«Мне в Париж по делу срочно!»
У кількох сотнях кілометрів від Челябінська,
на південному Уралі, розташована така собі «Уральська Європа». Або ще – «Мала
Європа».
Річ у тім, що в середині XIX століття тут
почали створювати нову оборонну лінію; з цією метою було обрано 32 ділянки для
поселень, куди й заселили войовничих кочівників-нагайців (останні називали
себе нагайбаками). Спочатку такі поселення значилися лише під номерами, але
1843 року оренбурзький генерал-губернатор розпорядився назвати їх на
вшанування військових перемог уральських козаків (нагайбаки були зараховані
до козачого стану). Тож і перейняли тамтешні села імена відомих європейських
міст. Приміром, Чесма, Варна і Балкани – на честь перемоги в
російсько-турецькій війні. А Париж, Лейпциг, Кассель, Арсі, Берлін та
Фершампенуаз з’явилися після походів російських військ до Італії, Німеччини та
Франції в 1799-му та 1812–1814 роках.
Найбільший населений пункт –
Фершампенуаз – адміністративний центр Нагайбакського району з 4 тис.
мешканців, має краєзнавчий музей, а назву свою дістав на честь перемоги над
Наполеоном 25 березня 1814 року біля міста Фер-Шампенуаз у Франції. До речі,
виходець саме з цього уральського села – славнозвісний співак, народний артист
СРСР Леонід Сметанніков, навдивовижу талановитий і добре нам усім знайомий.
Варна, названа так на честь
взяття болгарської фортеці під час російсько-турецької війни, – теж районний
центр. Невеликий.
А може, хочете до Парижа? Будь
ласка, село поряд – у кількох десятках кілометрів! Колись це був «Пост № 4
Оренбурзького козачого війська». Назва, звісно, походить від столиці Франції,
ну й, само собою, всі місцеві мешканці – парижани. Головна пам’ятка села
Париж... «Ейфелева вежа», точніше, 50-метрова вишка стільникового зв’язку,
витончена зменшена копія паризької, відкрита 2005 року.
Звичайно, охочих подивитися на
«французько-уральське» диво не бракує: туристи тут є завжди. Але оскільки
уральський Париж – усе-таки село, біля місцевої Ейфелевої вежі влітку
здебільшого... пасуться гуси.
Кажуть, що люди в «Малій Європі»
дуже гостинні, а дітям своїм дають імена на честь відомих людей – у надії, що
й на них чекатиме така ж видатна доля.
ВОГНЯНИЙ ВОДОCПАД
У 1833 році такий собі Джозеф Реддерфорд
Волкер очолив групу мандрівників, що мали намір перейти хребет С’єрра-Невада в
американському штаті Каліфорнія. Група майже впритул наблизилася до місця, де
починалася чимала полонина.
Власне, то була територія
національного парку Йосеміті, розташованого якраз у центрі згаданого хребта,
між Сан-Франціско та Лос-Анджелесом. Парк оточують одвічні дикі й заповідні
території. Та й він і сам по собі дивовижне місце з унікальними гаями
секвоядендронів (власне, секвоядендрон гігантський у вигляді окремих невеликих
гаїв саме й зустрічається лише на західному схилі C’єрра-Невади на висоті
1500–2000 м; дерево було докладно описано через 20 років після згаданої
подорожі).
На території парку Йосеміті є
кришталево чисті озера, надзвичайної краси долини й численні величні
водоспади.
Будь-який водоспад уже сам по
собі надзвичайно привабливе видовище, але є тут один зовсім особливий. Його
недаремно називають дивом природи, адже являє собою справжнісінький вогняний
потік. Цей водоспад, що дістав назву Кінський хвіст, «прописаний» на східному
схилі гори Ель Капітан. Упродовж практично всього року він ніяк не
вирізняється з-поміж своїх «побратимів», хіба що має більшу висоту – 650 метрів. Але так
триває лише до лютого, а в лютому замість води з висоти ллється... викресаний
сонцем вогонь. Насправді: враження таке, що з вершини схилу падає розпечена
лава. А річ у тім, що саме цієї пори року, завдяки якомусь особливому куту
падіння надвечірніх сонячних променів, так підсвічується потік. Оці «потоки
лави» – неперевершене, феєричне видовище. Крім вогняного кольору води, над
прірвою ще й постійно виграє веселка, яка, в свою чергу, також дуже тішить
око. Одне слово, вогняний водоспад у національному парку Йосеміті зачаровує,
дивує й лякає водночас.
