини зарплати (звільнення
від оподаткування зарплати, що не перевищує 1500 гривень на місяць), що, по суті,
означає встановлення неоподатковуваного мінімуму для доходів усіх громадян.
Також до позитивних змін можна віднести й зниження ставки оподаткування
до 10% для більшості громадян; зниження ставки ПДВ з 20% до 7 і 12%; скасування
низки зборів, серед яких, зокрема, збір на розвиток виноградарства, садівництва
і хмелярства; збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ
для споживачів усіх форм власності; збір у вигляді цільової надбавки до діючого
тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими
когенераційними установками.
Основні загрози проекту Концепції реформування податкової системи
України
Серед таких загроз є: скасування низки податкових пільг на соціально
значущі товари та послуги, як-от на продукти дитячого харчування та товари для немовлят,
вироби лікарського призначення, освітні послуги; для сільського, лісового господарства,
літакобудівної галузі; запровадження податку з обороту, застосування якого одночасно
з податком на додану вартість може призвести до збільшення податкового навантаження
на кінцевих споживачів товарів і послуг; зменшення ставки єдиного соціального внеску
з роботодавця до 15%, що необґрунтовано насамперед щодо джерел покриття видатків
за видами соціального страхування.
У результаті активної участі Федерації профспілок України у підготовці
урядового законопроекту щодо запровадження податку на багатство в проекті враховано
переважну більшість профспілкових зауважень і пропозицій.
Соціально справедлива
податкова система України
У ході реформування податкової
системи України профспілки сформували власну позицію щодо цього питання, яка ґрунтується
на необхідності врахування принципу соціальної справедливості в оподаткуванні
з метою:
n уніфікації підходу до оподаткування зарплати та прибутку
підприємств шляхом встановлення неоподатковуваного мінімуму доходів для всіх громадян
– еквіваленту собівартості для працюючих громадян;
встановлення рівня податкового
навантаження на доходи від трудової діяльності у вигляді заробітної плати на рівні
не вищому, ніж рівень оподаткування інших доходів (дивідендів, відсотків від депозитних
вкладів, прибутків від оренди та продажу майна тощо);
удосконалення порядку
надання податкової знижки, зокрема шляхом запровадження реального механізму віднесення
до її складу витрат на лікування та медичне обслуговування;
запобігання ухиленню від
сплати податків як механізму наповнення бюджету всіх рівнів податковими надходженнями;
виваженого підходу до
надання податкових пільг з метою стимулювання пріоритетних галузей економіки та
підтримки соціально незахищених категорій населення;
запровадження знижених
ставок ПДВ на продукти харчування (крім алкогольних напоїв) та житлово-комунальні
послуги;
запровадження податку
на багатство;
формування позитивного
ставлення суспільства до сплати податків.
27.12.2012
Анна РЄПІЧ, «ПВ»
|