Паспортизація по-українськи
Верховна Рада ухвалила
закон, який передбачає запровадження біометричних паспортів. Цього, зокрема,
від нас давно вимагає Європа. «Профспілкові вісті» дізнавалися, як виглядатимуть
диво-документи та що українцям очікувати від нововведення.
Наближаємось до Європи?
Отже, згідно із законом «Про єдиний державний демографічний
реєстр» в Україні буде запроваджено документи з електронним носієм біометричної
інформації. В електронному паспорті зазначатиметься назва держави, назва та номер
документа, прізвище та ім’я особи, громадянство, дата народження, унікальний
номер запису в реєстрі, дата видачі та закінчення терміну дії документа, уповноважений
орган, який видав документ, а також міститиме фотографію та підпис особи. Запровадження
нових документів насамперед відчують на собі новонароджені, українці, що виїжджають
за кордон, та іноземці.
Автори законопроекту переконують, що ухвалення закону про біометричні
паспорти наближає Україну до лібералізації візового режиму з ЄС. Насправді біометричні
дані складно підробити. Тому, вимагаючи їх запровадження, Європейський Союз і сподівається
на чітку ідентифікацію особи.
Та пікантність ситуації полягає в тому, що Європейський Союз
вимагав від України запровадження біометричних документів лише для тих, хто виїздить
за кордон. Наші законодавці виявили ініціативу й поширили цей процес на внутрішні
документи. Звісно, що це спричинило хвилю обурення. Чимало експертів називають
відповідний законопроект відверто лобістським. Але ініціативну групу законодавців
це не бентежить.
Нагадаємо, що закон ухвалювався непросто. Президент України зобов’язав
доопрацювати документ, урахувавши права віруючих громадян. Депутати погодилися
з його думкою і внесли відповідну поправку: за бажанням віруючі можуть відмовитися
від біометричних даних. Загалом гарант держави наголошує, що ухвалення закону –
обов’язок України: «Над цим законом ми дуже багато працювали у різних форматах.
Головна мета – це виконання своїх зобов’язань перед ЄС щодо лібералізації візового
режиму. Ми зобов’язані їх виконувати».
Конфлікт інтересів
Захист персональних даних – основна проблема закону. До такої
думки схиляють суспільство численні експерти та політологи. Деякі з них аж надмір
категоричні. І це ще більше підігріває ситуацію навколо впровадження біометричних
паспортів: не тільки закордонних, а й внутрішніх. Виконавчий директор Української
Гельсінської спілки з прав людини Аркадій Бущенко саме з категорії радикально налаштованих:
«Це форма сучасного кріпацтва, коли держава про нас знає усе. Зараз непотрібно прикріпити
людину до землі, щоб її контролювати, зараз достатньо прикріпити до інформації.
Людина не зможе навіть поворухнутися, щоб держава не знала про це».
Виникає запитання: кому потрібні всі дані про людину? Чому слід
боятися несанкціонованого витоку інформації? Виявляється, зацікавитися нами можуть
колектори, конкуренти з бізнесу, журналісти, чиновники, контролери… Цей реєстр
можна продовжувати, усе залежить від конкретної ситуації.
Один з авторів закону депутат Василь Грицак мусив виправдовуватися
перед українцями в інтерв’ю Радіо Свобода: «Витік інформації з бази неможливий,
користуватися нею буде виключно держава. Загрози не існує абсолютно! Тому що вся
база даних про фізичних осіб-громадян, яка буде в реєстрі, охороняється державою
Україна, і це гарантує закон про захист персональних даних. Якщо ми кажемо, що
в нас діє Конституція, в нас в Україні діють закони, значить, неможливо жодної деталі
біометричної інформації про людину отримати якимсь шляхом», – запевнив Грицак.
У відповідь на це правозахисники стверджують, що саме представники
держави й виявляться першими, хто користуватиметься базою з особистою інформацією.
Наприклад, аби боротися з конкурентами, зруйнувати бізнес інших, чинити тиск на
потрібних людей, знаючи їхню домашню адресу чи де мешкають родичі та близькі.
Громадянам – зайвий клопіт
Поки що навіть добре поінформовані чиновники достеменно не можуть
пояснити, чим обернеться паспортизація по-українськи. Що вже казати про пересічних
громадян! Їм украй важко зорієнтуватися у термінологічній плутанині. Наприклад,
замість нинішнього внутрішнього паспорта мають намір запровадити пластикову картку,
але вона називатиметься по-старому – паспорт громадянина України. У міжнародній
практиці паспортом називають документ, оформлений у вигляді книжки і призначений
для виїзду за кордон, а внутрішній ідентифікатор називається посвідчення особи,
або ID-картка. На думку експертів, для українця достатньо було б мати два документи,
що містять безконтактний електронний носій. Це вже згадана ID-картка, куди можна
було б внести всі дані щодо соціального страхування, пенсійних внесків, страхування
з охорони здоров’я тощо, та документ для виїзду за кордон, який міститиме власне
біометричні дані (відбитки пальців чи сітківки ока). Однак у своїх ініціативах
депутати пішли набагато далі. Тож відтепер електронні носії інформації міститимуть
усі документи, що посвідчують особу та її соціальний статус. Це і соціальне посвідчення,
і підтвердження інвалідності, і права водія, і посвідчення особи без громадянства,
на постійне проживання, картка мігранта, посвідчення біженця, проїзний документ
біженця і дозвіл на працевлаштування.
Ясна річ, що депутати дбали про полегшення роботи державним службовцям.
Але у цьому разі виникає закономірне зауваження. Безконтактний носій інформації
сам по собі нічого не вартий. Потрібна спеціальна система зчитування, а отже, у
всіх державних органах мають діяти спеціальні бази даних. Експерти резонно зауважують:
навіщо створювати півтора десятка документів, якщо всі вони можуть міститися в одному?
Аби додати громадянам зайвого клопоту чи в законний спосіб спустошувати їхні гаманці?
Ще один клопіт для українців може представляти відсутність у
новому паспорті громадянина України відомостей про місце проживання. Не секрет,
що чимало адміністративних і соціальних послуг прив’язані до місця проживання,
тож громадянам доведеться регулярно звертатися до чиновників за довідками про
адресу проживання. А це означає додаткові фінансові витрати й згаяний час. На думку
експертів, деякі положення закону суперечать чинному законодавству про адміністративні
послуги, оскільки передбачають можливість розширення таких адміністративних послуг.
Тоді кому було вигідне ухвалення нового закону? І чому деякі
держави – світові лідери взагалі відмовились від єдиного внутрішнього ідентифікаційного
документа, а ми так поспішно запроваджуємо біометричні паспорти?
P.S. Поки верстався номер, стало відомо, що Президент підписав
закон про біометричні паспорти.
06.12.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|