Хто вилікує реформатора?
Відомості про
реформи в медичній сфері, на відміну від інших відомостей про інші реформи, не
входили, а, сказати б, заповзали тихим вужиком – у вигляді лякливих чуток – у
життя українців.
«БИТИМУТЬ» ЧИ НІ?
Усна народна
творчість запрацювала на повну потужність: «Чули, поліклініки й лікарні закриють,
переструктуризують, об’єднають, скасують. Дитячих поліклінік узагалі не
буде...». І все в такому дусі. Хвилювалися не лише фактичні й потенційні
пацієнти, а й медпрацівники. Висновки, що напрошувалися, страшенно нагадували
тлумачення Мишком Квакіним («Тимур і його команда») «іноземного слова «ультиматум»:
«Битимуть!». Аякже: від тих «закриють» і «скасують» ніхто нічого доброго не
очікував; мало того, що до цін на ліки підступитися не можна, що лікарі в кабінетах
і коридорах уголос називають астрономічні суми за свої послуги, так іще й
поліклініки закриють, ще й до спеціаліста не потрапиш! Нічогенька собі
«оптимізація»! Ніде правди діти, саме так «гомоніла Україна», оскільки до
пуття ніхто й нічого не квапився пояснити. А тим часом тема популістська,
архіважлива, бо ж стосується кожного! Однак у чому суть реформування, як і
раніше, достеменно не зрозуміло ні пацієнтам, ані лікарям.
ЗА
СІМОМА
ПЕЧАТКАМИ
На сайті Головного
управління охорони здоров’я КМДА, повідомляє news.zn.ua, роз’яснювальна робота
обмежується звітами про відкриття амбулаторій сімейної медицини. Ще хизуються
тим, що муніципальна лікарняна каса зібрала понад 2 млн гривень із 20 тис.
киян. Проте ані пари з вуст стосовно того, хто та як їх витрачатиме, коли
сімейні лікарі масово розпочнуть виконувати свої безпосередні обов’язки. Торік
Ірина Акімова, виступаючи на конференції головних лікарів столиці і пропагуючи
принади реформи, натякала на якісь стимули, що нібито додаватимуться до
основного окладу лікаря і підвищать його зарплату до 5 тис. гривень. Що вона
мала на увазі?
Та хай там як, а
ні на сайті МОЗ, ні на вже згаданому не знайдеш жодної корисної інформації,
котру можна було б хоч якось співвіднести із реальним життям. Приміром, чи
залишиться ваша поліклініка в старому статусі, чи, можливо, перетвориться на
консультаційно-діагностичний центр із геть іншими умовами для пацієнтів? Що
чекає на мешканців сіл?
МЕТА – ПУСТЕЛЯ?
Саме цей,
практичний, аспект невизначеної ситуації з реформуванням медичної галузі
виявили передусім Черкаси в грудні 2011 року, «вибухнувши» масовим
пікетуванням міськради: близько 30 вагітних протестували проти закриття
одного з пологових будинків.
До
пікетувальників приєдналися й акушерки – з остраху втратити роботу через
скорочення. Депутати (які мусили вступити в перемовини з населенням) полум’яно
переконували жіноцтво, що всі їхні побоювання безпідставні, але керівник
департаменту охорони здоров’я та соціальної політики міста Олег Стадник раптом
підтвердив: реорганізація, мовляв, актуальна, бо 40% ліжок порожні, адже
народжуваність знижується.
Оце правильно, це
по-нашому: народжують дві жінки – отже, вистачить і двох лікарняних ліжок! А
якщо з’явиться третя «претендентка», то на неї не чекали, нехай народжує, де
хоче. Або взагалі не вагітніє.
А ТОМУ, А
ТОМУ
ЩО МИ «ПІЛОТИ»...
Схоже,
навчатимемося вже «на марші», адже процес пішов. Як повідомляє УНІАН, пілотний
проект із реформування системи охорони здоров’я передбачає проведення впродовж
2011–2014 років структурно-організаційної та функціональної перебудови системи
медобслуговування в пілотних регіонах: Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій
областях і м. Києві. Профільний міністр Олександр Аніщенко підкреслив: «У
пілотних регіонах до кінця 2012 року ми маємо створити госпітальні округи. Це
формалізація другого рівня надання меддопомоги». А до кінця першого кварталу
поточного року в тих же регіонах мають бути створені єдині служби екстреної
меддопомоги, які працюватимуть за системою єдиного медичного простору.
Чи все вам
зрозуміло? Надто щодо «єдиного медпростору»?
А «пілотна»
Вінниця, приміром, уже багато дечого зрозуміла й відчула. Судячи з повідомлень
ЗМІ, обласний центр просто-таки трусить. Починаючи з січня ц. р., вінничани не
можуть просто так потрапити до хірурга, уролога, гастроентеролога тощо, бо
направлення до вузькопрофільного фахівця можна отримати лише в сімейного
лікаря. Що ж до сімейних лікарів, то їх – медиків широкої загальної практики –
найбільше й бракує в санітарних округах. Що цілком зрозуміло. Дитячих поліклінік
у місті вже немає, і це новаторство найбільше непокоїть лікарів, пише Людмила
Цимбалюк (narodna.in.ua), бо за здоров’я і життя малюка має відповідати педіатр.
Одне слово, «медична реформа залишила українців без поліклінік», резюмує
автор.
Дуже засмучений
нововведеннями й вінницький мер Володимир Гройсман. Недавно він офіційно заявив,
що створення єдиного центру екстреної медицини може відчутно погіршити якість
надання медичних послуг. «Мається на увазі, що швидку допомогу, яка була у
Вінниці і яку ми ледве вивели на більш-менш належний рівень реагування на
виклики мешканців, хочуть забрати – і створити єдиний центр екстреної медицини
для всієї країни та керувати всіма машинами швидкої з Києва. Як же можна буде
відповідати перед городянами за надання послуг, якщо ти не впливаєш на виїзд
чи невиїзд швидкої? Виходить, що нас втягли в марш і на цьому марші ми маємо
вже імпровізувати, аби хоч якось втримати ситуацію», – бідкається мер міста.
