Доля «гуманітарної спадщини»
Для України, як і
для інших країн, що виникли на терені колишнього СРСР як Російської
комуністичної імперії, украй важливим є формування та реалізація гуманітарної
політики. Проблема полягає в тому, що колишні «союзні» республіки до
проголошення незалежності, власної самостійної, а головне – вільної від
імперського центру, гуманітарної політики не проводили.
Численні ідеологи
і пропагандисти імперії наполегливо, наступально переконували, об’єктивніше
сказати – нав’язували, тезу про легітимність, самостійність і демократичність
гуманітарної політики для кожної з республік, незважаючи на очевидні
розбіжності їх історій, етнонаціонального складу населення, культурних
традицій, мови і менталітету. З імперського центру на місця надсилались
цілеспрямовано сформовані вузькопартійні цінності, що покликані були змінити
свідомість кожної людини, а тому виконували маніпулятивну функцію. Будь-яка
спроба відродження національної свідомості, мови, культури, традицій тощо жорстоко
переслідувалась. За таку діяльність з утвердження національно спрямованої,
незалежної гуманітарної політики, сотні тисяч українських учених-гуманітаріїв,
письменників, діячів культури, мистецтва, політиків, представників духовенства
опинились у сталінських ГУЛАГах, на Колимі, Крайній Півночі чи Далекому Сході,
частину з них було розстріляно як «ворогів народу».
Ось таку спадщину
отримала разом із суверенністю сучасна Україна. За роки незалежності нашої
держави українська влада так і не спромоглася визначити пріоритети
гуманітарної політики як головного складника сучасних державотворчих процесів.
Складається враження, що ті, хто приходять до влади в Україні, не розуміють
цих надважливих проблем для розвитку постколоніального суспільства або, що
здається більш вірогідним, ними цілеспрямовано керують із-за закордону з метою
припинити національний розвиток, відродження духовності українського народу,
його мови і культури чи, принаймні, загальмувати його.
У ПОШУКАХ
ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ
Профспілки
України з року в рік підписують то з одним, то з іншим урядом Генеральну угоду.
Раніше такого не було. Можна сказати, що це певне досягнення в питаннях
захисту соціально-економічних прав та інтересів членів професійних спілок. Є в
угоді і розділ, який називається «Задоволення духовних потреб населення».
Однак, якщо проаналізувати пункти цього розділу, яких у ньому 18, то таких, що
стосуються вирішення проблем духовності, назбирається лише три-чотири.
Зокрема, це п. 5.4 щодо залучення до занять народною творчістю працівників і
членів їх сімей та п. 5.9 щодо сприяння прийняття Верховною Радою України
Закону України «Про культуру». До речі, такий закон уже прийнято. Є в розділі
п. 5.13 (що належить до зобов’язань профспілок), який передбачає щорічне
проведення Всеукраїнського огляду на кращого працівника культурно-освітнього закладу
та конкурсу на кращий культосвітній заклад.
На VІ з’їзді Федерації
профспілок України було утворено 9 постійних комісій Ради ФПУ, в тому числі комісію
з гуманітарних питань. Уже сама назва комісії визначає зміст проблем і питань,
якими вона мала б займатися. