Улюблені «діти» соціальної справедливості
Ідеться про два
таких потужних зустрічних потоки, як соціальний запит і соціальне замовлення.
Це аж ніяк не тотожні речі й сенси, хоча розібратися не завжди легко. І все ж
таки, відсуваючи непотрібне й концентруючи адекватне, можна зробити принаймні
схематичний висновок: замовлення йде «згори», а запит – «знизу». Проте,
звісно, все це дуже умовно.
Що «носиться у
повітрі»?
Якщо ми
справедливо наполягаємо на впровадженні в нашому суспільстві принципів
соціальної справедливості, то ніяк не можна оминути ні соцзамовлення, ані
соцзапиту. Інша річ, що «замовлення» – це сформульовані необхідні й конкретні
завдання, які, з огляду на соціальний запит, замовляють і реалізують три
сектори: держава, бізнес-структури й некомерційні організації. А «запит»
існує як самостійна незалежна реальність; це стихійна, викликана сукупністю
факторів форма вияву суспільних потреб, висловлена як думки, вимоги,
побажання, установки. Вони продиктовані самим життям, проте є хвилеподібними,
не вельми керованими, а тому, якщо соціальні інституції реагують на соцзапит
ситуативно-прагматично, то це може призвести до протилежних щодо очікувань
суспільства результатів.
Але, так чи
інакше, якщо попросити будь-кого, як-то кажуть, сходу озвучити той чи інший
соціальний запит, почуємо передусім такі: доступні та якісні освіта й виховання,
починаючи з дитсадка, гідні пенсії, добре структурована й безвідмовна
високопрофесійна медицина, прийнятні житлово-комунальні тарифи та цінова
політика й багато чого іншого. Цими побажаннями, можна сказати, перенасичене
повітря, про це говорять між собою знайомі й незнайомі люди за будь-якої
нагоди. Про це мріють, але цього здебільшого не мають...
Чи відбудеться
соціальний маневр?
Середнє й старше
покоління добре пам’ятають, що за радянських часів існували й потужно працювали
так звані громадські фонди споживання, які давали реальну можливість
представникові будь-якої соціальної групи дістати житло, освіту, включно з
вищою, мати доступ до всіх культурних цінностей, одержувати медичну допомогу,
розвивати свої здібності у десятках і сотнях студій і гуртках. Адже ми не
замислювалися тоді, хто й скільки платив керівникам студій, гуртків, чому такі
недорогі екскурсійні поїздки, путівки до дитячих таборів або квитки до театру,
кінотеатру, зоопарку, музею тощо.
Сьогодні ж
говоримо про те, як несправедливо організовано чи взагалі проігноровано чимало
сторін життя суспільства, скільки заблоковано життєзабезпечуючих та
освітньо-культурницьких каналів, що визначають рівень громадянського й людського
самопочуття українців. Звісно, ринкові умови примушують виробляти нове
ставлення, інший підхід – ринковий. І ніхто, мабуть, не заперечував би цього,
навіть за різного рівня доходів населення, якби й нижчий рівень однаково
дозволяв громадянам спокійно користуватися необхідними соціальними послугами.
Під час зустрічі
Прем’єр-міністра України М. Азарова з представниками всеукраїнських профспілок
керівники різних профспілкових ланок говорили про нагальне: низьку зарплату,
високі тарифи, невиправдану цінову політику, несправедливий розподіл
загальнонаціонального прибутку, надмірні розбіжності в доходах громадян тощо.
Коментуючи їхні виступи та звернення, Прем’єр-міністр щоразу посилався на
об’єктивну економічну ситуацію. Тож, попри певне поліпшення та розвиток і
часом справді об’єктивні перешкоди, держава не в змозі сьогодні належно
захистити ні вітчизняного виробника, ні звичайного трудівника чи пенсіонера.
Ми перманентно
полюбляємо говорити, що національний бюджет – соціальний, бо містить продуману
систему пільг і гарантій. Але практика свідчить, що вони ненадійні, погано
структуровані, мало кого рятують реально, тож потребують вдосконалення.
Певна річ,
держава, місцеві органи влади докладають зусиль для того, аби громадяни були
більш захищеними й менше потерпали від соціальних принижень. Приміром, ще
2000 року Верховна Рада ухвалила Закон України «Про закупівлю товарів, робіт
і послуг», який частково вирівнював соціальну несправедливість у позаекономічній
сфері. І поліпшив би її, якби не містив стільки лазівок для корупційних схем.
