Вектор зусиль ФПУ – справедливе оподаткування
Йдеться про податкову
систему України та дії Федерації профспілок, спрямовані на забезпечення соціальної
справедливості в оподаткуванні. Фактично податки – найнеприємніша для
фізичних та юридичних осіб функція влади, у якому вигляді й якими способами
не здійснювалася б. І – невідворотна. Мимохіть пригадується культовий фільм
Мартіна Бреста «Знайомтеся, Джо Блек», де герої двічі повторюють: «Не
уникнути лише смерті й податків».
Тетяна МОРГУН
оглядач «ПВ»
Тож чи можуть податки бути соціально справедливими або
принаймні економічно й логічно обґрунтованими та який вигляд має нині
податкова система України – надто у світлі нової податкової реформи?
Податковий кодекс України (ПКУ), що набув чинності з 1 січня
2011 року і в роботі над проектом якого взяла активну участь ФПУ, містить
низку ПРИНЦИПІВ ПОДАТКОВОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ (їх одинадцять). Здебільшого
принципи прояснюють та уточнюють юридичні й соціально-економічні аспекти
питання, але два передусім привертають увагу: презумпція правомірності ухвал
платника податку; соціальна справедливість. Щодо першого, то всі, хто
стикався з темою, знають, що взаємовідносини у сфері оподаткування регулюються
положеннями статті 4 ПКУ, відповідно до яких платник податків сформував
витрати й податковий кредит правомірно. Це, поза сумнівом, є досягненням демократії,
ознакою поваги апріорі до українського громадянина. Якщо платник податку та
податковий орган у чомусь не дійшли згоди, то спірні питання вирішуються у
суді.
Не менш важливо розібратися й знати, чи є взагалі соціально
справедливим Кодекс, котрий за визначенням якнайкраще відображає взаємини держави
з її громадянами, бо містить не лише фінансово-економічну, а й морально-етичну
складові.
Зрештою, однозначно відповісти важко.
З одного боку, податки й збори після прийняття нового ПКУ
зменшилися: загальнодержавні – з 28 до 18-ти, місцеві – з 14 до 5-ти. ПКУ
встановлює податкову соціальну пільгу (ПСП) для окремих фізичних осіб: платник
податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного
доходу, одержаного від одного роботодавця у вигляді зарплати на суму ПСП. Якщо
місячний дохід громадянина не перевищує 1500 гривень, то на нього поширюється
базовий чинний розмір ПСП – 50% прожиткового мінімуму для працездатної особи.
Крім того, ПСП може становити і 100%, і 150%, і 200% – залежно від того чи
іншого соціального статусу платника податку (малозахищеного).
З міркувань дотримання соціальної справедливості не оподатковуються
окремо визначені об’єкти житлової та соціально вразливої (щодо мешканців цих
будинків) нерухомості.
У документі профспілкові організації відносяться до неприбуткових
організацій, тож від податків звільняються конкретні, чітко виписані види
доходів.
З іншого боку, громадянин України постійно відчуває надмірне
податкове навантаження, тож викликає сумніви соціальна справедливість податкової
політики держави. Мені доводилося розмовляти з багатьма головами центральних
комітетів профспілок різних галузей: середня зарплата – в середньому по народному
господарству України – становить приблизно 2–2,5 тис. грн – 4–4,5 тис. грн.
Зрозуміло, де більше, де менше, але з погляду «звичайного» працездатного
громадянина, котрий не вдається до експертиз і з усіх доходів має лише
заробітну плату, – податківці вчиняють із ним несправедливо. Одержуючи наприкінці
місяця свої чесно зароблені гривні, більшість із нас констатує, що на податки
вираховано доволі значну суму, відтак страждають моральна, громадянська
самооцінка, сімейний бюджет.
А якщо вдатися до мови експертів, зокрема нашої Федерації,
то вони вказують на дискримінацію працівника, бо його поставлено в нерівні
умови з роботодавцем: трудівник сплачує податки з усього, що одержує, тобто із
зарплати, а роботодавець – лише з прибутку (весь дохід мінус собівартість продукції).
