Пільги в гаманці?
Соціально важливі
законопроекти повинні обов’язково виноситись на обговорення громадськості,
щоб у публічній дискусії знайти середину, яка дасть змогу зробити закон дієвою
частиною реформування економіки держави. На цьому наголошували учасники круглого
столу, який був присвячений обговоренню проектів законів України «Про фонд
майбутніх поколінь» та «Про запровадження електронної соціальної картки» і
відбувся 29 липня 2011 року в клубі Кабінету Міністрів України. У його роботі
взяли участь представники влади, громадських організацій, науковці
Відповідні законопроекти
підготовлені на виконання Програми економічних реформ на 2010–2014 роки
«Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» і як
соціально важливі винесені на обговорення громадськості для того, щоб знайти
прийнятні для всіх сторін шляхи вирішення проблеми. Це потребує невідкладного
втручання з боку громадських організацій, уряду й ухвалення відповідних
рішень, у тому числі законодавчих, на державному рівні.
ДЛЯ БЛАГА
НАЩАДКІВ
В основу
створення законопроекту «Про фонд майбутніх поколінь» покладене акумулювання
ресурсів для фінансування соціальних реформ, зокрема запровадження другого
обов’язкового накопичувального рівня системи пенсійного забезпечення та
медичного страхування в Україні. Розробники проекту запевняють, що це дасть
змогу підвищити рівень життя громадян пенсійного віку, гарантувати їм
стабільне фінансове забезпечення та якісне медичне обслуговування через
запровадження обов’язкового медичного страхування. Водночас відкривається
можливість досягти прозорого підконтрольного використання бюджетних коштів та
акумулювати їх на соціальні проекти в майбутньому.
ЗВІДКИ ГРОШІ?
Учасники круглого
столу під час обговорення законопроекту «Про фонд майбутніх поколінь» звернули
увагу на певну невідповідність назви документа окремим завданням, закладеним
у ньому, висловлювали сумніви щодо джерел наповнення фонду. Зокрема,
заступник Голови Федерації профспілок України Сергій Кондрюк наголосив на тому,
що хоча ідея створення вказаного фонду в цілому позитивна, але запропоновані
принципи і механізми утворення фонду майбутніх поколінь у ФПУ викликають
багато запитань. «Функціонування цього фонду взагалі викликає недовіру з боку
профспілок, – заявив Сергій Кондрюк. – Сьогодні може і випадково пролунала
фраза про тотожність понять «Фонд майбутніх поколінь» і «Стабілізаційний
фонд». Саме існування такої думки вже говорить про те, що ідею фонду закладають
не заради майбутніх поколінь, а заради економії певних сум коштів, які будуть
використовуватися на інші, не задекларовані цілі. Тобто на компенсацію
дефіциту Пенсійного фонду. Тому логічним є запитання, чому фонд майбутніх поколінь
має компенсувати розрив, який може виникнути в Пенсійному фонді внаслідок
кризи? Чи, скажімо, чому кошти фонду майбутніх поколінь використовуватимуться
на якісь інфраструктурні проекти чи компенсацію заробітної плати бюджетників?
Це зовсім інші цілі, які не збігаються із задекларованими».
Концепцію законопроекту
про фонд майбутніх поколінь загалом підтримала й сторона роботодавців. Разом
із тим чимало його норм потребують удосконалення. Про це йдеться у листі
керівництва Спільного представницького органу роботодавців до Міністерства
фінансів України. Так, прогнозовані додаткові витрати, пов’язані з перенесенням
частини єдиного внеску до обов’язкової накопичувальної системи приватних
пенсійних рахунків, безумовно, потребують пошуку джерел їх покриття. Обсяги
цих додаткових потреб можуть бути сплановані, виходячи з орієнтовної
величини внеску до накопичувальної системи (до 7%), а це близько 25 млрд грн
лише в перший рік її роботи. Водночас спрогнозувати додаткові витрати,
пов’язані із запровадженням обов’язкового державного медичного страхування,
поки що неможливо.
Великі сумніви у
профспілок та бізнесу викликає і реальність наповнення цього фонду за
допомогою запропонованих джерел. Вказаний у пояснювальній записці 1 млрд грн,
як заявили представники громадських організацій, який може бути спрямований
на забезпечення закону через три роки, навряд чи допоможе збалансувати
пенсійну систему, яка на той час за обсягом коштів сягне не менш як 200 млрд
гривень.
Крім того,
промовці наголошували на тому, що визначення коштів фонду як складової
спеціального фонду Державного бюджету не узгоджується з підходами щодо
необхідності використання цих коштів поза межами бюджетного процесу.
БЕЗГОТІВКОВА
«СОЦІАЛКА»
У законопроекті
«Про запровадження електронної соціальної картки» його розробники – фахівці
департаменту фінансів соціальної сфери Міністерства фінансів України мали на
меті вдосконалити систему соціальних виплат за рахунок упровадження сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій прозорого механізму надання соціальних
пільг і контролю за їх обсягом. Удосконалення системи адресно-соціальної
допомоги через запровадження електронної картки створить необхідні умови для
соціального захисту громадян та подолання бідності.
Під час
обговорення законопроекту присутні акцентували увагу на «гострих кутах»
документа, оскільки найближчим часом його мають розглянути на засіданні уряду.
Так, зауваження переважно стосувалися технічних моментів запровадження
електронних соціальних карток, зокрема вартості їх виготовлення, мережі
терміналів, доцільності внесення на ці носії певних даних.
Присутні
погодилися, що обидва законопроекти мають на меті розв’язання соціальних
проблем. Зауваження й пропозиції, висловлені в ході дискусії, планують
обов’язково ще раз переглянути, а найбільш раціональні врахувати при обговоренні
проектів законів в уряді та парламенті, а також при розробленні відповідних
нормативно-правових актів.
СОЦКАРТКА: ЩО
МАТИМУТЬ УКРАЇНЦІ?
Законопроект
передбачає, що соцкартку одержать усі громадяни, які беруть участь у системі
загальнообов’язкового державного соціального страхування. на ній буде
зберігатися інформація про пільги, послуги, виплати та інші гарантії, на які
має право громадянин.
Електронна
соціальна картка буде засвідчувати особу її власника, його соціальні права, а
також містити пенсійний, страховий і соціальний додатки. Інформація на картці
буде оновлюватися у разі отримання її власником певних пільг або послуг
21.08.2011
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|