Зарплата, зайнятість, законність
Створення гідних
робочих місць для молодих жінок і чоловіків, які щорічно вступають на ринок
праці, – важливий чинник у забезпеченні розвитку економіки, справедливості в
суспільстві та зміцнення демократії. При цьому становлення на ринку праці не
тільки вкрай важливо для досягнення молодими людьми успіху в роботі. Від нього
значною мірою залежить і їхнє майбутнє, майбутнє їхніх родин, а можливо, і
країни. На цьому акцентували свою увагу учасники 100-ї конференції Міжнародної
організації праці.
Молоді роки життя
– це той період, коли люди починають реалізувати свої прагнення, стають
економічно незалежними і знаходять своє місце в суспільстві.
КРИЗА ТА
МОЛОДІЖНИЙ РИНОК ПРАЦІ
Із самого початку
переходу до ринкової економіки на ринках праці Східної Європи та Центральної
Азії склалася непроста ситуація. Попри значне зростання економіки країн регіону
за останні десятиріччя, зайнятість у середньому збільшилася лише наполовину.
Динаміка
молодіжної зайнятості характеризується залежністю від економічного циклу.
Молодь, як правило, першою втрачає роботу під час спаду економіки й останньою
отримує її в період відновлення зростання. Цим і пояснюється значний вплив
світової економічної кризи на молодь.
За даними МОП,
безробіття – не єдина проблема, з якою стикаються молоді люди на ринку праці.
Це також і нестабільна зайнятість, мізерна зарплата, робота у неформальному
секторі.
Світова
економічна криза негативно позначилася на ринку зайнятості молоді більшості
країн регіону. Найвищий показник безробіття молодих людей зафіксовано в
Грузії (5,5%) та Україні (4,9%).
Як свідчать дослідження,
більшу частину робітників-мігрантів становить молодь віком від 18 до 35 років.
Приміром, четверта частина всіх мігрантів із Молдови – це молоді люди, з яких
більше третини – жінки. Характерною особливістю є те, що за останні десятиріччя
освітній рівень мігрантів змінився. Тепер це переважно люди з вищою освітою.
У всьому регіоні
спостерігаються нерівні можливості жінок і чоловіків на ринку праці. При
цьому показник безробіття серед молодих жінок вищий, ніж серед чоловіків.
Низький рівень
зайнятості молоді свідчить про те, що в економіці не створюється достатня
кількість робочих місць для молодих людей, що бажають працювати. У країнах регіону
рівень зайнятості молоді у 2009 році був нижчий, ніж в середньому по 27
країнах ЄС (35%) та у світі (44,4%).
ЗАЙНЯТІСТЬ ПО
ГАЛУЗЯХ
За даними МОП,
найбільша кількість робочих місць для молоді у країнах регіону створюється у
сфері послуг (понад 50% зайнятих молодих людей у країнах, по яких є дані,
порівняно із 72% у середньому по 27 країнах ЄС). Лише в Білорусі та Хорватії
частка молоді у виробництві перевищує третину загальної кількості зайнятих
молодих людей. Сільське господарство забезпечує роботою 27,6% молодих
працівників у Македонії, 23% – у Молдові та понад 22% – в Україні.
Згідно з
оцінками, понад 77% молодих працівників у регіоні працюють за наймом. При
цьому кількість молоді, що зайнята неоплачуваною сімейною працею, більш ніж у два
рази перевищує аналогічний показник у дорослих. Це свідчить про те, що молодь
більшою мірою, ніж дорослі, страждає від незахищеної зайнятості.
Частка молодих
працівників, що трудяться в умовах повної та часткової зайнятості, відповідно
становить 93,4 та 6,6%. Найбільша різниця між молодими чоловіками та жінками
спостерігається в Хорватії та Україні, де частка неповністю зайнятих жінок
удвічі перевищує аналогічний показник у чоловіків. В Україні також
відмічається найменша кількість молоді, що працює в умовах неповного робочого
дня.
НЕФОРМАЛЬНА
ЗАЙНЯТІСТЬ
У перехідний
період, коли скорочення робочих місць відбувалось більш швидкими темпами, ніж
їх створення, робота в неформальному секторі давала можливість вижити тим, хто
не міг її знайти в офіційному секторі економіки, як і тим, хто змушений був
отримувати доходи від низькооплачуваної роботи (сумісникам). За даними
досліджень робочої сили в 2010 році, неформальна зайнятість в Україні становить
22,9% від загальної зайнятості, причому частка молодих працівників сягає тут
33,2% (35,2% серед чоловіків і 30,5% серед жінок). Ще більше цей вид
зайнятості поширений серед молоді в Македонії, де в 2010 році на неформальний
сектор припадала майже половина загальної молодіжної зайнятості.
