Невже штучно вигодовані? Плювать – так плювать, топтать – так топтать...
Історія пов’язала
зі словом «київський» чимало сталих милозвучних висловів, починаючи із
Київської Русі: Софія Київська, Київська Лавра, київські каштани тощо – аж до
Київського моря. І, до слова, Михайло Булгаков колись казав, що красивішого міста,
ніж Київ, у світі немає!
ДВАДЦЯТЬ СХОДИНОК
УНИЗ
Та останнім часом
навколо нас розгортається справжня київська трагедія: земельний дерибан,
потворна забудова зелених територій, зухвале нищення улюблених киянами
місцинок і крамниць, нехлюйське, наплювательське ставлення до архітектурних
пам’яток, пам’ятних місць, раритетів і артефактів (якщо, звісно, вони не
приносять негайного чистого доходу).
З одного боку,
зрозуміло, що змінюють-спотворюють обличчя міста ті, в кого є влада й гроші,
та, на жаль, вони тим самим спотворюють свідомість і душі киян, гірші з яких
уже розуміють, що «кругом – наше всьо!». І тепер, приміром, по обпльованому,
засміченому Хрещатику ввечері краще не ходити...
Тільки-но ми
писали про те, як київські можновладці хитромудро «відпустили» долю державного
заповідника «Стародавній Київ» (а він найбільше цікавить туристів), як
наспіла інша подібна тема – катастрофічна доля Музею історії Києва. Тема,
втім, далеко не нова, засоби масової інформації вже втомилися бити себе в груди
та закликати київську владу хоча б до позірної турботи про скарби цього музею.
Однак те, що відбувається з його фондами і приміщенням уже понад 8 років, –
ні в які ворота, як-то кажуть, не лізе. Історія поневірянь закладу яскраво
ілюструє, як державна й міська влада ігнорує важливі іміджеві та статусні питання,
якщо ці питання безпосередньо не стосуються їхніх особистих інтересів.
ЛАМАТИ – НЕ
БУДУВАТИ
Коротко
пригадаймо. Клопіткий 2003 рік: розпорядженнями київського мера О. Омельченка
та Прем’єр-міністра України В. Януковича Музей історії Києва виселяють із
Кловського палацу на вул. Пилипа Орлика, бо палац вирішено передати
Верховному Суду. Нікого не зупиняє те, що згаданими розпорядженнями
проігноровано закони України «Про музеї та музейну справу», «Про охорону культурної
спадщини» та ін. Київських очільників, зокрема, сумління не мучить, адже за
їхнім приписом музей має переїхати до адекватно реконструйованого приміщення
на вул. Інститутській, 3. Але водночас чомусь не спростовуються чутки про те,
що музей далі працюватиме в приміщенні Українського дому (?!). Справді, там на
четвертому й п’ятому поверхах знайшла притулок частина музейної колекції.
Решту експонатів було тимчасово розміщено в «Будинку Петра І» на Подолі та в
музеї М. Булгакова. «Тимчасове», як завжди, виявилося найбільш живучим, усе
погане лише починалося.
Як пише І.
Карманова («2000»), для пристосування будівлі по вул. Інститутській, 3, під
запити музею та завершення будівництва було виділено 4 млн грн, підготовлено
проектну документацію. Однак у квітні 2006-го президент розпорядився передати
цю будівлю з комунальної власності у державну з подальшим переданням
Національному художньому музею. А Музей історії Києва В. Ющенко вирішив
розмістити у «Мистецькому арсеналі». Культурна громадськість була вражена: це
ламає концепції обох закладів, «Мистецький арсенал» – потужний державний музей
і в жодному разі не поєднується з Музеєм історії Києва! Протестний лист на
ім’я мера Черновецького з вимогою зупинити безлад підписали видатні
архітектори, історики, мистецтвознавці й письменники. Певно ж, вони від горя
всерйоз покладалися на тодішнього київського мера. Так чи інакше, питання зависло
остаточно.
До речі: а куди
поділися виділені 4 млн гривень?
ІСТОРІЯ... В
ЯЩИКАХ
На додачу до
всього в згаданому матеріалі І. Карманової читаємо, що в лютому 2007-го
Київрада продала за 30,8 млн грн ділянку та будівлю на Інститутській, 3,
якійсь фірмі під назвою ТОВ «Історія міста» задля повного розчищення території
та будівництва багатоповерхового бізнес-центру з підземним паркінгом і...
розташованим у нижніх поверхах Музеєм історії Києва. Тут найбільш цинічним є
те, що із самого початку всім учасникам згаданої оборудки було зрозуміло:
Музей історії Києва нікого не цікавить і місця собі в ласому шматку в центрі
не знайде.
Так і сталося.
