Права споживачів: реалії сьогодення
15 березня традиційно
відзначається Всесвітній день прав споживача, який є святом солідарності
споживачів та споживчих організацій в усьому світі. Цьогоріч до урочистостей
з нагоди свята приєдналися, зокрема, віце-прем’єр-міністр України Сергій Тігіпко,
заступник керівника Апарату Верховної Ради України Володимир Яловий, заступник
міністра економічного розвитку і торгівлі України – керівник апарату
Володимир Павленко, голова Держспоживінспекції України Сергій Орєхов, голова
Громадської ради при Держспоживінспекції України Анатолій Кубраченко та ін.
Саме в цей день ще
1962 року було проголошено чотири основних права споживача: право на безпеку,
право бути інформованим, право вибору, право бути почутим. Нині цей перелік
дещо розширився, його доповнили права на компенсацію, споживчу освіту, задоволення
базових потреб та здорове довкілля. Проте, як і раніше, перші з вищезгаданих
прав лишаються провідними.
Україна першою серед країн СНД ще 1991 року прийняла Закон
«Про захист прав споживачів», який отримав високу оцінку з боку європейської
спільноти. За роки незалежності в країні сформована і діє система захисту
прав споживачів на державному та регіональному рівнях, визначені пріоритетні
напрями споживчої політики, розвивається громадських рух споживачів,
здійснюються заходи щодо захисту внутрішнього ринку від небезпечних, неякісних
та фальсифікованих товарів.
Під час урочистих заходів Сергій Орєхов зазначив, що
захист прав споживачів – одна з найактуальніших соціально-економічних проблем
для всіх країн світу. І саме тому їй приділяється велика увага на міжнародному
рівні. «Нам усім варто усвідомити, що політику в сфері захисту споживачів мають
право диктувати виключно самі споживачі», – зауважив він.
Також Сергій Орєхов підкреслив, що для ефективної
реалізації державної політики в сфері захисту прав споживачів Президент
України Віктор Янукович доручив Держспоживінспекції запровадити таку систему,
за якої кожен громадянин країни, незалежно від місця його проживання та перебування,
міг би скористатися своїми правами та захистити власні інтереси. Саме на досягнення
цієї мети спрямована Програма Президента «Україна для людей». Відповідні
завдання для підвищення рівня добробуту громадян висуває перед
Держспоживінспекцією і уряд країни.
Від імені глави уряду Миколи Азарова привітання з
Всесвітнім днем прав споживача виголосив віце-прем’єр-міністр України Сергій
Тігіпко. У ньому, зокрема, йшлося про те, що уряд робитиме все необхідне для
проведення структурних перебудов в економіці, сприяння розвитку
підприємництва, збільшення обсягів якісної конкурентоспроможної вітчизняної
продукції.
У вітанні Голови Федерації профспілок України Юрія Кулика,
озвученому Анатолієм Кубраченком, зазначалося, що профспілки підтримують діяльність
Держспоживінспекції, спрямовану на захист людей від недоброякісних продукції та
послуг, реалізацію їх права на гідне життя. Юрій Кулик впевнений, що патріотична
акція «З турботою про українське», яка проводиться сьогодні, дасть змогу
українцям отримати достовірну інформацію про якість та безпеку товарів на споживчому
ринку країни і сприятиме створенню належних умов для розвитку вітчизняного
виробництва.
Під час урочистостей відбулася церемонія нагородження
працівників системи Держспоживінспекції України. Серед нагороджених був і
голова Центральної ради профспілки машинобудівників та приладобудівників
України, голова Громадської ради при Держспоживінспекції Анатолій Кубраченко,
якого відзначено Почесною грамотою Верховної Ради України.
НЕВТІШНА СТАТИСТИКА
Попри гарні слова й обіцянки, варто звернути увагу на сумні
цифри, надані Державною інспекцією України з питань захисту прав споживачів.
Не надто втішає і начебто позитивна динаміка зменшення забракованої та знятої з
реалізації перевіреної продукції: у 2010 році – 36%, у 2011-му – 30%! Цифра,
звичайно, зменшилась, та тільки уявіть, що 30% перевіреної продукції – це
небезпечні, неякісні, фальсифіковані або контрафактні товари, що потрапили на
споживчий ринок!
Протягом 2011 року було перевірено понад 3563 т продовольчих
товарів, з яких 1263 (35%) через різні причини було забраковано і знято з
реалізації. Серед найпоширеніших порушень – відсутність супровідних документів
щодо якості та безпеки, відсутність інформації про товар, невідповідність
вимогам нормативних документів, вичерпаний термін придатності.
Перевірка споживчого ринку непродовольчих товарів також не
принесла втішних результатів. Так, територіальними управліннями в справах
захисту прав споживачів протягом 2011 року було перевірено 3,8 млн ум. од.
непродовольчих товарів, з них забраковано і знято з реалізації 2,5 млн ум.
од., що становить 65%(!) перевіреної кількості.
27.03.2012
Анна РЄПІЧ ,«ПВ»
|