Нові потяги: комфортно, зручно, недешево…
Ситуація довкола корейських
потягів Hyundai, які наприкінці травня презентували як подарунок українцям напередодні
Євро–2012, викликала справжній вибух в українському суспільстві. Спершу народ обурився
через скасування звичних нічних потягів, а коли збагнув, що альтернативи немає,
переключився на вартість квитків, яку він має заплатити, аби потяг домчав до місця
призначення з вітерцем – понад 150 кілометрів на годину.
ЩО ТО БУЛО? МАБУТЬ, НЛО…
Випадкові перехожі, пасажири транзитних рейсів буквально заціпеніли,
коли на першу колію Київського залізничного вокзалу прибуло диво корейської інженерної
думки. Переважна більшість люду фотографувала «азіата» на мобільні телефони. Чи
то для історії, чи на підтвердження, що вони бачили новий потяг у числі перших.
Нічого дивного. Зовнішній вигляд «корейця» вражає: габаритне лобове скло, химерні
аеродинамічні лінії корпуса, досить незвичне кольорове оформлення. На тлі старих
напівзруйнованих електричок, які вірою та правдою служили Україні кілька десятиліть,
корейський гість виглядає наче прибулець із космосу.
Усього в потягу 9 вагонів. Три – першого класу, решта – другого.
До того ж, у першому вагоні передбачено висувний пандус для інвалідних візків.
За один рейс Hyundai здатен перевозити 579 пасажирів. Сидіти зручно скрізь, але,
зрозуміло, перший клас відрізняється підвищеною комфортністю. Місця для сидіння
там значно ширші. До того ж, у ряду їх лише 4 (тоді як у другому – 5). Крім того,
в першому класі біля кожного сидіння облаштовані гніздо для навушників і розетка,
якщо раптом комусь заманеться поголитися чи підзарядити мобільний телефон. У другому
класі для таких потреб треба турбувати сусіда, бо розетки розміщені через ряд.
Під стелею кожного вагона розташовано по кілька моніторів, які
в постійному режимі інформують пасажирів про швидкість руху, поточний час, дату
і температуру за бортом, себто за вікном. У салоні замість провідників у набридливій
уніформі – стюарди. Це вже наближення до комфорту, який досі могла забезпечити
тільки авіація. Правда, нинішні стюарди – вчорашні провідники потягів далекого
сполучення, але на такі деталі увагу звертати не хочеться. Головне, що вагон дуже
відрізняється від того, до якого нас привчили за багато років. А вже тим, що в
туалетах, даруйте, нічого не падає на рейки (а отже, немає потреби зачиняти їх
на зупинках), дехто був просто шокований. Ох, ці вже корейці!
Серед додаткових бонусів – можливість безкоштовно користуватись
Wi-Fi, перекусити в буфеті або замовити в стюарда філіжанку кави. До слова, для
пасажирів першого класу до вартості квитка входить ланч. Якщо відверто, поки що
«першокласним» пасажирам він не смакує: бутерброд, або сандвіч із сиром, маслом
та листочком зеленого салату. Якщо це не до вподоби, тут ще пропонують салат з інтригуючою
назвою «Гурман», від якого пасажири не в захваті. Кажуть, втамувати голод салатом
вагою 150 грамів неможливо. Але все одно приємно. Бо можна відчути себе, як у літаку.
Особливо, якщо зважити на вартість квитка.
КОРЕЯ НАБЛИЗИТЬ НАС ДО ЄВРОПИ
Поки що «корейці» перевозитимуть пасажирів до міст, де проводяться
матчі Євро–2012. Щоправда, до Донецька Hyundai поки що так і не вирушив. Експерти
кажуть, що не встигли вирішити технічні проблеми із залізничними коліями. Щойно
їх владнають, електрички попрямують за розкладом і до інших міст. До кінця року
«Укрзалізниця» планує випустити на маршрути 10 швидкісних «корейців». Хоча, на
думку експертів, швидкими ці потяги можна назвати тільки в порівнянні з технікою,
якою українці користувалися донедавна. Бо в Європі швидкісні траси дають змогу електропоїздам
розвивати швидкість щонайменше до 300 км/год, а є й такі, де вона сягає 500 км/год. Воно й не дивно:
у переважній більшості європейських країн для курсування швидкісних потягів збудовані
спеціальні швидкісні залізниці, відокремлені від звичайних. У нас на глобальну
реконструкцію бракує коштів. Тож вирішили обмежитися лише вдосконаленням існуючих.
