Чи виконується в Україні конвенція МОП № 131 «Про встановлення мінімальної заробітної плати»?
Україна як член
Міжнародної організації праці з 1954 року, ратифікуючи конвенції МОП, бере на
себе зобов’язання підтримувати принципи та права, закріплені у її Статуті та
Філадельфійській декларації, забезпечувати ефективну реалізацію цих важливих документів,
імплементацію їх норм та принципів на національному рівні, а також регулярно
повідомляти керівні органи МОП про вжиті заходи щодо їх застосування. Причому
ратифіковані конвенції підлягають виконанню навіть тоді, коли норми
вітчизняного законодавства суперечать їх приписам. Реалії сьогодення свідчать
про те, що Україна повною мірою не виконує взяті на себе зобов’язання, бо в
країні не дотримуються норм окремих конвенцій МОП і не відбувається на належному
рівні процес адаптації законодавства до вимог міжнародних актів. Зокрема, це
стосується виконання конвенцій щодо мінімального рівня заробітної плати,
спроможного гарантувати задоволення основних життєвих потреб трудівника та його
родини.
ВІД КРИТЕРІЇВ ДО
РЕАЛЬНОГО СТАНУ СПРАВ
Слід зазначити,
що саме профспілки ініціювали ратифікацію Україною Конвенції МОП № 131 «Про
встановлення мінімальної заробітної плати з особливим врахуванням країн, що
розвиваються». За наполяганням профспілок до зобов’язань Кабінету Міністрів
України за Генеральною угодою 2004–2005 років увійшло завдання підготувати і
внести на розгляд парламенту закон про ратифікацію зазначеної конвенції, що
було зроблено у жовтні 2005 року. А у березні 2006-го вона вже набула статусу
ратифікованої.
При тому, що за
урядовою стороною не спостерігалося явних порушень норм Конвенції МОП № 131 і
беззаперечних підстав для подання скарг у МОП не було, вважаємо, що окремі
принципові положення зазначеної конвенції не повною мірою виконуються в
Україні. Так, належним чином не дотримано процедури перегляду мінімальної заробітної
плати, а її розмір не відповідає визначеним конвенцією критеріям.
Згідно із нормами
конвенції процедура визначення розмірів мінімальної заробітної плати в
Україні була узгоджена сторонами соціального діалогу ще 2004 року. Проте
жодного разу сторона власників не виконала цю процедуру належним чином.
Порушуючи
Регламент, профспілкам не надавались офіційні розрахунки розміру прожиткового
мінімуму на наступний бюджетний рік. Окрім того, уряд не враховував у проекті
держбюджету пропозицію профспілок щодо розміру мінімальної зарплати на
наступний бюджетний період (при зафіксованих розбіжностях позицій сторін за
підсумками переговорів).
У переговорному
процесі щодо визначення розміру мінімальної зарплати на 2012 рік сторона
власників фактично проігнорувала законодавчу норму про врахування потреб
працівників і їхніх родин (усупереч положенням статті з Конвенції МОП № 131
та статей 43 і 48 Конституції України).
МОВОЮ ЦИФР
Крім того, уряд
було недостовірно поінформовано стосовно погоджених з профспілками прогнозованих
на 2012 рік базових соціальних гарантій, покладених у розрахунок Державного
бюджету на 2012 рік.
Профспілкова
сторона була змушена спростувати таке повідомлення в офіційному зверненні до Прем’єр-міністра
України, повідомивши про неприйнятність закладених у прогнозні макропоказники
2011–2014 років тенденцій стосовно соціальних стандартів і гарантій, та
наполягати на своїй позиції про встановлення критично можливих розмірів
мінімальної зарплати у 2012 році (з 1 січня – 1309 грн, з 1 квітня – 1454, з 1
липня – 1615, з 1 жовтня – 1794, з 1 грудня – 1824 грн).
Проте до
профспілок не прислухалися.
Тож маємо
ситуацію, коли фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб у
цінах жовтня 2011 року (за даними Мінсоцполітики України – 1129 грн, а з урахуванням
податку на доходи фізичних осіб, як це має бути при дотриманні чинного
законодавства та відповідно до рішення Конституційного Суду – 1244 грн) уже
перевищує запропоновані урядом у проекті Держбюджету на 2012 рік розміри прожиткового
мінімуму для працездатної особи та мінімальної зарплати (з 1 січня 2010 року –
1073 грн, з 1 квітня – 1094, з 1 липня – 1102, з 1 жовтня – 1118, з 1 грудня –
1134 грн).
Тобто після
сплати обов’язкових податків і зборів із визначеної цим законом мінімальної заробітної
плати працівник, як і раніше, отримуватиме на руки суму, що менша за межу
бідності.
НЕ СЛОВОМ, А
ДІЛОМ
Наполягаючи на
реалізації конституційного права трудівників на достатній рівень життя, у
день розгляду проекту Держбюджету–2012 у першому читанні профспілки провели
пікетування Верховної Ради України, однак влада не відгукнулася на заклики
профспілок, а їхні пропозиції не були підтримані парламентом.
ФПУ наприкінці
жовтня була змушена звернутися до Президента Віктора Януковича з проханням
не допустити підписання Закону України «Про Державний бюджет України на 2012
рік», адже в ньому не забезпечується кардинальне скорочення бідності в країні
та виконання міжнародних зобов’язань щодо скорочення удвічі масштабів бідності.
Ця ініціатива
Федерації була підтримана її членськими організаціями, які також надіслали
подібні звернення до народних депутатів України.
З огляду на
необхідність вирішення існуючих суперечок і проблем, які виникають щороку під
час переговорного процесу між сторонами соціального діалогу і стосуються
підходів до визначення величини мінімальної зарплати, процедури її перегляду
та затвердження, Федерація профспілок України не відмовляється від своєї
пропозиції створити відповідну організаційну структуру, яка б опікувалася цим
питанням на засадах системної та послідовної співпраці (Національний
консультативний комітет із питань мінімальної заробітної плати). Хоч ця
ініціатива свого часу дістала підтримку лише серед окремих об’єднань
роботодавців, ФПУ не втрачає надії переконати соціальних партнерів згуртувати
зусилля для вирішення цього важливого питання.
В умовах, коли
майже третина працюючих перебуває у зоні бідності, в економіці досі не вирішена
ганебна проблема несвоєчасної виплати заробітної плати.
ДО ВІДОМА
Сторона власників
фактично нехтує конституційним правом громадян на працю і забезпечення
достатнього рівня життя для себе та сім’ї, а також законодавчими нормами щодо
державних соціальних стандартів і гарантій. Як наслідок, мінімальної заробітної
плати не вистачає, щоб забезпечити некваліфікованому працівникові втрати у
розмірі реального фактичного прожиткового мінімуму (різниця становить
25–30%).
31.12.2011
Олена ОВЕРЧУК, «ПВ»
|