Made in Ukraine: красива мрія чи реальна перспектива?
Єгипетська картопля,
китайські іграшки, німецькі автомобілі… Ми вже звикли до того, що вітчизняних
товарів на полицях магазинів майже не знайти. Нині український уряд розпочинає
політику деімпортизації країни. Але мало хто вірить, що «наїзди» на
імпортерів змусять українців купувати вітчизняне.
УДАРИМО
ВІТЧИЗНЯНИМИ ПІДГУЗКАМИ ПО ІМПОРТНИХ ПАМПЕРСАХ
Після скандалу,
що розгорівся із памперсами та презервативами, у Кабінеті Міністрів зробили
крок назад. Прем’єр-міністр Микола Азаров днями заявив, що розпорядження Міністерства
охорони здоров’я про введення ПДВ на деякі товари медичного призначення,
зокрема дитячі підгузки, скасовано. І тепер продавці цих товарів мають
повернути старі ціни.
При цьому глава
уряду наголосив, що цим проблему не розв’яжеш. Адже питання непрозорого і,
відповідно, несправедливого ціноутворення на імпортні ліки й товари широкого
вжитку залишається. Як, власне, і на інші товари. І один із напрямів боротьби з
нею уряд вважає всебічну підтримку вітчизняного виробника.
Ініціативи пана
Азарова сягають так далеко, що він уже мріє про нові українські заводи з
виробництва підгузків та презервативів. Тим більше, що, як зазначив прем’єр,
імпортери підгузків завищують ціни на них у 5–6 разів.
«Побудуємо нові
підприємства й будемо повністю себе забезпечувати. Нічого складного у
виробництві памперсів немає. Якщо ми ракети навчилися будувати… Те ж саме стосується
і презервативів…» – заявив Прем’єр-міністр.
Він нагадав, що в
Україні діють два заводи з виробництва гумових контрацептивів, але нині вони
простоюють. Отже, потрібно їх відродити і займатися виробництвом своєї –
якісної і набагато дешевшої продукції.
Схоже, пересічні
українці не дуже вірять у добрі наміри урядовців. Молоді мами навіть
ініціювали акцію «Закидай Кабмін використаними презервативами й памперсами».
Можна собі уявити, які посилки надходитимуть до будівлі на Грушевського.
ЯК ЗАХИСТИТИ
ЗРОБЛЕНЕ В УКРАЇНІ?
Проблема у тому,
що невдоволення Азарова імпортерами та його наміри покарати їх за самовільно
встановлені високі ціни не розв’язують проблеми. Адже перед тим, як виганяти з
країни імпортерів, потрібно створити умови й підтримати вітчизняного
виробника, який би зміг достойно представити весь перелік товарів, що традиційно
імпортується в Україну.
До речі, заяви
уряду про надмір імпортної продукції викликають подив. Насправді вся
попередня політика зводилася до того, аби наростити обсяги імпорту. Звісно,
за рахунок вітчизняних виробників.
Голова комітету
економістів України Андрій Новак вважає, що проблема в тому, що довгі роки
вітчизняними виробниками просто ніхто не займався.
«Те, що в Україні
вже не перший рік відбувається зростання імпорту порівняно з експортом – це результат
багаторічної політики, коли українські уряди практично не займалися
національними виробниками. Будь-які проблеми на будь-якому рівні вирішувалися
єдиним методом – закуповуванням імпортної продукції. Раніше ми купували у
Польщі, Туреччині, Росії, тепер – у Китаї», – зазначив експерт.
Тривогу б’ють і
українські аграрії. Адже тенденція прискореного зростання імпорту товарів
насамперед шкодить українській аграрній продукції.
Так, за даними
асоціації «Український клуб аграрного бізнесу», імпорт овочів в Україну
щороку подвоюється. Картоплю завозять з Єгипту й Нідерландів, капусту – з
Польщі та Македонії, помідори – з Туреччини, моркву й буряк – з Польщі і
Голландії.