Жоден відвідувач не лишається
байдужим до такої небувалої краси. Й справді, парк Йосеміті регулярно приймає
незліченних туристів, багато хто з них приїжджає сюди знову й знову, аби вкотре
насолодитися вражаючою картиною. Тож неважко уявити собі той захват навпіл із
жахом, які відчули першовідкривачі, побачивши дивовижне явище.
КИЇВСЬКІ
ЛЕГЕНДИ
Є у Києві будинок, який зосередив на собі
просто-таки рекордну кількість легенд.
Дивуватися кияни почали ще влітку 1903 року,
годинами простоюючи біля незвичайної споруди відомого в місті архітектора
Владислава Городецького. Його творіння хвилювало уяву, бо щедро було оздоблене
фігурами екзотичних істот. А й справді: на що натякають, що символізують оці
хвости й жабри, орел і пантера, сирени й слони, німфи з ланцюгами замість
волосся тощо? І ще: будинок «небезпечно» стоїть на пагорбі, з одного боку має
три поверхи, з іншого – шість. Як тут не народитися легендам?!
Згідно з однією, Городецький
звів цей будинок у пам’ять про дочку, яка начебто наклала на себе руки,
втопившись у Дніпрі через нещасливе кохання. Однак Олена Городецька була
щаслива в шлюбі й пережила батька на кілька десятиліть! За іншою легендою,
дім було збудовано через парі з відомими архітекторами О. Кобелєвим і В. Леонтовичем:
Городецький пообіцяв за два роки реалізувати свій проект, використавши нові
на ті часи матеріали – цемент і бетон («Ви, добродію, божевільний, – сказав
йому Кобелєв. – Лише ненормальному таке спаде на думку!»). Однак рівно через
два роки Городецький представив колегам свій будинок і виграв парі.
А за третьою легендою, Городецький,
вимушено залишаючи цей дім, нібито наклав на нього прокляття: всі наступні
мешканці особняка, якщо вони не прямі нащадки архітектора, будуть глибоко
нещасними – мовляв, химери пильнуватимуть за цим.
...Зате дещо сумніву не підлягає:
будинок із химерами – перша в Києві споруда з цементу.
МАЛЕНЬКІ
ТОРЕАДОРИ
Багато хто вважає, що мексиканська корида за
участю карликів – одне з найбільш скандальних видовищ.
Коли глядачі бачать мінітореадорів,
які бігають навколо телят, одні щиро сміються, а інші – праведно гніваються.
Зрештою, смішного тут дуже мало, двобій відбувається справжній і вельми
небезпечний. Отже, дехто називає таку розвагу аморальною, хтось таки
розважається, але для самих карликів це, виявляється, просто можливість
дістати добре оплачувану роботу, адже їм нелегко живеться. У Мексиці жорстка
трудова дискримінація, тож громадська організація карликів змушена проводити
таку кориду, аби хоч якось матеріально підтримати своїх людей.
Перші подібні виступи почалися в
Мехіко в 1970-х роках; було зібрано групу з 20 тореро, які гастролювали в
ближніх районах. Суперництво всередині групи велике, і це примушує багатьох
учасників постійно щось вигадувати, додавати нові й нові трюки до своїх
виступів. Головне – звеселити, розсмішити, здивувати публіку, і карлики
мусять перевдягатися то в клоунів, а то в суперменів, аби лише досягти бажаного
ефекту. Тобто, в Мексиці корида – не спорт, як-от в Іспанії, це радше комедійна
вистава. Втім, за виступ кожен мінітореро заробляє приблизно сто доларів. За
словами одного з менеджерів, мета цього шоу – показати, що всі люди, незалежно
від їхнього зросту, можуть працювати й виступати там, де й усі решта.
Сторінку
підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
20.03.2012
|