Зміна пріоритетів у державній освіті
Зневага до професійно-технічної
освіти – спадок радянської доби, якого ми ніяк не можемо позбутися. Хоча позитивні
зрушення вже є. Суспільство нарешті збагнуло, що сучасному вітчизняному виробництву
потрібні саме висококваліфіковані робітники. І не лише ті, хто виконує вузькі
профільні функції, а й такі, що володіють кількома професіями. На будь-який випадок
життя.
ЗАПОВНИТИ ПРОГАЛИНУ
Зазвичай випускники шкіл на свій страх і ризик обирають «надійну»
професію, яка їх «прогодує», переважно керуючись порадами батьків, стереотипами,
що склалися в суспільстві, або агресивною рекламою певних навчальних закладів.
При цьому ні абітурієнти, ні їхні батьки не мають реального уявлення про затребуваність
фахівців у обраній ними галузі. Насправді ж на ринку праці, як стверджує директор
Державного центру зайнятості Володимир Галицький, на одну вакансію бухгалтерів,
юристів та економістів претендують біля 50 осіб.
У той час як підприємства
потерпають від нестачі фахівців робітничих професій, спеціалісти з вищою освітою
поповнюють лави безробітних або йдуть працювати «аби куди». Магістр-менеджер незграбно
вкладає кахлі в чужих квартирах, не маючи можливості працювати за фахом, а кваліфікованих
будівельників удень зі свічкою не знайдеш... Дипломований перекладач береться працювати
з дошкільнятами, бо в дитячому садку бракує виховательок... І все це через те,
що одні професії – модні, інші – затребувані, а між ними – прірва незнання. Бо нечисленні
вакансії чекають на справжніх професіоналів. Як зайняти власну нішу, в якій вас
цінуватимуть як унікального фахівця? Цьому, на жаль, ніде не навчають. А шкода.
З власного досвіду кожному відомо, як високо цінується добрий
майстер. До улюбленого перукаря ходять роками, приводячи своїх знайомих, телефон
муляра чи сантехніка-аса передають друзям немов коштовність. І всі розуміють, що
ці люди ніколи без хліба з маслом не сидітимуть. І все одно щороку юрби молодих
людей штурмують приймальні комісії, аби вивчитися «на юриста» або «на управлінця»,
бо так заведено. А потім ті самі юрби новоспечених юристів роками вештаються в безнадійних
пошуках роботи. Одна дипломована дівчина в Інтернеті зізналась: провчилась п’ять
років у виші, довго шукала роботу за фахом, зараз сиджу вдома і мрію про перукарські
курси – збираю гроші саме на те, що мені буде подобатись, що мене і мою родину прогодує.
Знайома картина, чи не так? А якби дівчина відразу опанувала цю професію і не марнувала
час та гроші на навчання у вищому навчальному закладі? Але ж навчатися у професійно-технічному
закладі не модно, не престижно. На думку багатьох молодих людей, ПТУ – «це місце,
де вчать на токаря чи слюсаря». Але за офіційною статистикою, тільки в нинішньому
році затверджено 60 нових державних стандартів з актуальних на ринку праці професій.
І не тільки слюсарів чи токарів. Тут і стилісти, і флористи, і цукерники, і оформлювачі
вітрин, і оператори лінії виробництва харчової продукції, і ще ціла низка потрібних
та корисних спеціальностей. На будь-який смак і вподобання.
Чинний Національний класифікатор України містить приблизно
6 тис. робітничих професій. Підготовка робітників здійснюється за 520 професійними
напрямами. Як свідчить практика, переважна частина молоді намагається оволодіти
кількома професіями, бо сучасному вітчизняному виробництву потрібні «майстри на
всі руки».
РИЗИК БЕЗРОБІТТЯ – МІНІМАЛЬНИЙ
Щороку навчальними закладами випускається близько 70% спеціалістів
з вищою освітою і лише 30% – із середньо технічною. А потрібно навпаки, стверджують
фахівці. Та, на превеликий жаль, молодь не вважає профтехосвіту гідною, ігнорує
той факт, що здобуття робітничої спеціальності для доброго спеціаліста – це гарантоване
працевлаштування. Експерти переконують, що саме працевлаштування – один з основних
показників якості підготовки кадрів. Між тим, цей показник у системі професійно-технічної
освіти доволі високий – 82–84%. Роботодавці зазви
чай позитивно оцінюють
рівень підготовленості молодих робітників до реалій щоденної роботи. І спростовують
суспільний стереотип, що технікуми, коледжі та ПТУ – другорядні навчальні заклади,
де вчаться ті, хто не зміг подужати шкільну програму, або діти з неблагополучних
родин. Нині до ПТУ йдуть не від безвиході, а за реальними знаннями, практичними
навичками, професійною майстерністю і – що дуже важливо – з думкою про наступне
і вдале працевлаштування. Бо з робітничою професією і «золотими руками» можна влаштувати
своє життя не гірше, ніж із дипломом про вищу освіту. Власне, документ про вищу
освіту сам по собі майже нічого не говорить, бо часи, коли держава готувала собі
працівників, а потім забезпечувала їх робочими місцями, залишились в далекому минулому.
Сьогодні навіть популярні назви професій не гарантують працевлаштування.
Для випускників ПТУ ризик поповнити лави безробітних – мінімальний.
Нині дві третини вакансій, що не укомплектовуються протягом місяця, належать до
робітничих професій: токар, фрезерувальник, будівельник, електрозварник тощо. На
виробництві бракує інженерів-механіків, технологів, конструкторів. Країна гостро
потребує вчителів, лікарів, медсестер, водіїв... Та молоді люди, які могли б успішно
працювати в цих галузях, найчастіше або не знають, наскільки затребувані згадані
професії, або їх відлякують низькі зарплати й незадовільні умови праці. Молодь
хоче отримати «круту» професію, сподівається «загрібати гроші лопатою», однак більшість
не замислюється над тим, що влаштуватися на роботу їм буде надзвичайно важко, а
інколи просто неможливо: конкуренція велика, вимоги надто високі, кількість вакансій
обмежена. Щастить одиницям… Тож постає запитання: чи варто витрачати великі гроші,
брати кредити, економити всією сім’єю для того, щоб отримати диплом, за яким випускник
вишу не зможе працевлаштуватися?
Експерти звертають увагу на нестачу інформації про фактичний
стан справ на ринку праці. Треба, кажуть вони, переорієнтувати систему професійно-технічної
і вищої освіти на реальні потреби вітчизняної економіки та пропагувати справді
потрібні професії. А ще згадати, що кар’єрне зростання можливе від робітника до
спеціаліста.
Що ж до пропаганди, то тут позначилася позитивна тенденція.
Впродовж останніх трьох років набір до професійно-технічних закладів помітно збільшився.
Цьогоріч в Україні працює 991 навчальний заклад ПТО. За партами здобувають освіту
400 тис. осіб, з яких 170 тис. – першокурсники. Сьогодні кожен другий учень ПТУ
за час навчання отримує дві й більше професій, що підвищує мобільність випускників
на ринку праці.
ГОНИТВА ЗА ФАНТОМОМ
Плутаючи поняття «популярна» і «затребувана» професія, в гонитві
за «престижною» спеціальністю абітурієнти та їхні батьки ладні вступити в справжній
бій за право зайняти місце на потрібному факультеті, подолати шалений конкурс.
І сліпо вірять, що саме ця «модна й престижна» спеціальність – запорука якщо й
не успішного, то вже напевне безбідного існування. Мало хто замислюється, що спеціальність
– це не місце роботи і навіть не професія, а просто назва. Іноді прозріння коштує
дуже дорого...
Цього року було подано рекордну кількість заяв абітурієнтів до
вищих навчальних закладів. 620 тис. осіб мають намір стати студентами, але лише
20% абітурієнтів бажають здобувати робітничу спеціальність.
Прикро, що майже ніхто не замислюється над альтернативним варіантом:
почати з профільного ПТУ, а вже набувши професію, зрозумівши, що це «твоє», вступати
до вишу для здобуття вищої освіти (тим більше, що працювати і навчатися ніхто не
забороняє, та й вчитися заочно простіше). Сучасні професійно-технічні заклади змінюються,
працюють на випередження. За основу більшість із них обирають концепцію «гнучкого
працівника», мета якої – підготовка учнівської молоді не за однією, а двома-трьома
спеціальностями, з наступним підвищенням кваліфікації протягом усього трудового
життя.
Змінюється власне зміст професійної освіти і навчання. ПТУ спрямовані
на підготовку випускника, здатного актуалізуватися на ниві професійної діяльності
в ринкових умовах, своєчасно реагувати на зміни ринку праці, бути мобільним у професійному
плані. А це сприятиме появі елітного прошарку робітничих кадрів, готових до самостійної
виробничої діяльності й прийняття управлінських рішень. Які зможуть обслуговувати
складне електронне та автоматичне обладнання, матимуть організаторський досвід
й навички роботи з персональними комп’ютерами, сучасною оргтехнікою, володітимуть
іноземними мовами в межах своєї спеціальності. Лише за такої умови можливо піднести
престижність робітничих професій. Варто пам’ятати, що професію людина обирає до
душі, працює на суспільство, а від результатів її роботи залежить добробут сім’ї.
ІГОР ЛІКАРЧУК, директор
Центру тестових технологій моніторингу якості освіти:
«Й досі спрацьовує радянський стереотип особливого престижу
диплома про вищу освіту, яка тоді була доступною лише незначній кількості населення.
Тому нинішні батьки прагнуть дати своїй дитині таку можливість. Однак немає адекватного
усвідомлення, що диплом в Україні, на жаль, не означає працевлаштування і фахову
підготовку. З іншого боку, в роботодавців теж сформоване відчуття, що диплом
є певною гарантією високого рівня підготовки фахівця, але насправді це далеко
не так».
19.11.2012
|