Та ще й зіткнулися з проблемою відокремлення вантажних перевезень від пасажирських.
Такий вантаж проблем, кажуть експерти, Україні поки що не подолати самотужки.
Відтак навіть задекларована швидкість – 160 км/год поки що від реальної
різниться кілометрів на 20, а в деяких місцях навіть більше. Тож говорити, що
до Львова можна дістатися за 5 годин поки зарано.
А от про вартість квитків можна казати вже зараз. Вона не всім
по кишені. Навіть те, що «Укрзалізниця» запровадила диференційовані ціни на кожен
день тижня, пасажирів не влаштовує. Вони стверджують, що їздити електричками корейського
виробництва українцям дорожче, аніж європейцям літати на аеробусах. Ціна квитка
щопонеділка, щовівторка і щосереди з Києва до Харкова у вагонах першого класу
становить 423 грн, другого – 276 грн, до Львова – відповідно 475 та 307 грн. У
напрямку Київ – Донецьк вартість квитка становитиме 564 грн у вагонах першого класу
та 368 грн – другого. Щочетверга та щосуботи при придбанні квитків діятиме знижка
10%, у п’ятницю та неділю, навпаки, ціна зростатиме на 10%. Автори ідеї стверджують,
що так працює вся Європа.
ЯК НЕ ВИБИТИСЯ З ГРАФІКА?
Українці поки що не сприймають новацій, запроваджених на час
Євро з перспективою колись, у майбутньому, зовсім перейти на корейські потяги.
Самі залізничники воліють пояснювати це звичайним консерватизмом нашого народу.
Однак усе набагато складніше. Хоча заперечувати, що нам звичніше їздити вночі,
ніхто не збирається.
Зрозуміло, що нові електрички по кишені далеко не всім. У вагонах
першого класу, ясна річ, будуть їздити заможні ділові люди. А для ділової людини
головне – не гроші, а час. Як би там було, нічні потяги мали одну суттєву перевагу:
вони заощаджували час і гроші. Бо пасажир проводив у дорозі найменш продуктивну
частину доби – ніч. Завдяки нічним потягам можна було з’їздити до Києва, витративши
дві ночі і вирішивши всі справи за день.
Що матиме пасажир від запровадження корейської диво-техніки?
Скажімо, львівський бізнесмен зібрався до Києва в нагальних справах. Потяг вирушить
зі Львова о 7-й ранку й тільки опівдні прибуде на Київський центральний вокзал.
Цей же потяг о 18.20 знову візьме курс на Львів. Скільки продуктивного часу лишається
на вирішення питань, ділові зустрічі? Практично 3–4 години. І тут треба зважити,
що ці години – пообідні. Кожен, хто стикався з такою проблемою, може підтвердити,
що ранкові години від 8-ї до 11-ї є найбільш ефективними, майже золотими, які за
ступенем продуктивності не замінити й десяти годинам в інший час. Тож швидкість
руху в даному разі себе не виправдовує. Як свідчить практика, нині для пасажира
вагоміший аргумент – зручний графік. Не переконує й той факт, що в Європі нічні
потяги практично скасовано. Там пасажири звикли їздити сидячи, а не загортаючись
у вологі простирадла на верхніх полицях плацкартних чи купейних вагонів. А для
нас це питання часу?
ДУМКА З ФОРУМУ
Їздили поїздом Київ – Харків. Якщо дуже великий багаж, незручно
буде – немає особистого відсіку для речей. Вагони більше розраховані на ручний багаж.
Сидіння стандартні, як в автобусі. Підлокітник один на два сусідніх крісла – дуже
незручно. Їхати не страшно, але коли чуєш від тих же залізничників про стан рейок
та їх непридатність для такого типу потягів, залишається лише молитися Богу.
Марина,м. Київ
19.06.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|