Місто майстрів – місто монстрів
Заклик
незабутнього Леоніда Філатова («щоб пам’ятали!»), переконана, стосується не
лише славетних митців. А також і славетних пам’ятних місць, зокрема пов’язаних
із давниною, з нашою історією. Що ж бачимо насправді? Суспільство фактично розколюється
на «фрагменти» з різними ідеологічними орієнтаціями. Деякі вельми активні,
регулярно насичують ефір закликами на кшталт «Не знаючи й не поважаючи
минулого, не матимемо майбутнього!». Зрозуміло, апологети цілком справедливої
максими мешкають і у столиці, керують нею чи скромно тут живуть-виживають.
НЕСВІДОМІ
СПАДКОЄМЦІ ВІЧНОГО
Але практично
щодня ходять чи їздять дивовижною територією, котра сягає майже 175 гектарів і є
давнім-давнім Києвом, тобто, за цим же імперативом, нашим минулим – трампліном
у майбутнє. Від півкола Великої Житомирської з Десятинною та славетним
Андріївським узвозом далі – вглиб «нижнього» Києва, через
Кожум’яцько-Гончарський яр на Поділ. А ближче до Дніпра – на Костянтинівську й
Сагайдачного та ще далі, на Спаську, Ігорівську, Хорива, Іллінську,
Сковороди і аж до Набережно-Хрещатицької. Це не просто вулиці – це територія
заповідника «Стародавній Київ», якою, з ласки Божої, маємо невідчужуване право
ходити. Без квитків і заздалегідь запланованої екскурсії. Й минати неоціненні
пам’ятки київської старовини: будинки, храми, монументи, «казенні місця»,
святі камені й столітні дерева. Серед них комплекси споруд Братського
монастиря, Іллінської церкви, Свято-Фролівського монастиря, церкви Миколи
Набережного, Покровська й Притисько-Микільська церкви, храми й келії
Покровського, пам’ятник князю Володимиру, Магдебурзькому праву, українському
філософу й поетові Григорію Сковороді...
Умовно все це
можна порівняти із Ватиканом у Римі: стародавній Київ – фактично давнє місто у
сучасному мегаполісі.
«МОГОЛИ,
МОГОЛИ!..»
Проте по порядку.
Ще 1987 року для збереження старого міста у центрі сучасної столиці, що
розвивається, Постановою Ради Міністрів УРСР, а згодом і наказом Мінкультури
УРСР було створено Державний історико-архітектурний (власне, й археологічний)
заповідник «Стародавній Київ» із правом юридичної особи. У жовтні наступного
року було визначено межі його території. Але вже 1995-го Київський міськвиконком
виводить заповідник з підпорядкування Мінкультури й передає у відання
створеного в структурі КМДА Управління охорони пам’яток історії, культури та
історичного середовища. Благі наміри? Проте цей крок фактично поклав початок
розхитуванню статусу й можливостей заповідної музею-території.
Зрештою, 1997
року КМДА вдається до своєрідного «ходу конем»: створює Київський
науково-методичний центр (КНМЦ) з охорони, реставрації та використання
пам’яток історії, культури й заповідних територій. І стає більш-менш зрозуміло,
що в такий спосіб міська влада цинічно скинула із себе тягар відповідальності
«за знання й збереження минулого заради майбутнього».
Діставши
«височайшу» відмашку, КНМЦ невідкладно починає-таки використовувати
заповідник на власний розсуд, передусім присвоїв собі всі права «Стародавнього
Києва» і позбавив його статусу юридичної особи. Тобто де-юре забирає територію
й усі будівлі, включно з тими, що були під орендою. Відтоді адміністрація
заповідника опинилася у становищі заручника зі зв’язаними ногами-руками та
кляпом у роті: усі питання його діяльності, аж до найдрібніших, вирішує виключно
КНМЦ... з урахуванням власних інтересів.
Отже, по-перше,
згаданий КНМЦ, одержавши свою цілком стандартну назву з давно й чітко визначеними
для такої структури стандартними функціями допоміжної організації, що здійснює
дослідну та методичного характеру роботу на поліпшення діяльності закладів
культури, самочинно переорієнтувався на структуру управлінську. По-друге, його
власні інтереси – окрема й «цікава» тема, що не має жодного стосунку до
культурного поступу. А заповідник «Стародавній Київ» знову позбавлений двох
визначальних статусів – чіткої території та юридичних прав, що практично паралізує
його господарську й просвітницьку роботу.
Унаслідок
реалізації таких схем поступово деградуємо ми з вами, кияни та гості столиці,
тому що нас позбавлено ще одного джерела духовності. Ми зі своїм вульгарним
матеріалізмом, очевидно, приречені зависнути між минулим і майбутнім, не маючи
змоги дотягтися ні до першого, ані до другого.
«А ВИ ЗНАЛИ, ЩО
ТУТ БУДУВАТИ НЕ МОЖНА?»
До речі, питання
сумної й невизначеної долі унікального заповідника порушувалося вже не раз.