При цьому він підкреслив, що лишається чимало невирішених питань стосовно
подальшої роботи вузькопрофільних спеціалістів.
До слова,
виявляється, у Вінниці ще до ухвалення закону була власна модель реформування
медицини, яку намагалися обстоювати на різних рівнях. Та, мабуть, не судилося…
НЕЗУСТРІЧНИЙ РУХ
Отже, стає
зрозумілим, принаймні, таке. Реформа медицини потрібна, і це розуміють як
«унизу», так і «вгорі». Проте йдуть до розв’язання проблеми цілковито різними
шляхами: на місцях – із позицій практичного сенсу, на олімпі влади – з позицій
суворого адміністрування.
Деякі стратегічні
вектори підвищення ефективності використання ресурсів системи охорони здоров’я
(читай – реформування) все ж таки вдається виокремити: пропаганда здорового
способу життя (що видається доволі демагогічним), установка на розвиток
сімейної медицини (аби сімейний лікар став справжнім професіоналом своєї
справи, на зразок старовинного земського, потрібно не менше 10 років),
обмеження надмірного використання послуг вторинної та швидкої допомоги (а хто
і як визначатиме «міру» і «надлишок»?), реструктуризація ліжкового фонду
стаціонарів (а це вже, схоже, данина часу: умовно об’єктивне уявлення про
раціональне використання ресурсів галузі). Певна річ, це далеко не все, що
мають у нас переосмислити та позмінювати.
З одного боку,
зрозуміло, що вітчизняні реформатори чітко прямують на заклики Всесвітньої
організації охорони здоров’я (ВООЗ), яка через три десятиліття знову
повертається до пріоритетності кваліфікованої первинної медико-санітарної
допомоги. А йдуть тому, що «так треба», що «світ дослухається порад ВООЗ», що
наші вузькопрофільні спеціалісти нібито геть перевантажені, бо їх «використовують»
як первинну, а насправді вони мають бути вторинною медичною допомогою. Все це
зрозуміло хіба що самим реформаторам. Назагал у нас хочуть усю медицину
«розкласти по поличках», заздалегідь розписавши для пацієнта його медичний
маршрут.
Але з іншого
боку, намагаються це робити кавалерійським наскоком, ігноруючи не лише досвід
і пропозиції різних регіонів, а й узагалі наші традиції та звички, навіть
узвичаєну культуру стосунків лікар-хворий, досвідченість-обізнаність, побажання
самого пацієнта. Ніде, нічого й ніким не сказано про контроль ризиків і загальний
моніторинг накреслених змін. І до речі (чи, може, найголовніше?), з якого боку
не підходь до теми реформування медгалузі в Україні, раз у раз виринає страшне
запитання, тяжкий сумнів: наскільки дорожить людьми наша влада, важливим чи
неважливим є для неї збереження життів українців? Адже всім давно зрозуміло,
що, скажімо, для МВФ, навіть для ВООЗ наші з вами життя не є аж такими
важливими.
ПОЧІМ ЗДОРОВ’Я
ДЛЯ НАРОДУ?
Простий, сказати
б, вилучений із контексту, приклад. у Стратегії розвитку системи охорони
здоров’я: український вимір, напрацьованій 2009 року українським інститутом
стратегічних досліджень МОЗ України (дніпропетровська медична академія),
зокрема, йдеться про те, що в Україні рівень (21,9%) та тривалість
госпіталізації (13,3 доби) істотно перевищують середньоєвропейські показники
(19,2% та 10,4 доби).
Інакше кажучи, ми
знову мавпуємо, і якщо в нас на вторинному рівні медобслуговування ще мають
місце рештки гуманного підходу до пацієнта, то їх нині пропонують позбутися,
замінивши батьківське піклування на бездушний конвеєр за принципом: 10 днів –
звільняй місце! чимдалі інтенсивніше будь-який пацієнт і будь-яке лікарняне
ліжко розглядатимуться лише як «кеш», що надходить до закладу. Без облич, без
натяків на душевний порух. до цього ще треба звикнути.
Виходить,
приказку «здоров’я не купиш за будь-які гроші» час переінакшити на «будуть
гроші – буде й здоров’я». у медичній сфері ситуація тривожніша, ніж може
здатися. якщо винести за дужки надмірну матеріальну зацікавленість, тобто
жадібність, деяких лікарів і припустити, що люди в білих халатах завжди й
усюди чесно дотримують дану ними клятву Гіппократа, то все одно зрозуміло, що
джерело майже всіх проблем медгалузі – обмежене фінансування, брак дуже різних
і необхідних фахівців. Що й продукує надміру високу смертність. Соціологічні
опитування щоразу підтверджують: населення не задоволене якістю медпослуг,
оцінює її як низьку.
видається, що
саме зараз заможні люди мали б створити спеціальні фонди, приміром «людина – людині»,
допомагаючи лікарням, амбулаторіям і поліклінікам у забезпеченні всім
необхідним для технологічно якісного надання медпослуг. ну, а питання
професіоналізму, культури, широти знань, небайдужості й чесного ставлення до
своїх обов’язків – поза сумнівом, на совісті кожного окремого медичного
працівника. аксіома для всіх часів і народів.
У 2013 році ми
підіб’ємо підсумки реформування галузі в пілотних регіонах і з 2014 року
почнеться реформування в усій країні.
Олександр
Аніщенко,
міністр охорони здоров’я України
13.02.2012
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|