Нарешті трудові доходи (у вигляді заробітної плати) обкладаються податком за
втричі вищими ставками, ніж нетрудові доходи (дивіденди, відсотки за
депозитами тощо).
Український бізнес потерпає через переплату податку на прибуток
до бюджету, заборгованість із повернення ПДВ.
А якщо говорити про фізичних осіб, то, за даними Податкової
служби України, бідні громадяни сплачують у 50 разів більше податків, ніж
багаті (з розрахунку на гривню доходу). Причому, за висновками експертів,
доходи бідних і багатих українців різняться у 40 разів.
Тож ФПУ констатує, що в Україні порушено принцип соціальної
справедливості в оподаткуванні; нагадує, що Світовий банк у своєму
дослідженні 2011 року визнав українську податкову систему однією з найгірших
у світі та поставив її аж на 181-ше місце.
Федерація профспілок України наполягає на встановленні
соціальної справедливості в оподаткуванні та пропонує під час подальшого
реформування податкової політики орієнтуватися на такі чинники:
– уніфікація підходу в оподаткуванні зарплати й прибутку
підприємств шляхом поновлення чинності неоподатковуваного мінімуму доходів на
рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб – як еквівалента
собівартості для працівників;
– встановлення рівня податкового навантаження на доходи від
трудової діяльності у вигляді заробітної плати на рівні не вищому, ніж рівень
оподаткування інших доходів (дивідендів, відсотків від депозитів, прибутку
від оренди й продажу майна тощо);
– зважений підхід до надання податкових пільг із метою підтримки
соціально незахищених категорій населення та стимулювання пріоритетних галузей
економіки;
– запровадження податку на багатство.
Федерація профспілок України ще раз привертає увагу влади
до того, що неоподатковуваний мінімум, відповідно до законів України «Про
прожитковий мінімум» і «Про державні соціальні стандарти та державні
соціальні гарантії», є державною соціальною гарантією, і його розмір має
визначатися на підставі прожиткового мінімуму. Його забезпечення й дотримання
сприятиме соціальній справедливості, адже скасує нерівність в оподаткуванні
трудових доходів громадян у вигляді зарплати й оподаткування доходу
підприємств. Окрім того, реалізація цієї державної соціальної гарантії
сприятиме подоланню надмірної диференціації доходів найбідніших і найбагатших
громадян, а отже, – поступовому подоланню соціального розшарування.
Ініціативи ФПУ щодо справедливого оподаткування безпосередньо
стосуються поліпшення якості життя українських трудівників. Разом із тим Федерація
профспілок України переконана, що оскільки глобалізація торкнулася всіх сфер
життєдіяльності людини, передусім соціально-економічної, то досягти
справедливого оподаткування лише за рахунок ужиття певних заходів на
національному рівні – неможливо. Вкрай необхідний міжнародний інструмент,
котрий має містити рекомендації щодо дій як на міжнародному, так і
національному рівнях. Відтак ФПУ звернулася до міжнародних інституцій, зокрема
Міжнародного бюро праці, з ініціативою розробити й ухвалити відповідні рекомендації
МОП стосовно справедливого оподаткування. Цю ініціативу Федерації профспілок
України Міжнародне бюро праці сприйняло позитивно й документ неодмінно буде
розроблено.
ФПУ також звернулася до голови Федерації незалежних
профспілок Росії Михайла Шмакова, генерального секретаря Загальної
конфедерації профспілок Володимира Щербакова, керівників своїх членських
організацій із проханням виявити профспілкову солідарність у боротьбі проти
дискримінації в оподаткуванні заробітної плати та дієво підтримати
пропозицію стосовно необхідності розроблення рекомендацій МОП про справедливе
оподаткування.
ДЕ СПРАВЕДЛИВІСТЬ?
Федерація профспілок
України переконана, що оскільки глобалізація торкнулася всіх сфер діяльності
людини, передусім соціально-економічної, то досягти справедливого оподаткування
лише вжиттям певних заходів на національному рівні неможливо.
20.11.2012
|