Зокрема, торік Григорій Мельничук у статті «Забудовники зазіхають уже й на
заповідник «Стародавній Київ» писав про те, що тільки-но КНМЦ сам себе зробив
правонаступником Державного заповідника, як почалася активна забудова його
території: «перші паростки – бізнес-центр «Міллєніум» із цілком неприйнятною
для історичного центру архітектурою та «ягідки» у вигляді комплексів
новобудов біля метро на Контрактовій та «Воздвиженки» в Гончарах-Кожум’яках. А
ви знали, що будувати на Подолі, Андріївському узвозі, Великій Житомирській,
у тих самих Гончарах не можна? Хіба що невеличкі будівлі на додаток до
історичних...». Тобто будівлі, цілком відповідні до чітко зафіксованих у документах
прототипів. Тож поява цих отруйних «ягідок» повністю руйнує камерний
історичний колорит забудови Подолу, вони є неприпустимими з цивілізованого,
грамотного, зрештою, патріотичного погляду.
ВОЛАЮЧІ В
ПУСТЕЛІ
Адміністрація
заповідника – кілька висококласних фахівців. Це люди ніби з іншої планети –
творчі, небайдужі, креативні й діяльні, які багато знають, багато можуть!
Передусім – піднести ідеологічний та іміджевий статус заповідника
«Стародавній Київ», зробивши його привабливим не лише для киян, а й для туристичного
бізнесу (між іншим, чи не про паломництво туристів до Києва мріють автори
Стратегії розвитку столиці до 2025 року? Але всоте мусимо констатувати, що
«слово» й «діло» у нас не дружать). Вони, тобто науковці заповідника, мріють
розвивати діяльність тутешніх музеїв, проводити екскурсії, культосвітню
роботу, запрошувати кращих лекторів для школярів і студентів, киян та гостей
міста – для всіх, спраглих долучитися до духовно-культурних джерел святої
київської землі. Адже гостей передусім цікавить саме давній Київ...
Для них дорогий
уже вельми давній, мабуть, чвертьстолітній, детальний проект «міста майстрів»
на Гончарах-Кожум’яках, де, за задумом, мали розташуватися майстерні народних
умільців, котрі просто на очах у відвідувачів займалися б гончарною справою,
ковальством, різьбленням по дереву, випіканням хліба. Це було б крутіше за вибір
певного ПТУ: скільки можна було б виховати нових майстрів, скільки рукотворної
краси увійшло б у наше життя. Андріївський узвіз мав стати київським Монмартром
– територією митців та їхніх високохудожніх творів.
Однак київські
ексклюзиви, зокрема й уже збудований в уяві скансен «міський Пирогово» на
Петровській, нині перевантаженій гаражами, – все це лишається хіба що мрією
на тлі кувалд, бульдозерів, сміття, викорчовування дерев на тих недоторканних
для брудних рук давніх масивах, які так вигідно вигледіли під свої, чужорідні
історичному ландшафту, «новобудови» байдужі й неосвічені, жадібні нинішні
хазяї життя. А оскільки в поганого дорога до людини завжди коротша, ніж у
доброго, то дорогоцінні пам’ятки «Стародавнього Києва» на Подолі нищаться
понині, просто серед білого дня і навіть нібито освіченими людьми, бо немає
жорсткого нормативно-правового регламентування й нікому бити «волонтерів» по
руках.
Коротше кажучи,
ситуація із київським заповідником, який, схоже, нікому не потрібний, окрім
його хранителів (яким сьогодні фактично нічого охороняти!), майже ідеально
демонструє, яка ж розруха у головах можновладних киян, наскільки викривлені
державні й моральні акценти у стольному граді-Києві.
Недавно приїхав
до Києва відомий актор Володимир Конкін, і якось так вдало зауважив, що нині
бачить навколо лише дві нації: націю багатих і націю бідних. Багаті, як
завжди, прагнуть додати й примножити. Бідні, відповідно, – відняти й поділити.
В будь-якому разі, йдеться про гроші – запоруку щастя. Поширена тепер у нас
термінологія – здебільшого зі сфери юриспруденції: закон, кримінал, бандитизм,
судовий позов тощо. А як же бути з моральними засадами людського життя?
Вочевидь, вони почуваються нині так само, як і співробітники Державного заповідника
«Стародавній Київ», які сподіваються, що моральний закон колись пропишеться у
душах і справах столичних керманичів.
ЩО МАЄМО?
Нині на території
заповідника лишилося понад 300 пам’яток культурної спадщини, з яких 64 –
національного значення; 148 – місцевого та 121 вважається щойно виявленими
об’єктами. отже, чимало вже втрачено назавжди (одну пам’ятку національного
значення, сім – місцевого і 23 – щойно виявлених пам’ятки)). Найстрашніше те,
що перспектива заповідника з колись широкої і ясної звужується та зменшується,
немов шагренева шкіра. Передусім тому, що «слово і діло» в незалежній Україні
існують автономно, як належить існувати, скажімо, мухам і котлетам.
23.10.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|