З іншого боку,
українські виробники просто не в змозі конкурувати зі своїми закордонними
колегами. Адже у них немає достатньо розвиненої інфраструктури для вирощування
та зберігання овочів і фруктів. У результаті українські виробники не можуть
наситити ринок, держава не допомагає, а імпортні виробники мають можливість
встановлювати будь-які ціни на свою продукцію. І це зростання позначається на
кишені кожного українця.
Щоправда, наразі
у місті Каховці Херсонської області йде будівництво логістичного центру, в
якому буде сховище для зберігання свіжих овочів і фруктів. Президент Віктор
Янукович, який відвідав центр, оптимістично заявив, що дуже скоро на
українському ринку буде так багато власної продукції, що ми зможемо її
експортувати.
КУПУЙ УКРАЇНСЬКЕ,
АЛЕ ДОРОЖЧЕ?
У нас політика
економічного націоналізму, тобто надання переваги вітчизняному виробникові перед
імпортним – це царина впливу правих партій. Приміром, свого часу це стало
основою передвиборчої програми Української народної партії. Її лідер Юрій
Костенко вважає, що економічний націоналізм – це єдино можливий шлях виходу
із кризи. Саме в такий спосіб діяли США й розвинені європейські країни. УНП
навіть внесла до Верховної Ради законопроект, який би сприяв збільшенню
товарів вітчизняного виробництва. Але він припадає пилом у парламентському
секретаріаті.
Як свідчать
фахівці, нищівна політика держави щодо вітчизняного виробника позначається на
ВВП країни. В Україні він становить менше 3 тис. дол. на одну особу, тоді як
у Польщі – понад 9 тис., в Естонії – 13 тис., у Швеції – 43 тис. дол. США. Річ
у тім, що державна політика в Україні спрямована не на мотивацію до праці та
розвиток власного бізнесу, а навпаки, у нас стимулюється споживання
закордонних товарів.
Але є ще одна
проблема. Українські товари є, і їх можна купити. Але українці не робитимуть
цього з двох причин. По-перше, є певна недовіра: звичайно ж, польське чи
китайське завжди краще, ніж вітчизняне. По-друге, ціни. Адже, на жаль,
«українське» не означає «дешеве».
Справа у тім, що
інфляція в Україні традиційно набагато перевищує інфляцію в США та країнах
Європи. При цьому вітчизняний Нацбанк постійно дотримується політики
стабільного курсу гривні до долара. Через це цінова конкурентоспроможність
зарубіжних товарів покращується порівняно з вітчизняними. Незважаючи на
заклики фахівців про необхідність девальвації гривні, відпускати національну
валюту уряд, схоже, боїться.
На думку
аналітиків, урядовці, говорячи про скорочення імпорту й збільшення частки
вітчизняного виробника, кривлять душею. Адже для цього потрібно розробити
серйозну державну програму підтримки національного виробника, у рамках якої
передбачити конкретні кроки для збільшення частки вітчизняних товарів на
ринку. Приміром, ті суми, які витрачаються на закупівлю імпортних товарів,
можна було б використати на планові заходи, спрямовані на підтримку вітчизняного
виробника. Зокрема, на певні субсидії, взамін на які українські підприємці
потім гарантували б обмежування цін на свою продукцію. Так, принаймні,
робиться у цивілізованих країнах.
Окрім того,
потрібна потужна інформаційна кампанія, яка б довела українцям, що купувати
своє – краще й вигідніше. Тільки це, а не оптимістичні гасла, змусять
підвищити обсяги продажу товарів національного виробництва, позбавлять
Україну залежності від імпорту і повернуть населенню довіру до власних виробників.
ЗА ДАНИМИ
ДЕРЖКОМСТАТУ
Негативне сальдо
зовнішньої торгівлі України товарами в січні–лютому 2011 року становило
$2080,5 млн, що втричі більше, ніж за аналогічний період минулого року –
$595,1 млн. експорт товарів з за цей період зріс порівняно з аналогічним
періодом минулого року на 46,8% – до $9,367 млрд, імпорт – на 64,1%, або
$11,447 млрд. коефіцієнт покриття експортом імпорту становив 0,82, тоді як
минулого року ця цифра сягала 0,91.
21.08.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|