Музейні фонди в ящиках і далі лежали (не зберігалися!) в кількох різних
місцях. На початку листопада 2010 року стало відомо, що з колекції музею
зникли 100 експонатів. Що, звичайно, навіть не дивує: адже багатюща і коштовна
колекція справді «зіграла в ящик», музей існує й не існує водночас, немає ні
стін, ні даху, ні, цілком очевидно, перспективи. Можливо, хоча б ті вкрадені
100 експонатів будуть винагороджені належними умовами зберігання? Мало
втішає...
А тим часом дивні
ігрища навколо музею тривають. У серпні цього року голова КМДА О. Попов офіційно
повідомив, що Музей історії Києва буде розміщено в приміщенні по вул. Богдана
Хмельницького, 7 (на місці «протестного» скверика на розі Хмельницького й
Пушкінської). Та раптом дізнаємося, що «незабаром Музей історії Києва переїде в
приміщення Київської фортеці» і що це питання контролює особисто глава КМДА.
Хай там як, але вже дев’ятий рік поспіль питання приміщення для музею «буде
вирішене найближчим часом».
А БЕЗ МУЗЕЮ КИЇВ
НЕМОЖЛИВИЙ...
У середині жовтня
ц. р. сумним «героєм дня» став саме «Будинок Петра І» на розі вулиць
Костянтинівської й Хорива (до речі, цар Петро ніколи там не бував, це просто
фольклорна назва пам’ятки архітектури ХVІІ–ХVШ ст.). У цьому будиночку не лише
фондосховище, а й із 2007 року філіал музейної експозиції – Музей київської
доброчинності. І ось нині київська міська адміністрація намагається силоміць
виселити цей філіал. У відповідь троє працівників Музею доброчинності зачинилися
в будинку, аби не допустити виселення. Голова комісії Київради з питань
культури й туризму О. Бригинець коментує: «Будинок Петра І» нібито збираються
ремонтувати. Мається на увазі, що експонати перевезуть до Українського дому.
Проте й там незабаром розпочнеться ремонт. Куди подінуть експонати? Виставлять
на вулицю? Здається, це просто спосіб знищити колекцію Музею історії Києва».
Директор Інституту археології Г. Івакін переконаний, що при перевезенні унікальні
артефакти будуть остаточно знищені, тим більше, що спеціальних умов для їхнього
транспортування немає.
Саме тому відомий
журналіст Андрій Окара висловився в своєму блозі на pravda.com.ua дуже різко:
«Майже мер Києва Олександр Попов завтра стане катом. Або ввійде в історію –
як рятівник». Ще б пак! Адже й справді старовинні глечики, амфори, фрески,
плінфу, цеглини Золотих воріт, артефакти 20-тисячолітньої Кирилівської стоянки
та інше збираються вивезти... у небуття, бо все воно розсиплеться на порох.
Звісно, під охороною міліції.
ЯКИЙ ПІДСУМОК,
ШАНОВНІ?
І річ, як мені
здається, навіть не в тих конкретних рейдерах-глитаях, про яких пише А. Окара і
яким «по приколу топтати паркет старовинного будинку й хвастати своїм корєшам,
подєльнікам та братанам – мовляв, нєхілий домік отхватіл – канец XVII века!».
Річ у тих людях, які взялися управляти містом з тисячолітньою історією. Щоб не
уподобитися згаданим Окарою героїчним матросам, які 1917 року ввірвалися до
Зимового палацу й там накапостили, наші керманичі апріорі повинні були усвідомити
й великими літерами написати один для одного на Хрещатику, 36: «Тут нам із
вами не Америка, панове, де все порівняно недавнє. Під нашою опікою місто з
тисячолітньою історією. Усе, що «виростає» в історичному центрі української столиці,
повинно бути шанобливо вписане в історичний ландшафт, а те, що дивом
збереглося, – так само шанобливо зберігатися далі!».
Чи народилися й
виросли вони в Києві, чи приїхали сюди «робити кар’єру» – байдуже! Вони –
«батьки», й калічити власне «дитя», силоміць виривати місто з історичного
контексту не мають жодного права. До слова, ще Айзек Азімов вигадав дивовижну
фразу для байдужого й жадібного чиновника, від дій (чи бездіяльності) якого
багато залежить: «Його що – не вигодовували материнським молоком?».
Костянтин МАТВІЄНКО,
письменник, києвознавець:
– У Кловському палаці
було розміщено основну експозицію. Але фонди музею – набагато більші, частину
їх довелося зберігати на московській, 40-а (у музеї приватних колекцій),
частину – в будиночку Петра і (цінні археологічні колекції) та в інших місцях.
Тож біля станції метро «Театральна» музей розміститися ніяк не зможе: йому
потрібна втричі більша площа. Тим часом, поки питання вирішується, руйнуються
й гинуть неоціненні експонати, приміром, унікальна колекція живопису, з якої
нині багато втрачено. Зокрема, полотна Сергія Шишка...
24.11.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|