Висока частка
неформальної зайнятості свідчить про незахищеність молоді вказаних країн,
коли багато молодих працівників позбавлені базових прав у сфері оплати праці,
працюють без трудової угоди, а також не мають медичного страхування або не є
платниками пенсійних внесків.
За якісними
оцінками можна стверджувати, що неформальна зайнятість вища в наймолодшій групі
(15–19 років), ніж серед молодих працівників старшого віку (20–24 роки). Вона
також переважає серед молодих робітників (15–24 роки) порівняно з дорослими
групами населення.
Дані щодо
Хорватії, Македонії, Молдови, України свідчать, що більшість неформальних
молодих працівників володіють професіями, пов’язаними з оптовою та роздрібною
торгівлею, а також готельними та ресторанними послугами. У робітників із більш
високим рівнем освіти неформальна зайнятість поширена меншою мірою серед усіх
вікових груп, ураховуючи молодих працівників. Неформальна зайнятість також
поширена серед молоді, що мешкає в сільській місцевості.
СТРАТЕГІЯ
ПОДОЛАННЯ БЕЗРОБІТТЯ
Як свідчить
аналіз даних більшості країн Східної Європи та Центральної Азії, молоді
робітники – далеко не єдині з тих, кого відчутно торкнулася економічна криза.
Проте в цій групі спостерігався найвищий ріст безробіття та найбільше зниження
зайнятості. При цьому в більшості країн ріст безробіття серед молоді був тісно
пов’язаний із чоловічою частиною населення. А жінок цей процес, вочевидь,
торкнувся менше. За висновками фахівців МОП, однією з причин цього є галузева
структура молодіжної зайнятості, а також той факт, що криза більше позначилася
на галузях, де переважають робітники-чоловіки (обробна промисловість та
будівництво).
У деяких країнах
безробіття серед молоді перевищує 35% і досягло рекордного рівня. До кризи в
більшості цих країн спостерігалося значне зниження загального безробіття, а
подекуди вдалося навіть досягти його скорочення. Проте ці зусилля були зведені
нанівець глобальною кризою зайнятості.
Останнім часом
увага вчених прикута до молодих людей, які ніде не працюють і не навчаються,
а також тих, хто є вимушено неактивним. Це молодь, що розчарувалася та перебуває
на периферії ринку праці, не відчуваючи перспектив поліпшення ситуації.
Попередньою
умовою створення робочих місць для всіх категорій населення, враховуючи молодь,
є вироблення стратегії й орієнтація заходів економічного оздоровлення на
вирішення проблем зайнятості.
Проблеми
молодіжної зайнятості, що постають перед країнами регіону, потребують
комплексної та узгодженої стратегії, яка визначає їх вирішення пріоритетною
метою заходів соціально-економічної політики. Учасники конференції
наголошували на тому, що для подолання існуючого дефіциту гідних робочих місць
для значної кількості робітників така стратегія також має бути спрямована на
підвищення якості зайнятості, особливо молодих працівників, які здебільшого
перебувають у неформальному секторі економіки та мають нестабільну
зайнятість.
Питання
молодіжної зайнятості мають бути пріоритетом національної політики та стратегії
розвитку. Для орієнтації на перспективу, стабільності та цілеспрямованості зусиль
із забезпечення молоді гідною працею необхідна комплексна стратегія
економічного зростання та створення робочих місць.
ШЛЯХ ДО ГІДНОЇ
ПРАЦІ МОЛОДІ
– Забезпечення
молоді гідною працею на основі комплексної стратегії економічного зростання та
створення робочих місць.
– Розроблення
угод щодо нових робочих місць для молоді на національному та місцевому рівнях
на основі єдиного рішення соцпартнерів.
– Проведення
заходів, спрямованих на зростання якості робочих місць та
конкурентоспроможності підприємств.
– Підготовка та
фінансування заходів на ринку праці з метою реалізації національних пріоритетів
у сфері молодіжної зайнятості.
– Зміна порядку
надання послуг зайнятості з метою пропозиції їх стандартного набору всім молодим
людям та ефективнішої допомоги вихідцям із неблагополучного середовища.
– Забезпечення
регулярного збору, аналізу та поширення достовірної та своєчасної інформації
про молодіжний ринок праці.
– Контроль та
оцінка ефективності заходів і програм молодіжної зайнятості.
02.08.2011
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|