Справедливість – для всіх і кожного
Підтримуючи
ініціативу ООН, Федерація профспілок України з 2009 року неодноразово
зверталася до президентів України з пропозицією про запровадження щорічного
відзначення в Україні 20 лютого Всесвітнього дня соціальної справедливості.
Нарешті ця
ініціатива ФПУ була підтримана Президентом В. Януковичем. Тож його Указом від
4 листопада 2011 року № 1021 в Україні встановлено День соціальної
справедливості, який відзначатиметься щороку 20 лютого – у Всесвітній день
соціальної справедливості.
Відзначення на
державному рівні Всесвітнього дня соціальної справедливості має на меті
привернення уваги суспільства, органів державної влади, місцевого
самоврядування, суб’єктів господарювання, громадських організацій до вирішення
питань соціальної справедливості та необхідності спільної побудови в Україні
суспільства соціальної справедливості та активного впровадження в життя
політики й стратегії, спрямованих на її забезпечення.
ЩО ТАКЕ
«СОЦІАЛЬНА СПРАВЕДЛИВІСТЬ»?
Поки ще населення
слабко розуміє суть поняття «соціальна справедливість».
ФПУ провела
опитування громадян України про те, що українці розуміють під соціальною
справедливістю. Мета опитування – визначити думку людей, що для них означає
соціальна справедливість і як її досягти (див. табл.).
На запитання «Як
досягти соціальної справедливості?» отримано такі відповіді. Лише 1%
опитаних вважають, що все у їхньому житті справедливо; 3% – не знають, що таке
соціальна справедливість; 15% – упевнені, що соціальна справедливість неможлива;
18% – запропонували власний варіант; 22% – пропонують сісти за круглий стіл
представникам усіх прошарків суспільства та ухвалити прийнятне для всіх
рішення; 41% – вважають, що потрібна революція.
Такі результати
свідчать про те, що на сторожі соціальної справедливості повинні стояти
держава, політичні партії, громадські організації, інші суспільні структури.
Вибір принципів
соціальної справедливості визначається в кожному суспільстві посвоєму,
виходячи з духовних підвалин і вироблених національних стандартів, що
формувалися впродовж усього попереднього історичного розвитку певної країни.
Приміром, українське суспільство, що формувалося під впливом складних історичних
подій, природних особливостей країни і якому були нав’язані й прищеплені
принципи егалітаризму (у вигляді колективістських засад), здебільшого не
сприймає філософію індивідуалізму. Тож ринкові принципи справедливості на
перших етапах переходу України до ринку потрібно формувати, виховувати,
впроваджувати.
Для реалізації
економічних реформ, відновлення суспільства необхідно шукати компроміс, що
відповідає національним особливостям, духовному настрою суспільства і враховує
економічну ситуацію в країні.
СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА
НЕРІВНІСТЬ І БІДНІСТЬ СЕРЕД ПРАЦЮЮЧИХ
В Україні
особливу стурбованість профспілок викликає поширення соціальноекономічної
нерівності та зростання бідності серед працюючих.
Нині 23%
домогосподарств мають доходи на одну особу, що нижчі за прожитковий мінімум, а
24,5% населення за рівнем середньодушового доходу перебувають за межею бідності,
яка вже досягла 1033 грн.
Найвищий рівень
бідності спостерігається у багатодітних родинах. Наприклад, у сім’ях із
чотирма і більше дітьми рівень бідності становить 65%. Профспілки занепокоєні
тим фактом, що останнім часом збільшується рівень бідності по домогосподарствах,
де всі працездатного віку та де є хочаб один безробітний.
Найвищий рівень
бідності спостерігається у Рівненській (39,2%), Кіровоградській (37,8%) і
Житомирській (37,5%) областях. Найнижчий – у місті Києві (6,4%).
Інша гостра
проблема – зростання нерівності в доходах населення. Співвідношення загальних
доходів 10% найбільш і найменш забезпеченого населення становить 5,3 раза, у
т. ч. серед міського населення – 5,4 раза, серед сільського – 4,6 раза. Проте
реально ситуація з диференціацією доходів набагато гірша – співвідношення доходів
10% найбідніших і найбагатших верств населення експерти оцінюють у більш як 40
разів!
Зростання
бідності та нерівності в суспільстві пов’язане насамперед із нерівномірним
розподілом доходів від економічного зростання, погіршенням умов життя
пенсіонерів, багатодітних родин, молоді, низьким рівнем оплати праці. Ці
категорії громадян у першу чергу стикаються з перешкодами на шляху повноцінної
участі в економічному, соціальному, культурному й політичному житті.
У Національній
доповіді про людський розвиток 2011 року «Україна: на шляху до соціального
залучення» наведено шокуючі дані про масштаби відторгнення домогосподарств
України. Так, у критичному становищі перебувають 16,9% домогосподарств,
більша половина з яких припадає на сільську місцевість. Ти
пове
домогосподарство, що потерпає від гострих і критичних проявів соціального
відторгнення, розташоване в сільській місцевості, складається з осіб працездатного
віку з одним або двома дітьми. Всі дорослі члени домогосподарства мають, як
правило, повну середню освіту, працюють за наймом, але є безробітними.
