Концепція соціального кодексу України
Від початку проведення реформ в Україні
соціальна сфера не зазнавала суттєвих змін. Водночас саме тут накопичилося
чимало суперечностей, без вирішення яких неможливий подальший розвиток країни
як соціально справедливої держави. Щоб докорінно змінити ситуацію, потрібно
розробити та ухвалити Соціальний кодекс України – базовий законодавчий акт,
який би закріпив основи правового регулювання відносин, спрямованих на
реалізацію соціальних прав громадян, а також надав імпульсу реформуванню всієї
соціальної сфери.
МЕТА, ЗАВДАННЯ, ПРИНЦИПИ
Соціальний кодекс України
покликаний створити єдину державну систему соціального забезпечення, а також
вирішити наступні завдання в цій сфері: закріплення соціальних прав громадян;
кодифікація чинного законодавства; усунення колізій між різними законодавчими
актами; забезпечення взаємозв’язку з актами інших галузей законодавства;
врегулювання максимально можливої кількості нормативно-правових положень у
законах, норми яких є нормами прямої дії; усунення декларативності в
регулюванні відносин соціального забезпечення; впорядкування існуючих видів
соціального забезпечення без встановлення нових видів (задля уникнення
збільшення витрат на його фінансування з бюджетів усіх рівнів) та збереження
всіх нині чинних соціальних пільг; трансформація окремих соціальних пільг у
грошові виплати (пенсії, допомоги, компенсації, субсидії, позики) та
соціальне обслуговування (соціальні послуги та соціальну допомогу); закріплення
фінансування соціального забезпечення за тим рівнем бюджетної системи, на
якому було прийнято рішення про його встановлення; встановлення фінансування
професійних пільг і гарантій працівникам за рахунок коштів роботодавців,
органів державної влади та місцевого самоврядування, що виділяються на їх
утримання з відповідних бюджетів; досягнення максимальної прозорості в
реалізації права громадян на соціальне забезпечення; вдосконалення
соціального законодавства на підставі узагальнення практики його
застосування.
В основу Соціального кодексу
України мають бути покладені принципи загальності, доступності, пріоритетності,
добровільності та рівності соціальних прав громадян, а також гарантованості,
різновидності, диференційованості видів і розмірів соціального забезпечення.
Кодифікування такого масштабного соціального законодавства дозволить
уніфікувати всі терміни правового регулювання соціальної сфери і за допомогою
Соціального кодексу України визначити єдиний понятійний апарат.
У Кодексі мають бути вирішені
питання щодо системи соціального забезпечення, ієрархії та дії соціальних
законів у часі, просторі та за колом осіб, що покладе край маніпулюванням,
спрямованим на обмеження соціальних зобов’язань з боку держави. Слід
оптимізувати соціальні зобов’язання держави та її фінансові можливості на
нормативному рівні, унеможливлюючи фактичне зниження життєвого рівня громадян.
ГАРМОНІЗАЦІЯ З МІЖНАРОДНИМ ПРАВОМ
Широке коло соціальних питань,
включаючи основні права людини, мінімальні соціальні гарантії, виробничі
відносини, зайнятість, соціальний діалог, соціальний захист тощо, охоплюють
конвенції МОП. За інформацією, представленою МОП в Інтернеті, на початок 2012
року прийнято 189 конвенцій та 201 рекомендацію.
Україна ратифікувала 68 конвенцій
МОП. Проте ратифікація цих конвенцій – це не формальне визнання принципів, що
містяться в них, а ухвалення країною певних зобов’язань та їх виконання.
Практика свідчить про наявні труднощі в застосуванні конвенцій, що
ратифікуються без належного аналізу національного законодавства і попередньої
підготовки відповідних нормативних правових актів. Під час підготовки проекту
Соціального кодексу України якраз необхідно проаналізувати та ще раз оцінити
можливість використання норм відповідних конвенцій МОП.
Щоб Соціальний кодекс України
повністю відповідав проголошеному в Конституції України положенню, що
«Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава»,
доцільно всебічно вивчити та використати рекомендації міжнародних організацій,
хоча, безумовно, основними засадами мають бути рівень розвитку економіки та
фінансові можливості країни.
Минуло більше 5 років, як Україна
приєдналася до Європейської соціальної хартії (переглянутої), чим
продемонструвала прагнення досягти демократичних ідеалів, сприяючи
встановленню спільних для всіх держав – членів Ради Європи соціальних
стандартів в інтересах українського народу. Україна приєдналася до 74 з 98
пунктів Хартії.
