Прожитковий мінімум – чи всі дотягнуть?..
Глобальна
фінансово-економічна криза в поєднанні з внутрішніми політико-правовими
суперечностями та спадом економіки призвели до зниження рівня життя громадян
України. Саме це вже протягом трьох років є головним поясненням владою та
роботодавцями того, що значна частина населення опинилася за межею бідності.
Однак усі посилання на кризу не витримують критики. Банки та бізнес, за
підтримки держави, не проґавили свого шансу розбагатіти навіть під час кризи,
скориставшись зубожінням людини праці.
Мінімальна заробітна
плата в Україні у вересні становить 960 грн. За даними Мінсоцполітики вартісна
величина прожиткового мінімуму для працездатної особи за цінами серпня 2011
року – 1123 грн.
Щороку профспілки
з представниками органів виконавчої влади та роботодавцями ведуть переговори
щодо визначення розміру мінімальної заробітної плати. От і цього року ми
провели складні переговори, під час яких намагалися збалансувати обмеження
бюджету і бізнесу з життєво необхідними потребами людини праці.
Позиція
профспілок базується на нормах міжнародного права, Конституції та законів
України і полягає в тому, що мінімальна зарплата має забезпечувати право на
життя працівника та його сім’ї. Таким чином, у 2012 році вона повинна
перевищувати фактичний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб із
включенням до нього ставки на податок на доходи фізичних осіб, а також
враховувати витрати на утримання сім’ї.
Переконані, що
суттєве підвищення мінімальної заробітної плати дасть можливість вивести трудящих
із бідності, знизити масштаби заробітної плати «у конвертах», а також дасть
поштовх до відновлення внутрішнього споживчого ринку.
Але Уряд
збирається і наступного 2012 року фактично «заморозити» мінімальну зарплату,
встановивши її на рівні 1098 грн у середньому за рік. При цьому Мінфін чомусь
вирішив, що вони домовилися з профспілками саме про такий її рівень!
При тому, що
заявлена позиція сторони власників виявилася дещо більшою за попередні
пропозиції Урядової сторони, профспілки категорично не погоджуються з
принципом визначення мінімальної заробітної плати на рівні встановленого
прожиткового мінімуму для працездатної особи та із заниженням його розміру
(зокрема, неврахуванням у його складі податку на доходи, всупереч рішенню
Конституційного Суду). Адже за таких умов зберігається невідповідність
(майже на 30%) між величиною встановленого та фактичного прожиткового
мінімуму, а також залишається критично низькою частка заробітної плати
(близько 40% замість 60–70%) у структурі доходів населення. Це фактично
заморожує бідність серед трудящих, провокує подальше збільшення розриву між
багатими та бідними й автоматично призводить до заниження рівня оплати
праці, розмірів державної соціальної допомоги та пенсій.
Рішенням СПО від
19 вересня законні представники працівників підтвердили свою позицію щодо неприпустимості
заробляння грошей для державного бюджету виключно за рахунок людини праці,
тобто занижуючи державні соціальні стандарти та гарантії. Було прийнято
відповідну заяву та направлено її народним обранцям із метою вплинути на їхнє
рішення під час прийняття Закону України «Про Державний бюджет України на 2012
рік».
(Більш докладна
інформація у наступних номерах газети.)
Відділ оплати
праці соціально-економічного департаменту ФПУ
ПРОФСПІЛКОВИЙ
ВАРІАНТ
Профспілки
категорично проти запропонованих у проекті державного бюджету на 2012 рік
розмірів мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму. Нами ще у
квітні було запропоновано значно вищий показник мінімальної заробітної плати.
А саме – 1515 гривень у середньому на рік.
Профспілки
наголошують, що заробітна плата є не тільки основним джерелом для існування
трудящих – виробників національного доходу, – а й суттєвим чинником
забезпечення платоспроможного внутрішнього ринку, тобто джерелом наповнення
місцевих і державного бюджетів за рахунок податків, а також збільшення
надходжень до Пенсійного та інших фондів загальнообов’язкового державного
соціального страхування.
БЮДЖЕТНИКИ
ЧЕКАЮТЬ ОБІЦЯНОГО
Керуючись чинним
законодавством, Генеральною угодою та здоровим глуздом, профспілки неодноразово
ініціювали консультації та переговори з Урядом щодо припинення дискримінації в
оплаті праці працівників бюджетної сфери.
Рішучі та
консолідовані дії профспілок бюджетної сфери спільно з ФПУ дали свої позитивні
результати в гривневому еквіваленті вже влітку цього року. Так, із 1 липня було
підвищено розмір тарифної ставки (посадового окладу) працівника першого
тарифного розряду за ЄТС. Уперше з кінця 2008 року забезпечено міжтарифну
диференціацію для працівників, посади яких віднесено до 1–7 тарифних
розрядів.
Проте таке
рішення Уряду торкнулося не всіх 4 мільйонів працівників бюджетної сфери. За
бортом залишилися державні службовці, які не бачили підвищення своєї зарплатні
вже 3 роки.
Незважаючи на
позитивні тенденції щодо оплати праці в бюджетній сфері, при розмірі
мінімальної заробітної плати у вересні в 960 грн розмір тарифної ставки
(посадового окладу) становить лише 67% мінімальної заробітної плати.
Аналогічні
тенденції Урядом заплановано пролонгувати і протягом наступних 2-3 років.
Виправити ж цю ситуацію Уряд «обіцяє» чи то в 2014-му чи то в 2015 році. Різні
урядові проекти зазначають різні дати. Тобто невідомо, скільки ще років
держава економитиме на бюджетниках.
СВОЄЧАСНУ ТА
ДОСТОЙНУ ОПЛАТУ ПРАЦІ
Федерація
профспілок України висловлює категоричний протест проти порушення прав на
належну та своєчасну оплату праці.
Нині майже
півмільйона наших співвітчизників не отримують своєчасно зароблені гроші. Вони
не можуть виконати сімейні, банківські та інші грошові зобов’язання через те,
що не отримали заробітну плату. Причому не за місяць і не за два. Непоодинокі
випадки, коли людям не платять по шість і більше місяців.
Станом на серпень
поточного року загальна заборгованість із виплати заробітної плати по
економіці становила понад 1,1 млрд гривень. Соціально безвідповідальні
роботодавці використовують заборговані кошти фактично як безвідсотковий
кредит.
Не виконують свої
зобов’язання як приватні, так і державні підприємства. Нині левова частка
заборгованості припадає на державні підприємства і на підприємства, де є
частка державного майна.
За наполяганням
ФПУ Уряд прийняв рішення про вжиття невідкладних заходів стосовно щомісячного
погашення заборгованості із виплати заробітної плати не менш як на 15%. Перші
результати виконання доручення Уряду матимемо вже наприкінці вересня. Тоді й
зможемо оцінити роботу міністерських чиновників і визначитися щодо подальших
дій.
Проте вже
сьогодні окремі профкоми, втомившись очікувати виконання урядових обіцянок,
уживають активних дій на захист прав трудівників на своєчасне отримання
заробленого. Так, працівники ТОВ «Донецькшахтометробуд» 20 вересня під стінами
Донецької облдержадміністрації провели акцію протесту проти бездіяльності
виконавчої влади, що призвела до кількамільйонної заборгованості.
Федерація
профспілок переконана, що проблему вдасться вирішити лише за умови, якщо
невиплата зарплати стане для роботодавця економічно невигідною. Слід створити
такі умови, щоб за кожен день затримки роботодавець сплачував би
компенсацію, яка б значно перевищувала відсотки за кредитами в банках. Цю
норму, за наполяганням ФПУ, вже внесено до проекту Трудового кодексу України,
який незабаром буде розглядати Верховна Рада.
25.09.2011
|