Здебільшого їхній рівень життя є нижчим за межу бідності.
ЧОГО ВИМАГАЮТЬ
ПРОФСПІЛКИ?
Членські
організації ФПУ активно відгукнулися на пропозицію ФПУ з нагоди відзначення в
Україні 20 лютого 2012 року Дня соціальної справедливості надати пропозиції
щодо конкретних вимог, які можуть бути висунуті до органів влади й роботодавців
з урахуванням соціально-економічної ситуації, яка склалася в галузях і
регіонах в умовах фінансово-економічної кризи. Першими свої пропозиції
надіслали профспілка працівників охорони здоров’я, профспілка працівників
освіти і науки, Федерації профспілок Вінницької та Кіровоградської областей,
Київська міська рада профспілок, Львівська обласна організація профспілки
працівників держустанов, Об’єднання профспілок Харківської області. Вони,
зокрема, вимагають:
– прийняти
загальнонаціональну стратегію реформування оплати праці на засадах
соціального та економічно обґрунтованого розподілу результатів праці й
наближення частки заробітної плати в структурі собівартості до європейських
норм;
– реалізувати у
2012 році державну соціальну гарантію з оплати праці – запровадити мінімальну
зарплату на рівні реально обрахованого прожиткового мінімуму на працездатну
особу;
– поетапно
(упродовж 2013 року) підвищити розмір посадового окладу (тарифної ставки)
працівника першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки до рівня
мінімальної заробітної плати;
– довести
впродовж 2014 року рівень середньої зарплати працівників бюджетної сфери до
середньої заробітної плати за видами економічної діяльності;
– спрямувати
зусилля на боротьбу з низькооплачуваною зайнятістю;
– законодавчо
впровадити механізм нарахування працівникові компенсації за затримку належних
йому виплат (у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України
за кожен день затримки), щоб невиплата заробітної плати стала для роботодавця
економічно невигідною;
– створити фонд
гарантованих трудових виплат для захисту інтересів працівників у разі неплатоспроможності
роботодавця або банкрутства підприємства;
– посилити
державний нагляд за дотриманням вимог законодавства щодо обов’язкового
укладання трудових договорів із працівниками та виплати заробітної плати;
– забезпечити
поетапне збільшення обсягів бюджетного фінансування соціальної сфери до
загальноєвропейського рівня;
– законодавчо
закріпити механізм підвищення пенсій за єдиним для всіх порядком розрахунку й
призначенням пенсій з метою усунення диспропорції у розмірах пенсій, призначених
у різні роки;
– під час
розгляду проекту Трудового кодексу України у другому читанні прийняти Закон у
редакції, запропонованій Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної
політики та праці.
СПРАВЕДЛИВІСТЬ –
ДОЛЕНОСНЕ ЗАВДАННЯ ДЕРЖАВИ
Боротьба за
соціальну справедливість – доленосне завдання незалежної України. Без цього їй
не здолати кризових явищ останніх років, не досягнути цивілізованого життя.
Прикро, але в Україні сьогодні спостерігається дуже багато несправедливості.
Це гальмує розвиток держави, породжує невдоволення владою та численні
конфлікти. Більшість населення України вбачає соціальну несправедливість
насамперед у діяльності владних структур, які поглиблюють прірву між
багатством і бідністю. Населення дратують безлад в управлінні, свавілля чиновників,
запровадження останніх непопулярних реформ у системі оподаткування,
нав’язування реформи у системі пенсійного забезпечення, знівечені землі,
зношені та безнадійно застарілі виробничі фонди тощо.
Прийняття
Президентом України В. Януковичем Указу «Про День соціальної справедливості»
та відзначення на державному рівні Всесвітнього дня соціальної справедливості
сприятиме приверненню уваги суспільства, органів державної влади, суб’єктів
господарювання, громадських організацій до вирішення питань соціальної
справедливості й соціального захисту, подолання бідності, забезпечення повної
зайнятості, гідної праці, гендерної рівності, соціального добробуту і загалом
– соціальної справедливості для всіх громадян України.
«НА ВАШ ПОГЛЯД,
ЩО ТАКЕ СОЦІАЛЬНА СПРАВЕДЛИВІСТЬ?»