6 червня 2008 року відбулися
парламентські слухання на тему «Про хід виконання в Україні Європейської
соціальної хартії (переглянутої)», за результатами яких було прийнято
відповідну постанову Верховної Ради України від 18 грудня 2008 року. Одним із
пунктів є приєднання в подальшому до Європейської соціальної хартії (переглянутої)
у повному обсязі.
Загалом рівень гарантій,
передбачених національним законодавством і міжнародними договорами, згода на
обов’язковість яких надана Верховною Радою України, в більшості випадків
цілком відповідає рівню, закріпленому як у попередній, так і в новій редакціях
Хартії. Необхідно ратифікувати максимально можливу кількість її положень, що
дозволить встановити чіткі орієнтири подальшого проведення реформ в соціальній
сфері з урахуванням загальновизнаних міжнародних стандартів і використанням
узагальненого досвіду європейських держав.
ОСОБЛИВИЙ ОБ’ЄКТ ПРАВОВОГО
РЕГУЛЮВАННЯ
Сьогодні вагомішого значення
набувають документи, що містять вимоги та процедури стосовно забезпечення
соціальної відповідальності організацій, насамперед у сферах, визначених
Всесвітньою декларацією прав людини, Конвенцією ООН з прав дітей та іншими
організаціями.
Соціальна відповідальність – це
широке поняття, що охоплює й такі проблеми, як екологія, соціальна
справедливість, рівноправ’я. Вбачається, що організації зобов’язані виявляти
відповідальність у трьох галузях – фінанси, зв’язок діяльності організації із
суспільством та навколишнім середовищем, вплив на екологію. Це стосується не
тільки бізнесу, а й урядових та громадських організацій. Важливою умовою є також
застосування норм міжнародного стандарту «Соціальна відповідальність» SA
8000, необхідність дотримання вимог якого має бути відображена в Соціальному
кодексі України. Таким чином керівники організацій будуть орієнтовані на те,
що при укладенні важливих ділових контрактів правомірним є порушення діловими
партнерами таких питань, як отримання працівниками гідної оплати за виконувану
роботу, створення для них безпечних умов праці тощо.
УЧАСТЬ СОЦПАРТНЕРІВ
З метою вироблення узгодженого
проекту Соціального кодексу сторони соціального діалогу мають узгодити його
базові концептуальні положення. У зв’язку з цим Президією ФПУ пропонується
обговорити їх на науково-практичній конференції за участю представників ФПУ,
народних депутатів, організацій роботодавців, Мінсоцполітики, наукових і
навчальних установ. Це дозволить привернути увагу всіх органів державної
влади, управління, місцевого самоврядування, соціальних партнерів – профспілок
і підприємців, громадських об’єднань – до конструктивного вирішення
конституційних завдань із забезпечення гідного життя громадян України.
Надзвичайно важливо, щоб усебічно
осмислений проект, з урахуванням глибокого фінансово-економічного
обґрунтування, уже в першому варіанті якнайповніше відповідав міжнародним трудовим
і соціальним стандартам, своєчасно отримав позитивний висновок експертів МОП і
в короткі терміни був розглянутий Верховною Радою України.
Сторінку підготувала
Олена ОВЕРЧУК,
«ПВ»
ВИМОГА ЧАСУ
Як виявилось, держава не здатна
забезпечити фінансування соціальних пільг, успадкованих як із радянських
часів, так і встановлених у період незалежності України. Більшість їх не мають
належним чином закріплених джерел фінансування з державного та місцевих
бюджетів, державних позабюджетних фондів. Водночас часто пільги надаються
громадянам, які самостійно можуть забезпечити собі гідне життя без допомоги
держави, тоді як рівень соціального забезпечення незахищених верств населення
залишається низьким. Окремі закони та підзаконні акти різного рівня в сфері
соціального забезпечення суперечать один одному, а також актам інших сфер законодавства,
насамперед бюджетного. Усе це позбавляє державу можливості належним чином гарантувати
конституційні соціальні права громадян.
Тому й розроблено концептуальні
положення Соціального кодексу України, в підготовці яких використані
законодавчі ініціативи народних депутатів України, міжнародний досвід
кодифікування соціального законодавства, а також наукові розробки
Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України,
Академії праці і соціальних відносин ФПУ.
24.04.2012
|