Шлях крізь терни...
Навколо
святкування Нового року в кожного народу й громадянина, серед інших традицій є
одна цілком подібна: проаналізувати минулий рік і вдатися хоча б до якихось
(нехай і умовних) підсумків та передбачень.
ЩОСЬ ТАКЕ
ЗАГАЛЬНЕ
Сказати, що
Україна в імлі, було б, мабуть, справедливо, якби так безпосередньо не
нагадувало про Герберта Уеллса. Та з іншого боку, хіба не знайома більшості
українців описувана ним картина: «Насправді істинне становище... настільки
важке й жахливе, що не підлягає жодному маскуванню. Часом можна відвернути
увагу якихось делегацій галасом прийомів, оркестрів та промов...»
Тут і спадають на
думку Євро–2012, полум’яні виступи народних депутатів на пленарному засіданні
в присутності різних гостей, сяйво діамантів та запаморочливо дороге вбрання
персонажів телепередачі «Світське життя», зустрічі «наших» із представниками
бретонвудських інституцій, неприборкувані запевнення верхівки державного
керівництва щодо очевидного покращення життя. Увага таки відвертається. Та з
іншого боку, з цим катастрофічно не пов’язується реальне життя українців.
Якщо, приміром, пан Азаров запевняє, що подорожчання хліба не буде, то знаєш
напевно, що із завтрашнього дня хліб різко подорожчає. І справді: сьогодні
знедолений пенсіонер із 800 гривнями «доходу» на місяць мусить купувати не
більше четвертини українського хліба, як було по війні, бо інакше – не
проживе. Так само він мусить лікуватися придорожньою травичкою, бо не в змозі
оплатити належну медичну допомогу. Отак у нас під гучні фанфари фактично
поважають старість, отак ми розкошуємо на тлі «прийомів і оркестрів».
Певна річ, у нас
є що показати й чим похизуватися перед «якимись делегаціями», але ж люди,
яких зазвичай називають «простими», не втомлюються запитувати один в одного на
зупинках транспорту, в чергах чи поліклініках: «Навіщо було ламати все «до
основанья», щоб потім з уламків будувати те ж саме, тільки гірше?»
Упродовж минулого
року яскраві враження, звісно, були. Але яскраві не означають приємні.
Згадаймо, що саме торік ми, під відповідні гасла й високі постанови, щосили
намагалися подолати? Корупцію, вади місцевого самоврядування, заборгованість із
зарплати, рейдерство, корумповане судочинство, безлад у житловокомунальному
господарстві з його відверто завищеними тарифами, невиконання соціальних
зобов’язань, безробіття, бідність, незаконну приватизацію...
Подолали? А може,
наблизилися до подолання?
БАЗИС ЯК ЗАЙВА ДЕТАЛЬ
Зате майже до стерильної
чистоти доведено «територію», на якій ще знаходилися рештки й уламки тут
порядності, там – професійного підходу до справи, а ще далі – зваженого
погляду на державний імідж.
Часом, правда,
виручав Президент зі своїми легендарними обмовками, які, в міру «надходження»,
ставали фаворитами обговорення й навіть чимось на зразок антидепресантів. Але
якщо серйозно, влада в цілому повелася доволі антисоціально. Вона позірно
зосередилася на управлінських та господарських турботах і при цьому стіною
відмежувалася від соціуму, проігнорувавши те, що немає й не може бути відсторонених
економічних проектів, бо вони завжди міцно пов’язані з політикою соціальною.
Проте соціальної
політики – в її безпосередньому тлумаченні – в нас просто немає, і передусім
тому, що немає того соціуму, верстви якого об’єднані конкретною ідеєю
(приміром, справедливості, чи національною, чи культурницькою, чи ще якоюсь)
і знають, від чого відмовитися, а за що боротися до кінця. Скажімо, та ідея
справедливості, про яку постійно говорить політолог Ю. Буздуган, фактично є
розумною, але «закритою релігією» певного соціального кластера, вона реально
не потрібна багатим і не вельми зрозуміла бідним. Як відомо, багаті в нас
з’явилися практично одночасно з розвалом Союзу, ми тоді навіть не
здогадувалися про їхню кількість і «якість». І всі роки незалежності
промислово-фінансові групи фактично наживалися в дедалі деградуючій країні,
номінальні керівники якої не зробили нічого, аби сформулювати й реалізувати
загальнонаціональні цінності. В тому числі й справедливість. За такої ситуації
кинуте напризволяще, знедолене суспільство геть розшарувалося, захищаючись
від держави за власним розумінням справедливості й автоматично втілюючи оту
незнищенну «національну ідею», яка зветься «мояхатаскраю».
