Соціальний капітал є запорукою розвитку чи занепаду суспільства. Яка ж якість цієї категорії в Україні?
Слова «соціальний» і «капітал» окремо добре зрозумілі кожному. Але
поєднати їх та зрозуміти сенс висловлювання видасться справою непростою.
Тлумаченням та висновками більше за інших опікуються онтологи й соціологи
різних країн, причому вже доволі давно -років, мабуть, із тридцять.
Українські фахівці дещо менше -років двадцять. У 1999-му до цієї теми
долучився і Світовий банк. Чому? Бо суспільства зазнають відчутних метаморфоз,
а з другої половини минулого століття різко змінюють шкалу соціальних та
індивідуальних цінностей. Не в кращий бік. Тож і слід зрозуміти, що, власне, с
запорукою їхнього розквіту чи занепаду. Виявляється: саме соціальний капітал.
НЕ МОЖНА ВЕСЬ ЧАС ЖИТИ НАМ УПІТЬМІ...
Тим часом наш колега експерт Юрій Буздуган вважає це поняття штучним,
концептуально неправильним, позбавленим конкретного змісту. Однак воно існує
об'єктивно, а американський спеціаліст із державного управління та соціолог Р.
Патнем навіть вивів математичний спосіб його обрахування. «Біда» лише в тім,
що воно може вільно конвертуватися з іншими, зрозумілішими визначеннями:
фінансовий, економічний, трудовий, культурний, інтелектуальний, капітал
репутацій тощо...
Проте кожен із нас десь у глибині душі відчуває як семантичний, так і етичний
сенс словосполучення. Для соціологів це передусім означає якість соціальних
зв'язків у таких категоріях, як взаємодовіра, взаємоповага, згуртованість,
здатність до єднання та спільних дій.
Неважко зрозуміти, чому десятки українських науковців нині зосереджені
саме на цій темі. Для об-
рахунку національного обсягу соціального капіталу застосовуються два показники:
індекс взаємодовіри та членство у громадських організаціях. І найцікавіше:
розрізняють позитивний та негативний соціальний капітал. Так, граничний
український позитив - це Помаранчевий майдан, що характеризувався
співробітництвом, колективізмом, соборністю. А наш убивчий негатив - те, що
називають непотизмом, тобто кумівство, сімейність. А також корупція, участь у
кримінальних співтовариствах тощо. Взагалі, коли суспільство тримається
виключно на «зв'язках», то це і є негативний соціальний капітал. У такому
суспільстві ваші особисті якості і ваш професіоналізм нікого не обходять і
жодної ролі не відіграють. І якщо ми не в змозі позбутися цього, а ще й
примножуємо, отже швидкими кроками рухаємося в нікуди.
НАША СИЛА У ЄДНАННІ НА ШЛЯХАХ БОРОТЬБИ
У медиків є такий вислів: необхідність за життєвими показниками. Так ось
саме за життєвими показниками нам необхідна потужна противага. І хоч би там
що, а з погляду накопичення позитивного соціального капіталу кращого
прикладу, ніж наявність професійних спілок, мабуть, не знайдеш. Останнє
двадцятиліття стало для Федерації профспілок України неабияким випробуванням
на міцність та непохитність. Зовсім не парадоксально, що саме про-тестні акції
об'єднали людей, адже - без будь-яких умовностей - лише зібравшись разом,
люди здатні вибороти свої права. Отже, збільшення масовості - це, за
соціологією, збільшення своєї впливовості та сили.
Нині відбулося чимало з'їздів галузевих профспілок, і чи не на кожному
знову йшлося про те, що минулий період був справжнім іспитом для профспілки,
проте вона вистояла і ще більше згуртувалася. Сьогодні для кожного свідомого
профспілковця максима «Коли ми єдині -ми непереможні!» вже стала аксіомою.
Зважаючи на соціально-економічну та політичну ситуацію в Україні, потреба у
масовості зникне ще дуже нескоро. Адже коли в США кількість профспілок зменшується,
ми радше говоримо про це як про чинник негативний і далі не йдемо, не
запитуємо: а чому? А тому, що коли американські профспілки чогось досягають
завдяки масовим виступам, це згодом фіксується у законах. А в нас -ні. Це
також тому, що коли знову виникає потреба щось вагоме відстояти, організації
там створюються негайно. І, кажуть, кожен такий прецедент ще й стає сценарієм
фільму. Уявляєте, яке горде почуття власної значущості зростає у душах
американських громадян, котрі стали героями дня?
А чим ми гірші?
ОСЬ ТАКА АНАЛОГІЯ
Коли починаєш вивчати якесь питання, часто стикаєшся із вельми цікавими
даними. Вже згаданий аме-риканський соціолог Р. Патнем почав вивчати
громадянські традиції... Італії. Річ у тім, що він помітив: наслідки адміністративної
реформи на півночі й на півдні цієї країни дуже різняться. На півночі реформа
була вдалою, ефективною, а ось на півдні (за нашими уявленнями - мафіозному
півдні) з'явилися проблеми. І причину такого явища соціолог пояснив саме
якістю соціального капіталу. Виявилося, що на півночі Італії люди
відзначаються вищою політичною та загальною культурою, вони звикли
створювати громадські об'єднання, контролювати уряд. На півдні ж зовсім інша
соціокультурна ситуація: люди там більше покладаються на кланові неформальні
зв'язки й менше довіряють одне одному.
Деякі вітчизняні соціологи вважають, що можна
накласти матрицю відмінностей соціального капіталу й на українську дійсність.
Бо саме соціологічні дослідження, зокрема, свідчать, що захід України нагадує
північ Італії, а наші схід і південь - відповідно її південь, де якість
соціального капіталу нижча.
-
МИ УЖЕ НЕ СЛІПІ Й НЕ НІМІ.
...Щоразу доходимо до однієї і тієї самої «точки»: структура
українського суспільства - «оператор» якості соціального капіталу. Чим багатші
одні й бідніші інші, чим більше влади та можливостей нагорі й менше внизу, тим
він менш громадянський, суспільне значущий і... більш прагматичний та
жорстокий. Але, крім того (або внаслідок цього), громадяни України -
просто-таки клубок суперечностей: упевненість у собі - невіра в успіх
задуманого; сильна традиція самоорганізації знизу - недовіра до співгромадянина;
схильність до пролонгованого й справедливого вияву емоцій - готов ність
щохвилини сховатися у «моїйхатіскраю». Синергетичного соціального руху немає.
23.12.2010
|