Захист трудящих за міжнародними нормами
5 липня 2012 року Верховна
Рада України в цілому ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України
щодо впорядкування здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства
про охорону праці». Також унесено зміни до законів України «Про охорону праці»
і «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Таким чином реалізовано
пропозиції ФПУ щодо усунення штучних обмежень у проведенні перевірок роботодавців
інспекторами Держгірпромнагляду. ВРУ доповнила базовий Закон України «Про охорону
праці» статтею 391, яка визначає порядок здійснення державного нагляду за дотриманням
вимог законодавства про охорону праці, а змінами до статті 2 Закону України «Про
основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»
вивела з під дії цього закону державний нагляд у сфері охорони праці.
Прийнятий Закон поновлює повноваження органів державного нагляду
в зазначеній сфері, приводить їх у відповідність до ратифікованих Україною конвенцій
МОП № 81 «Про інспекцію праці в промисловості і торгівлі» та № 129 «Про інспекцію
праці в сільському господарстві». Тим самим забезпечено доступ державних інспекторів
до перевірки умов праці на робочих місцях, інших об’єктів нагляду без урахування
норм Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської
діяльності». Розширюються можливості участі в перевірках громадських інспекторів
профспілок відповідно до угод про співпрацю з центральними та регіональними органами
державного нагляду в сфері охорони праці.
Ухвалений парламентом законопроект – результат спільної роботи
фахівців ФПУ та Держгірпромнагляду. Його було внесено на розгляд ВРУ народним депутатом
України Василем Хара в травні 2011 року. Згодом ФПУ, галузеві профспілки, обласні
профоб’єднання, первинки провели масштабні заходи з метою пропаганди і підтримки
цього законопроекту (листи народним депутатам, статті і виступи в ЗМІ, участь
в обговоренні під час його розгляду на всеукраїнських нарадах, у комітетах ВРУ),
підготовлені переконливі висновки, розрахунки, прогнози.
Профспілки виходили із зобов’язань України виконувати норми
конвенцій МОП №№ 81 і 129, якими, зокрема, передбачено, що державні інспектори праці
мають право: відвідувати підприємства в будь-який час і не зобов’язані завчасно
попереджати про це власника чи управлінський персонал; при виникненні загрози
для життя і здоров’я працівників – зупиняти роботу виробничого обладнання, ділянок,
цехів і підприємств до усунення порушень і загроз.
Водночас представники державного органу нагляду за охороною
праці на практиці не могли реалізовувати зазначені повноваження через те, що чинний
Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської
діяльності» суттєво обмежував повноваження інспектора, передбачені згаданими конвенціями
МОП, і фактично надавав роботодавцю можливість повного контролю над діями державного
інспектора. Зокрема, цей закон дозволяв роботодавцю не допускати державного інспектора
до перевірки, якщо державним органом нагляду заздалегідь (за 10 днів) не було надано
відповідного повідомлення; визначав обмежений перелік підстав для проведення представниками
державного наглядового органу позачергових перевірок (причому навіть за наявності
підстав інспектор не мав права заходити на підприємство без спеціального письмового
дозволу відповідного органу роботодавця); передбачав, що зупинка роботи обладнання,
виробництв може здійснюватися лише на підставі розпорядження центрального органу
державної влади, уповноваженого на здійснення державного нагляду в сфері охорони
праці; встановлював інші обмеження в діях державного інспектора, які суперечили
нормам указаних конвенцій.
За таких умов роботодавець завжди мав можливість до початку
перевірки приховати порушення, небажані факти й обставини, що аж ніяк не сприяло
підвищенню рівня безпеки на виробництві та захищеності працівників. Навпаки, статистика
виробничого травматизму показує, що 2011 року порівняно з 2010-м кількість загиблих
працівників у результаті нещасних випадків, пов’язаних із виробництвом, збільшилась
на 40 осіб. Тенденція зростання кількості таких випадків спостерігається і в першому
півріччі поточного року.
Значними залишаються масштаби приховування нещасних випадків
від обліку й розслідування. Про це красномовно свідчать високі показники коефіцієнта
важкості травм: 38 в 2010 році і 39 в 2011-му (кількість днів непрацездатності,
що в середньому припадає на один нещасний випадок), а також співвідношення кількості
смертельних випадків на виробництві до кількості всіх інших випадків виробничого
травматизму, яке в середньому становить 1:11 (в країнах Євросоюзу – 1:300).
Отже, законодавець, підтримавши позицію ФПУ, підтвердив необхідність
запровадження в Україні особливого порядку захисту трудових прав, встановленого
актами міжнародного права, відмінного від загальних умов регулювання господарської
діяльності. Завдяки цьому закону тисячі працівників можуть розраховувати на своєчасне
виявлення та усунення реальних загроз їхньому здоров’ю та життю на роботі.
Уведення в дію цього закону безперечно позитивно вплине також
на ефективність громадського контролю профспілок. Адже згідно з чинною Угодою
між Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України та Федерацією
профспілок України, сторони, прагнучи посилити ефективність державного нагляду
і громадського контролю, домовились координувати свою діяльність і допомагати
одна одній у реалізації повноважень та прав, визначених для них законодавством,
у тому числі в питаннях доступу до перевірки умов праці на конкретних робочих
місцях.
Вітер змін?
Які зміни відбудуться в діяльності Держгірпромнагляду і його
посадових осіб після введення в дію прийнятого Верховною Радою України закону?
Перше і найголовніше: Держгірпромнагляд, як центральний орган
виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики в сфері охорони
праці, буде виведений з-під дії Закону України «Про основні засади державного нагляду
(контролю) у сфері господарської діяльності» й отримає право самостійно встановлювати,
згідно з цим законом, порядок проведення планових і позапланових інспекційних
перевірок.
Друге. Посадові особи цього державного органу отримають право:
не повідомляти про перевірку, якщо в них є підстави вважати, що таке повідомлення
може перешкоджати виконанню їхніх обов’язків; відвідувати об’єкти нагляду в будь-який
час; своїм особистим приписом встановлювати заборону на виконання робіт, експлуатацію
об’єкта, обмеження виробництва; не повідомляти менеджерам підприємства про підстави
позапланової перевірки, якщо це може негативно вплинути на долю працівників, які
повідомили інспектору про наявні порушення законодавства з охорони праці.
Крім того, встановлюється, що інформація про порушення вимог
законодавства про охорону праці не може бути віднесена до конфіденційної.
Юрій Андрієвський,
керівник департаменту охорони праці ФПУ
26.07.2012
|