За межею… бідності
Федерація профспілок України впродовж своєї діяльності
послідовно відстоює позицію про необхідність ліквідації бідності серед працюючих.
Адже це найважливіший пріоритет у здійсненні економічних і соціальних реформ в
Україні – соціальній державі, яка прагне до створення умов для гідної праці,
в тому числі захисту прав людини в сфері праці, а також розвитку та активізації
соціального діалогу на всіх рівнях.
Моніторинг показників бідності в Україні за даними першого
кварталу 2011 року свідчить, що межа бідності досягла 1025 гривень і
збільшилася, порівняно з відповідним періодом попереднього року, на 110
гривень. Відповідно до цієї межі 25,4% населення країни вважається бідним.
Що ж стосується регіонів України, то найвищий рівень
бідності спостерігається в Кіровоградській області, де він становить 39,7%. Понад
35% бідного населення нашої країни проживає в Житомирській, Хмельницькій і
Тернопільській областях. Також високі показники бідності характерні для
Львівської (33,3%), Рівненської (33,0%) та Чернівецької (31,7%) областей.
Найнижчий її рівень у м. Києві, де значення досліджуваного показника становило
9,8%. Низький рівень бідності спостерігався і в Харківській (15,5%),
Полтавській (19,0%), Запорізькій (19,1%) та Миколаївській (19,7%) областях.
До основних негативних тенденцій у ситуації з бідністю в
Україні слід віднести: погіршення становища сімей із працюючими особами, що
свідчить про зниження рівня доходів від зайнятості, а також сімей із дітьми, що
входять до групи високого ризику бідності, зростання показників бідності щодо
великих міст у цілому.
ФПУ постійно заявляє про свою стурбованість цими процесами.
Концентрація бідності в сім’ях із працюючими та дітьми знижує якість
людського потенціалу країни.
Мінекономіки України та Програмою розвитку ООН в Україні за
активної участі представників соціальних партнерів підготовлено Національну
доповідь «Цілі розвитку тисячоліття. Україна–2010», презентовану Президентом
Віктором Януковичем на саміті під час 65-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН
наприкінці вересня 2010 року в Нью-Йорку. У доповіді висвітлено стан
досягнення Цілей розвитку тисячоліття, визначено матрицю завдань та
індикаторів, встановлено реальні цільові орієнтири до 2015 року, проаналізовано
перешкоди на шляху динамічного розвитку країни.
Із схваленням і надією був сприйнятий профспілками Указ
Президента України від 26.02.2010 № 274 «Про невідкладні заходи з подолання
бідності», відповідно до якого Кабінет Міністрів за участі соціальних партнерів
у тримісячний строк мав розробити проект загальнодержавної програми подолання
та запобігання бідності на 2010–2015 роки. Вона мала відповідати стандартам
Міжнародної організації праці в частині визначення конкретних законів і
постанов, які необхідно ухвалити, а також соціальних завдань і механізмів для
досягнення цих стандартів.
Проте ФПУ вважає незадовільним стан виконання зазначеного
Указу, оскільки Кабмін своєчасно та належним чином не забезпечив розроблення
за участі соціальних партнерів та внесення в тримісячний строк, як це
передбачено пунктом 2 Указу, проекту Загальнодержавної програми подолання та
запобігання бідності в Україні до 2015 року.
Мінсоцполітики України, як головний розробник цього
проекту, ігнорувало принципові пропозиції ФПУ, зокрема щодо реформування
оплати праці, визначення прожиткового мінімуму, розвитку системи
загальнообов’язкового державного соціального страхування. Ці пропозиції
спрямовані на вирішення стратегічного завдання держави – подолання бідності
серед працюючих.
Ігнорувались також неодноразові звернення профспілок із
приводу створення тристоронньої робочої групи для опрацювання проекту Закону
України «Про затвердження Загальнодержавної програми подолання та запобігання
бідності до 2015 року», з обов’язковим включенням до неї представників СПО
профспілок і роботодавців. Тим самим Мінсоцполітики не забезпечило виконання
пункту 3 зазначеного Указу щодо участі соціальних партнерів у розробленні
проекту програми.
Також не виконано завдання Президента України стосовно внесення
до Програми заходів з активізації соціального діалогу, хоча пропозиції,
викладені ФПУ у Національній профспілковій доповіді «Праця в Україні:
необхідність якісних змін для суспільної ефективності та гідного життя», були
підтримані Національною тристоронньою соціально-економічною радою при
Президентові України.
На численні звернення ФПУ, СПО профспілок до Президента,
Кабінету Міністрів щодо незадовільного виконання зазначеного Указу Президента
відповідь так і не надійшла. Лише 3 червня 2011 року Мінсоцполітики
організувало робочу нараду з обговорення пропозицій профспілок до чергового
варіанта проекту Закону України «Про затвердження Загальнодержавної програми
подолання та запобігання бідності до 2015 року». Слід зазначити, що окремі
пропозиції та зауваження профспілок, висловлені на нараді, при доопрацюванні
остаточного варіанта проекту нарешті було враховано.
Тим часом Кабінет Міністрів України замість схвалення та
внесення на розгляд Верховної Ради цього проекту своєю постановою від 31.08.2011
№ 1057 затвердив Державну цільову соціальну програму подолання та запобігання
бідності до 2015 року.
З огляду на це, Федерація профспілок України й надалі
докладатиме зусиль для забезпечення реалізації права профспілок на участь в
обговоренні соціальних завдань і механізмів подолання бідності, братиме участь
у розробленні законопроектів і державних цільових програм, спрямованих на
викорінення бідності та досягнення європейських стандартів життя. Окрім того,
профспілки наполягатимуть на врахуванні їхніх пропозицій, до яких не
дослухався Кабмін у ході підготовки проекту Загальнодержавної програми подолання
та запобігання бідності до 2015 року тощо.
ДОВІДКА
Ситуація із бідністю в Україні в першому кварталі 2011 року
Дані за перший квартал 2011 року свідчать про незначне
поліпшення ситуації із бідністю. Так, межа бідності перевищила рівень
прожиткового мінімуму на 111 грн, або на 12,1%, і рівень мінімальної заробітної
плати на 62 грн, або на 6,4%. а межа злиденності в 2011 році була нижчою за
прожитковий мінімум лише на 94 грн, або на 11,5%, та нижчою за мінімальну
заробітну плату на 143 грн, або на 17,4%. Таким чином, вартісне значення межі
бідності, визначеної за відносним критерієм, і надалі випереджає рівень
державного соціального стандарту.
Сукупні еквівалентні витрати окремих верств населення, які
опинилися за межею бідності, у цей період становили 797,3 грн на місяць. отже,
у середньому одній бідній особі не вистачало 227,7 грн на місяць, або 28,6% від
межі бідності.
Оцінка рівня бідності за видами домогосподарств засвідчує,
що у найгіршій ситуації, як і раніше, перебувають домогосподарства із дітьми,
у яких у першому кварталі 2011 року цей показник хоч і знизився, порівняно з
попереднім періодом, але все ще залишається на досить високому рівні – 31,7%
(у 1,2 раза вище за середній рівень в Україні).
У 2011 році спостерігається тенденція двох попередніх років
– зменшення рівня бідності у сільській місцевості не за рахунок зростання
доходів селян, а внаслідок вирівнювання ситуації між містом і селом.
28.11.2011
|