« на головну 23.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Актуально

Українська земля: ні державі, ні людям?

Українська земля: ні державі, ні людям?

 Протягом багатьох років Федерацію профспілок України цікавить не лише питання трудових відносин, а й увесь аспект соціально-економічного розвитку України. Тож систем­но підходячи до комплексу реформ, що проводяться в нашій державі та ініціюються Президентом України, ФПУ не оминула й затягнуту в часі (22 роки!) земельну реформу, яка не­покоїть чи не кожного українця. Мо­раторій на продаж землі, довготри­вале блукання кабінетами й склад­на процедура отримання актів на землю – це далеко не повний перелік невирішених питань. Тож аби розі­братися у ситуації, що нині склала­ся із землею, 30–31 травня у Києві за підтримки Регіонального представ­ництва Фонду ім. Ф. Еберта в Украї­ні і Білорусі відбувся профспілковий форум «Земельна реформа та ста­лий розвиток села: роль профспілок».

 «Нині ми пі­дішли до проведен­ня соці­ально від­повідальної, економічно об­ґрунтованої та конкуренто перспективної земельної реформи, принаймні вона такою має бути. Під час під­готовки до цього заходу ми зрозуміли, що буде непра­вильно, якщо ми проведемо закритий, виключно проф­спілковий форум, тому що навряд чи ми змогли б по­бачити повною мірою весь аспект цієї складної рефор­ми. Тож було вирішено зна­чно розширити коло учас­ників», – зауважив заступ­ник Голови ФПУ Сергій Кондрюк. Так, до визначен­ня нагальних потреб і ви­кликів щодо порушеного питання долучилися пред­ставники ФПУ, профспілки АПК України, Верховної Ради, Мінагрополітики, громадських організацій, міжнародні фахівці, голови сільських і селищних рад та ін. У ході заходу проф­спілки представили законо­давчі ініціативи у сфері зе­мельної реформи й сталого розвитку села.

Земельна реформа є складовою економічної ре­форми, що здійснюється в Україні у зв’язку з перехо­дом економіки держави до ринкових відносин. Метою цієї реформи насамперед є визначення правових та економічних засад органі­зації й функціонування ринку землі. А от її завдан­ням є створення необхід­них економічних і політич­них умов для формування в аграрному секторі ринко­вого середовища.

Проте через відсутність системної, цілісної та по­слідовної державної полі­тики й брак інформації більшість громадян країни вважає, що запровадження ринку земель сільськогос­подарського призначення призведе до втрати ними своїх земельних ділянок, унеможливить користу­вання землями громад­ського фонду, вихід до лісу, води тощо. Як наслі­док, значна частина сус­пільства виступає проти відміни мораторію на про­даж земель сільськогоспо­дарського призначення.

Тим часом у суспільстві спостерігається незадово­лення станом земельних пи­тань, адже більшість сіль­ських жителів мають у влас­ності земельні ділянки, але не можуть цією власністю повноцінно розпоряджати­ся через мораторій на зем­лю. Також маємо проблему концентрації земельних ре­сурсів у руках великих хол­дингів і, як наслідок, струк­тура сільського господар­ства є мало сегментарною, що призводить до знищення родючості земель і відтак – витіснення із традиційного села робочих місць, змен­шення надходжень до міс­цевих бюджетів.

Досвід розвинених кра­їн показує, що в основу еко­номічної моделі має бути покладено ринкові відно­сини купівлі-продажу чіт­ко встановлених прав влас­ності на землю. Отже, тор­гівля здійснюється цими правами, а не землею, тоб­то існує чіткий механізм системи власності. Україні потрібне всеохоплююче формалізоване законодав­ство про власність. Систе­ма законів має відповідати засобам життя і діяльності людей. Законодавство ба­гатьох європейських країн (Франція, Німеччина, Польща, Швеція та ін.) пе­редбачає існування систе­ми регулювання обороту земель сільськогосподар­ського призначення, врахо­вуючи характерні історич­ні або національні особли­вості, економічну чи соці­альну ситуацію в кожній країні.

У своєму виступі в рам­ках форуму радник голови Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних від­носин Микола Калюжний розповів про ініціативи ВРУ щодо вдосконалення законодавчої бази форму­вання та розвитку ринку земель. «Я вважаю, що за­конопроекти конче необ­хідні державі, особливо За­кон України «Про земельні торги». Держава і бюджет нині втрачають величезні кошти: ми не можемо нада­ти можливість бізнесу про­зоро купити земельні ді­лянки на аукціоні… Однак, я вважаю, що найближчим часом відповідні законо­проекти будуть прийняті, що розблокує принаймні один сегмент – земельні торги на ринку земель для сільськогосподарського призначення», – зауважив Микола Калюжний.

Огляд законодавства України щодо аграрної по­літики та земельних відно­син був покладений в осно­ву виступу заступника мі­ністра аграрної політики та продовольства України Олександра Сеня. «Або ми продовжуємо земельну ре­форму і до права володіти й використовувати землю даємо право й розпоряджа­тися, або ми повертаємо землю в державну влас­ність. Я не думаю, що мож­на апріорі ставити питання щодо повернення землі в державну власність – це аб­солютно неможливо, тому ми повинні дати людям право розпоряджатися нею… З іншої сторони, реа­лізація земельної реформи має стати подальшим еко­номічним стимулом розви­тку сільськогосподарсько­го виробництва – це… може, навіть і головна мета», – наголосив Олек­сандр Сень.

Учасники профспілко­вого форуму дійшли висновку, що сьогодні назрі­ла необхідність здійснити комплексну ревізію підхо­дів, сформулювати цілісну й зрозумілу політику дер­жави стосовно сільських територій, після чого роз­робити базові стратегічні документи і на цій основі систематизувати й рефор­мувати всю базу законо­давства, державних про­грам, механізмів та інстру­ментів, державної підтрим­ки й стимулювання розви­тку. Земельна реформа має бути спрямована на соці­альний розвиток села, збе­реження його соціальної інфраструктури, що в зако­нопроекті «Про ринок зем­лі» в повному обсязі не пе­редбачається.

Спільними зусиллями

Міністр аграрної політики та продовольства України Микола При­сяжнюк багато сподівань покладає на профспілки. За його слова­ми, ми не зможемо тільки силами держави що-небудь змінити в Україні. Необхідно пробудити українське суспільство, й, зрозуміло, що профспілки не можуть бути осторонь цього процесу.

Ірина Синявська,

радник міністра аграрної політики та продовольства України

 

12.06.2012


Анна РЄПІЧ, «ПВ»

ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання