Красномовні факти – у відповідь Генпрокуратурі
Проаналізувавши
останні судові рішення, винесені на користь ФПУ, можна дійти висновку, що різними
судовими інстанціями беззаперечно доведена необґрунтованість позиції
Генпрокуратури про державний характер майна профспілок і, відповідно,
претензій на його повернення.
Дія постанов Верховної
Ради України від 10.04.1992 «Про майнові комплекси та фінансові ресурси
громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на території України»
та від 4.02.1994 «Про майно загальносоюзних громадських організацій
колишнього Союзу РСР» не поширюється на профспілкові організації ФПУ, оскільки
вони ще у жовтні 1990 року вийшли зі складу загальносоюзної громадської
організації ВЦРПС. Більше того, із прийняттям Конституції України ці постанови
втратили практичне застосування, оскільки не відповідають ст. 92 Конституції
України, згідно з якою правовий режим власності визначається виключно
законами України. Тому зазначені постанови не породжують будь-яких правових
наслідків щодо майна ФПУ.
Під час розгляду
справ судові органи переконалися у безпідставності застосування до ФПУ
нормативних актів (законів, постанов), дія яких не поширювалася на власність
профспілок, відтак не могла породжувати будь-яких правових наслідків щодо
майна ФПУ.
Майно профспілок
набуте у законний спосіб, тому прокурори не змогли надати доказів, які
доводили б необхідність його передачі до державної власності. Альтернативи
судовим рішенням немає у зв’язку з відсутністю підстав для обмеження прав
профспілок у частині володіння, користування та розпорядження своєю власністю.
Хибність позиції прокуратури також підтверджують свідоцтва, видані органами
державними влади, власниками майна, в яких суб’єктом господарювання
визначено ФПУ, а не державу.
Станом на 1 вересня
2011 року за позовними заявами органів прокуратури щодо майнових прав ФПУ прийнято
4 рішення на користь профспілок.
Перша справа
стосувалася санаторію ім. М.Н. Бурденка. Господарський суд АРК відмовив
прокуратурі у задоволенні позовних вимог про визнання договору недійсним та
спонукання до повернення майна. Доводи суду такі: свідоцтво, видане державним
органом, підтверджує законність права власності на об’єкт. У рішенні Вищого
арбітражного суду України від 20.01.1997 визначено, що установчі документи АТ
«Укрпрофоздоровниця» повністю відповідають вимогам закону. Неправомірність
договору не доведено. Право власності виникло на підставі правочинів, що діяли
до набуття чинності Законом України «Про підприємства, установи та організації
союзного підпорядкування, розташовані на території України» та до прийняття
Постанови ВРУвід 24.08.1991 «Про оголошення незалежності України». На
Федерацію незалежних профспілок України (нині ФПУ) і ЗАТ ЛОЗП
«Укрпрофоздоровниця» також не поширювалася Постанова ВР України від 4.03.1992
«Про введення в дію Закону України «Про приватизацію майна державних
підприємств».
Друга справа –
щодо санаторію «Зірка». Господарський суд Київської області припинив
провадження у справі у частині позовних вимог до фізичних осіб щодо визнання
недійсним договору купівлі-продажу майна, тож у задоволенні позовних вимог щодо
визнання права власності за державою відмовлено. Суд керувався тим, що
рішення делегатів І Установчого з’їзду незалежних профспілок України у 1990
році про створення ФНПУ означало вихід зі складу профспілок СРСР. Постанова
Президії Ради ЗКПС СРСР від 18.11.1990 «Про затвердження Договору про
закріплення прав по володінню, користуванню та розпорядженню профспілковим
майном» підтверджує повне право власності. Постанови ВР України від 10.02.1992
«Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій
колишнього Союзу РСР, розташовані на території України» та від 4.02.1994 «Про
майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР» не
поширювалися на профспілкові організації ФПУ. Тому вони не породжують
будь-яких правових наслідків щодо майна ФПУ. Слід зазначити, що з 1991 року
жоден державний орган не надавав документально підтверджених фактів наявності
державної частки в об’єктах власності ФПУ.
Третя справа –
щодо санаторію ДП «Україна». Господарський суд АРК відмовив прокуратурі в
задоволенні позовних вимог щодо визнання недійсним договору купівлі-продажу,
скасування державної реєстрації права власності та спонукання до повернення
майна. На переконання суду, підстав для визнання договору купівлі-продажу
недійсним немає. Закон України «Про підприємства, установи, організації
союзного підпорядкування, розташовані на території України» від 10.09.1991
було прийнято після укладення договору від 18.11.1990 «Про закріплення прав
щодо володіння, користування та розпорядження профспілковим майном». Закон
зворотної дії не має. ФДМУ не надав жодних доказів, що він приймав у відання,
обліковував, реалізовував надані йому повноваження з управління щодо спірного
майна. Отож прокурором не доведено наявність порушених прав. Висунення вимоги
про визнання недійсним рішення виконавчого комітету та визнання недійсним
правочину не тягнуть за собою відновлення права ФДМУ на майно. Необґрунтовано
також вимогу про повернення майна ФДМУ у зв’язку із застосуванням наслідків
недійсного правочину, а не наслідків витребування майна з чужого незаконного
володіння.
І, нарешті,
четверта справа – щодо ДПР «Санаторій «Квітка полонини». Господарський суд
Закарпатської області відмовив прокуратурі у задоволенні позовних вимог про
визнання недійсним договору оренди майнового комплексу. Доводи суду були такими:
на момент укладення спірного договору сторонами були дотримані всі вимоги
чинного законодавства, тож підстав для визнання договору купівлі-продажу
недійсним немає; майно профспілок не належало до державної власності.
Визначальним для рішення суду став і той факт, що Закон України «Про мораторій
на відчуження майна, яке перебуває у володінні Федерації професійних спілок
України», не поширюється на ЗАТ «Укрпрофоздоровниця», оскільки визначено, що
мораторій поширюється на майно, яке перебуває у володінні ФПУ, і ніяких
обмежень не містить для господарських товариств. Тож суд визнав законність
отримання свідоцтва про право власності на санаторій «Квітка полонини», що
підтверджується рішенням Господарського суду Києва від 14.06.2010, яке набуло
законної сили.
Згідно зі ст. 13
Закону України «Про судоустрій і статус судів» «…судові рішення, що набули
законної сили, є обов’язковими до виконання усіма органами державної влади,
органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами,
фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, установлену
законом».
Анатолій БАШЛОВКА,
радник голови ФПУ з правових питань, адвокат
11.09.2011
|