Нині кожен сам за
себе й кожен живе та виживає самотужки. І це – результат зусиль та життєдіяльності
правлячої еліти. Більше того, всі один одного не люблять, ніхто нікому не
подобається, таланти принижують та знищують, сірятину роблять зірками,
процвітає неписьменність у її найпримітивнішому сенсі. Думається, багатьох
прикростей, що в різний час спіткали окремих людей (згадаймо хоча б Анатолія
Кочергу), пам’ятки (згадаймо Десятинну, заповідник «Стародавній Київ» тощо),
підприємства (згадаймо заводи, дитячі табори, будинки культури, бібліотеки
тощо), можна було б уникнути, якби суспільство адекватно розуміло, що для
нього є непотребом, а що – дорогим і важливим, чим за жодних умов і обставин
не можна поступатися. Та в тім-то й річ, що спільного «свого» ми так і не
зрозуміли, не напрацювали. Тож невпинно запозичуємо чужорідне, яке не
промовляє ні розуму, ні серцю. А там, «нагорі», й руки розв’язані, бо ми самі
допомагаємо їм втілювати принцип «розділяй та владарюй», подбавши про те, щоб
самостійно реалізувати першу частину.
Не знаю, може,
йдеться про якийсь успішний знищувальний зовнішній проект? До слова, О.
Пасхавер, коментуючи рік тому характер української влади й наголошуючи на її
соціальній нечутливості, зауважив: «Проблема не у владі, а в суспільстві.
Сильне суспільство змушує лідерів реалізовувати свої найкращі потенціали. При
слабкому влада деградує й припускається стратегічних помилок».
Зі свого боку,
скажімо, протоієрей Андрій Ткачов у статті «Запорука нормального майбутнього –
входження в розум хоча б однієї людини» закликає не лаяти владу, бо найгірша
влада однаково краща за «гарний» хаос. Однак і нахвалювати її теж не випадає.
Та хай там як, а все, що відбувалося, якраз і допомогло остаточно повалити
моральність, зміцнити й вивести на кін лихозвісні подвійні стандарти.
Щоправда, в подвійних стандартах у нас всі верстви й течії звинувачують усіх,
перекидаючись і за кордон, аби «дістати» Венеціанську комісію чи Freedom house.
ШТРИХИ ДО
ПОРТРЕТА КРАЇНИ
Проте політика подвійних
стандартів у її найрозумнішому сенсі – це зовсім не політика, а наміри та
їхнє здійснення. Тому особливо нестерпно вони б’ють знову ж таки по соціальній
сфері з її заниженим «больовим порогом», оскільки «соціалка» завжди
найчутливіша до будь-яких владних маніпуляцій. Із цього приводу мушу
процитувати (epravda.com.ua) провідного експерта Центру О. Разумкова,
колишнього першого заступника міністра праці та соціальної політики Павла
Розенка щодо «неприємного» для влади осіннього наступу організацій чорнобильців
та афганців: «Я переконаний, що і пенсійну реформу, і реформу системи пільг
можна і потрібно зробити «популярними». Єдина умова для цього: влада повинна
розпочати реформи із себе. Якщо ми говоримо про реформу системи пільг, то
найвищі посадові особи держави – президент, члени уряду, народні депутати України,
інші чиновники – мають добровільно відмовитися від усіх пільг, які вони
мають. Сьогодні ці люди отримують достойну заробітну плату і претендувати ще
й на пільги просто не мають морального права».
Тож можна сказати,
що 2011-й відчутно загострив усі соціально-економічні проблеми, що їх різні президенти
і в різний спосіб упродовж двох десятиліть намагалися (чи не намагалися) якось
владнати.
Поза сумнівом,
сильне враження справили майнові проблеми Федерації профспілок України, «наїзди»
податкової та прокуратури на будівлю ФПУ й взаємні публічні звинувачення.
Тема доволі агресивна, і завдяки старанням численних ЗМІ стала торік
надбанням широкої громадськості, для якої ще донедавна це було більш-менш абстрактне
«майно». Нині воно, як усі зрозуміли, неабиякий за значущістю суб’єкт правового
поля. Якщо взяти до уваги, що майновий комплекс ФПУ – це розгалужена система
зі складною й неоднорідною ієрархією підпорядкування, лишається сподіватися,
що правда візьме гору, і те, що належить трударям, належатиме їм і далі, буде
доступним та ефективним.