Тож очевидно, що
подальше економічне зростання неможливе без продуманого та реалізованого
соціального маневру. Інакше кажучи, сьогодні воно залежить навіть не від наявних
ресурсів чи кількості працездатних громадян, а від ефективного підвищення
якості людського капіталу. І тут не обійтися без серйозних соціальних,
передусім освітніх, програм. До слова, цю думку немовби продовжив, посилаючись
на нещодавній Указ Президента «Про Стратегію державної кадрової політики на
2012–2020 роки», заступник глави АП Станіслав Скубашевський. Він зазначив, що
необхідність модернізації кадрової політики держави на ближчу та довгострокову
перспективи пов’язана, зокрема, із загостренням проблеми браку гідних кадрів
для сталого розвитку країни та із необхідністю подолати кризові явища у
системі державного управління. «У соціальному аспекті ефективна кадрова
політика держави має забезпечити високий рівень розвитку людського потенціалу,
задовольнити прагнення громадян до професійної самореалізації та гідної оплати
праці», – акцентував урядовець.
Ось вони –
флагмани!
Піонером
соціальних проектів «знизу» виступила Одеса: ще у серпні 2000 року міськрада
спільно з громадськими організаціями ухвалила Положення про соціальне
замовлення, а 2001 року Асоціація підтримки громадських ініціатив «Ковчег»
створила авторську програму «Соціальне замовлення в Україні: обґрунтування
та впровадження».
У червні минулого
року дві області – Сумська й Полтавська – спрямували кошти на виконання обласних
програм сприяння розвитку громадянського суспільства та налагодженню
взаємодії з громадськими організаціями.
Новорічний
подарунок мешканцям своєї області зробив і Кіровоград, ухваливши в грудні
минулого року Програму сприяння розвитку інститутів громадянського суспільства
на 2012–2015 роки. Загальний обсяг коштів, що спрямовуються на виконання
програми, становить 1,65 млн грн.
На
Дніпропетровщині щороку відбувається грантовий конкурс соціальних
мініпроектів, а переможців обирають під час засідання правління благодійної
організації «ДАРР». Згодом із ними укладаються договори про співробітництво
та фінансування ухвалених проектів.
У Харкові
виробили щонайменше 12 напрямів соцзамовлення, і практично всі вони предметно
захищають найбільш незахищених громадян, для яких така увага й турбота майже
дорівнюють поверненню до життя. Передусім ідеться про допомогу інвалідам,
літнім людям, тяжко хворим, багатодітним родинам та сім’ям, де виховують
дітей-сиріт; підготовку спеціальних соціальних працівників і волонтерів;
проведення соціологічного, юридичного, економічного та наукового аналізу
механізму взаємодії органів місцевого самоврядування з громадськими
організаціями. Минулої весни у Харківському міськвиконкомі за участі
представників бізнесу та провідних громадських організацій відбулася презентація
збірки соціальних проектів обласного центру. Заступник міського голови з питань
охорони здоров’я та соціального захисту Світлана Горбунова-Рубан наголосила:
«Тут зібрано 33 найяскравіших соціальних проекти, котрі є цілим світом для
людей з особливими потребами. Ця збірка змальовує всю дванадцятирічну історію
існування проекту «Єдина соціальна мережа», який не лише допоміг харків’янам з
особливими потребами усвідомити, що вони – рівноправні громадяни в
суспільстві, а й постійно поліпшує якість послуг, що надаються як за бюджетні
кошти, так і за рахунок грошей, залучених завдяки бізнесу».
Крім діяльності
результативних ОСНів, особливо на Русанівці, у Києві не вдалося знайти
прикладів переконливих проектів соціального замовлення. Проте ні, один діє.
Вже другий рік працює соціальна програма Київського університету ім. Бориса
Грінченка для киян, що реалізується за підтримки глави КМДА О. Попова. У
рамках цієї програми кияни мають можливість безплатно відвідувати мовні школи,
клуби за інтересами, брати участь у презентаціях, тренінгах, дискусіях,
одержувати необхідні консультації. В університеті до послуг мешканців
столиці – творчі гуртки, хореографічні, музичні, вокальні, образотворчі
студії, спортивні секції, концертні та оздоровчі програми. Клуб, створений на
базі педагогічного інституту, виявляє таланти й здібності дітей. Інститут
педагогіки проводить соціально-коригуючі консультації, профдіагностику.
Загалом соціальний проект розрахований на різновікові групи населення столиці.