Рівність
соціальних прав, законність для всіх, захист прав громадян, чесність
|
43,6%
|
Благополуччя
народу, високі зарплати і пенсії у простих людей, доступне житло
|
14,5%
|
Соціальні блага
за заслугами, за працею, оцінка людини за її особистими якостями
|
12,7%
|
Ефективний
соціальний захист, підтримка малозабезпеченого населення державою
(пенсіонерів, інвалідів, молоді, дітей)
|
7,3%
|
Справедливий
розподіл результатів праці
|
7,3%
|
Багаті благодійно
допомагають бідним
|
3,6%
|
Безплатна
якісна медицина, доступна освіта для всіх
|
3,6%
|
Соціальної
справедливості не може бути
|
3,6%
|
соціальна
справедливість була тільки у радянському Союзі
|
1,8%
|
Важко
відповісти
|
1,8%
|
Блага всім
порівну як «при комунізмі», щоб не було ні бідних, ні багатих
|
0%
|
ДЕЯКІ ПОГЛЯДИ НА
СОЦІАЛЬНУ СПРАВЕДЛИВІСТЬ
Автори,
концепції, доктрини
|
Зміст
|
Аристотель
|
справедливість
як чесність. рівність усіх перед законом
|
Платон
|
Ідеальна
держава
|
З. Фрейд, Ф.
Ніцше
|
Справедливість
як заздрість
|
Дж. Роулз
|
Максимізація
корисності найменш забезпечених членів суспільства
|
Утилітарна
|
Максимізується
загальна корисність усіх членів суспільства
|
Моральна
|
Справедливість
у розподілі та статусі
|
Консервативна
модернізація
|
Реформи та порядок
|
Анархічна
|
Переважання
естетичного над юридичним началом. свобода від церкви, держави,
суспільства, сім’ї
|
Соціальна
держава
|
Забезпечення
достойного життя та вільного розвитку людини
|
Соціалістична
|
Від кожного –
за здібностями, кожному – за працею
|
Ринкова
|
Соціальна
справедливість встановлюється ринком і його регуляторами
|
Егалітарна
|
Усі члени
суспільства отримують рівні блага
|
Класичний
лібералізм
|
Віра в
об’єктивну справедливість
|
ЧАСТКА
ВІДТОРГНУТИХ ДОМОГОСПОДАРСТВ УКРАЇНИ ЗА ОКРЕМИМИ ОЗНАКАМИ
№
|
Ознаки
відторгнення домогосподарств
|
Частка, %
|
1
|
Домогосподарства,
де всі дорослі працездатного віку мають низький статус на ринку праці
(безробітні, самозайняті або безплатно працюючі члени домогосподарств)
|
5,5
|
2
|
довготривалі
безробітні (понад 12 місяців), за методологією моП
|
1,8
|
3
|
Бідні за
відносним національним критерієм
|
24,0
|
4
|
Домогосподарства,
які не могли впродовж року забезпечувати достатнє харчування (за
самооцінкою)
|
4,1
|
5
|
Домогосподарства,
які відчувають нестачу коштів для відвідин з подарунками друзів або прийняття
друзів у себе
|
17,6
|
6
|
Домогосподарства,
які відчувають нестачу коштів для родинного відпочинку не вдома, а також не з
родичами в їх помешканні
|
34,0
|
7
|
Домогосподарства,
які відчувають нестачу коштів для придбання квитків у кінотеатр (театр,
концерт) 1–2 рази на рік (за самооцінкою)
|
13,4
|
8
|
Домогосподарства,
у структурі доходів яких соціальна допомога та допомога родичів становить
понад 33%
|
7,9
|
9
|
Домогосподарства,
які не мають доступу до освіти (через відсутність достатніх коштів для
здобуття будь-якої професійної освіти або відсутність поблизу житла
дошкільних установ)
|
8,4
|
10
|
Домогосподарства,
у яких жодна доросла особа (віком від 25 років і старше) не має професійної
освіти
|
48,6
|
11
|
Домогосподарства,
які не мають доступу до медичної допомоги (відсутність поблизу житла
медичної установи або аптеки, незабезпеченість населеного пункту своєчасними
послугами швидкої допомоги, неможливість упродовж року за необхідності
отримати медичну допомогу, придбати ліки)
|
39,2
|
12
|
Домогосподарства,
які відчувають нестачу коштів для оплати необхідних послуг невідкладної
платної медичної допомоги
|
23,1
|
13
|
Домогосподарства,
які мають погані житлові умови (проживають у гуртожитках або комунальних
квартирах, мають менше 7,5
кв. м житлової площі на особу, не мають туалету в
будинку, а також коштів для його установки)
|
33,4
|
14
|
Домогосподарства,
які не мають телефону (домашнього або мобільного)
|
21,5
|
15
|
Домогосподарства,
які потерпають від незабезпеченості населеного пункту регулярним щоденним
транспортним сполученням з іншим населеним пунктом із розвиненішою
інфраструктурою
|
12,6
|
16
|
Домогосподарства,
які потерпають від неможливості отримати допомогу соціальних працівників або
соціальної допомоги
|
7,7
|
17
|
Домогосподарства,
які впродовж року не отримували платних послуг культури
|
56,5
|
18
|
Домогосподарства,
які покладають відповідальність за свій добробут повністю або переважно на
державу
|
34,0
|
Підготувала Галина
ГОЛЕУСОВА,
керівник управління
соціального захисту соціально-економічного департаменту апарату ФПУ
19.02.2012
|