Ще один бич,
особливо помітний торік, – прихід керуючих компаній. Часто чужоземні й
непрохані, вони «сідають зверху» на підприємства, житлові й громадські споруди.
Біда в тім, що керівники таких компаній здебільшого геть не розуміються на
конкретних завданнях підприємств чи комплексів, які очолили. Просто мають
гроші, які потребують обороту. В результаті у народному господарстві остаточно
руйнується те, що загалом могло б існувати за звичними – й непоганими –
традиціями й правилами, без малограмотного й байдужого керівного батога.
Прикладів безліч.
Отже, цитуючи
Леоніда Філатова, «каков итог?».
Усе, що могло б
характеризувати ефективне суспільство, в нас демонтовано. Подвійні стандарти
закономірно проросли й на ниві соціально-моральних і міжособистісних відносин.
Чому в принципі нерішуча й політично не вельми активна Спілка письменників
України скинула В. Яворівського? Що спілчанам не сподобалося в його поведінці?
Чому така сумна доля в квартири-музею Бориса Гмирі? В чому причина довгих
поневірянь Музею історії Києва? Чому голова журі 41-го Міжнародного
кінофестивалю «Молодість» не відомий кінематографіст чи кінокритик, а
письменниця, людина зовсім іншої професії? Чим не задоволені освітяни й
студенти?
А ще – зверніть
увагу – скільки разів сумновідома «Телекритика» накидалася на Закон України
«Про захист суспільної моралі», прагнучи будь-що його скасувати. І скільки
«інтелігентного» люду – із числа типу письменників, художників та іже з ними,
тобто апріорі поборників моральності, – підтримували її в цьому. Тим часом
Інтернет і телебачення, наче й не вони, продовжували формувати у своїх
споживачів неписьменність, агресивність, сексуальну стурбованість, розпач,
депресію, суїцидальні нахили. Тут тобі й гори трупів, і море крові, і
розчленування, і порнуха, і жахливі ДТП, і вбивчі політичні та економічні
новини, і жахливі прогнози – все це впродовж року, щодня, «у промислових
кількостях» виливалося на українців. Як лишитися психічно здоровим, як не
розгубити нормальні цивілізаційні орієнтири?!
Невипадково
наприкінці року психіатри били на сполох: у більшості українських призовників
наявні ознаки дебілізму. Підключилися й педагоги з психологами: у школах –
дідівщина й чимало самогубств. Не відставали й ЗМІ: діти вмирають від побічної
дії щеплень, від того, що чиновники забирають собі гроші, призначені для
їхнього життєзабезпечення чи лікування. Однак той, хто все-таки примудрився вижити
й вирости, – виходить, майже дебіл?
А 10 січня
депутати на своєму засіданні, між іншим, обговорили відключення світла в
одній із військових частин на Чернігівщині (уявляєте собі?!) і серйозно
зайнялися питанням, чи вважати проституцію злочином та які штрафні санкції
щодо цього запроваджувати. І лише одному народному обранцю спало на думку
звернутися до колег: «Хлопці! А чи не вважаєте ви, що це – допущене нами ж
повальне лихо? Що частина дівчат так заробляє на життя, аби прогодувати себе і
свою сім’ю? Може, слід подивитися в корінь?!»
ЯКЩО НЕ Я,
ТО ХТОЖ?
...На цьому тлі
бачимо й чіткі ознаки громадянського суспільства, що міцнішає. Нехай поки що,
як кажуть, кожна «група інтересів» – за себе, і це ще не світло в кінці
тунелю. Але це безсумнівний маяк. Приміром, ОСНи, кількість яких невпинно
зростає і з якими – якщо вони довели свою спроможність – рахуються місцеві
органи влади. Навіть у Києві, де самоврядування загинуло ще 1994 року.
Стає дедалі
зрозуміліше, що чималу роль у долі країни може відігравати нормальна за всіма
ознаками особистість. Активність кожного громадянина, будь-кого з нас. Адже всі
ми знаємо, що доброта виховується добротою, любов – любов’ю, культура –
культурою, а патріотизм – патріотизмом. І поки наша влада метається між Росією,
Євросоюзом та власним народом, щоразу вдягаючи нову перуку, аби хоч якось
прикрити політичну лисину, почнемо, мабуть, із себе. Пам’ятаєте: «Якщо не я, то
хто ж?»
Тим більше, що
істерично озвученого астрологами кінця світу не буде – його відмінили...
Підготувала
Тетяна МОРГУН,
«ПВ»
16.01.2012
|