Студенти навчають пенсіонерів і ветеранів користуватися комп’ютерами та
інтернетом, а ветерани, у свою чергу, створили власні неформальні об’єднання
за інтересами. Ректор університету ім. Б. Грінченка Віктор Огнев’юк наголошує,
що, затверджуючи цей соцпроект, вчена рада вишу керувалася передусім такою
ідеєю: закласти в роботу університету те, що потрібно робити для людей. У
цьому – головна суть соціальної програми.
«Цей проект –
своєрідне педагогічне ноу-хау. Його активно підтримала столична та районна
влада, він має популярність», – каже спеціальний уповноважений
Прем’єр-міністра України, президент Клубу друзів університету, академік
Національної академії педагогічних наук України Анатолій Толстоухов. Окрім
усього іншого, соціальна програма університету допомагає (звичайно, частково)
саме у світлі згаданого тут Указу Президента розв’язати проблему, давно
окреслену експертами: незбалансованість надто широкого соціального запиту за
умов інституціональної «відкритості» освіти і реальних потреб держави в
конкретних високоосвічених кадрах. Очевидно, що держава зацікавлена не лише
в поліпшенні якості освіти (зокрема вищої), а й у стратегії управління
потоками пошукачів різних професій. І в цьому плані Київський університет ім.
Б. Грінченка, уважно працюючи з потенційними абітурієнтами, демонструє
справді державницьке мислення й такий самий підхід до справи.
Принагідно зазначу,
що соціальний запит часом може бути і від’ємним. Приміром, у нашому
медіапросторі та за його межами побутує думка, що, мовляв, лаяти можна когось
чи щось – і це нормально. А хвалити – зась, бо то прихована або відверта
реклама. Переконана, що це чергове моральне збочення, яких у нас і так немало.
Якщо об’єктивно є за що хвалити, то робити це не лише можна, а й необхідно.
Досить з нас негативу.
ТРИ СЕКТОРИ НАШИХ
НАДІЙ
Отже, держава
формує замовлення на певні види соціальних послуг населенню. І все ж головними
в реалізації замовлення були й лишаються два інших сектори соцпартнерства для
соцзахисту й соцзабезпечення громадян: комерційні структури та некомерційні
організації (НКО). Що краще взаємодіють між собою ці сектори, що більше між
ними взаєморозуміння, то краще нам із вами. Надто, коли некомерційна
організація (чи благодійна) добре структурована, має висококласних фахівців,
накреслює чіткі й конкретні плани й проекти, користується повагою і довірою
населення, яке в кожному конкретному випадку бачить адекватну відповідь на свій
соціальний запит.
Наявність добре
сформованих, розвинених і працездатних груп людей, які і хочуть, і вміють
«вловити» соціальний запит та сформулювати відповідні соціальні проекти,
насправді дуже вигідна державі (органам влади). По-перше, це вже не
«громадський фонд споживання», й у цьому разі вимагається набагато менше
фінансових вливань (або й зовсім не вимагається), по-друге, беручи навіть
часткову – інформаційну, підтримуючу – участь у реалізації проектів НКО, органи
влади все одно виконують свої соціальні зобов’язання перед громадянами.
ДОСВІД І ВИСНОВКИ
До речі, недавні
події, пов’язані із закриттям файлообмінника Ex.ua, довели, що соціальні
мережі теж нині формують міцні сектори громадянського суспільства, з якими,
виходить, не можна не рахуватися.
У квітні минулого
року, пише h.ua/story, в УНІАН підбивали підсумки Всеукраїнської
науково-практичної конференції «Соціальне замовлення в Україні: досвід десяти
років впровадження». Керівник програм Українського незалежного центру перспективних
досліджень, учасник конференції Максим Лациба повідомив присутнім, що за цей
час соціальне замовлення та його різноманітні модифікації впроваджено майже у
тридцяти містах і регіонах України.
Він розповів про
переваги міжсекторної взаємодії, завдяки якій органи влади у тісній співпраці
з громадськими організаціями та органами самоорганізації населення вирішують
життєво важливі проблеми територіальних громад. Щоправда, для успішного
поширення цієї нової соціальної технології необхідно ухвалити низку законодавчих
актів, які сприятимуть процесу.
Отже, соціальний
запит, апріорі чи постфактум, дістає відповідь у вигляді соцзамовлення. Щодо
уваги держави, то, звісно, цьогоріч наша з вами «електоральна цінність» значно
підвищиться – у зв’язку з виборами – і, можливо, ще якісь омріяні соціальні
блага ми відчуємо. Та за нинішнім роком буде наступний. Тож питання
забезпечення в країні соцсправедливості ніколи не будуть другорядними.
19.02.2012
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|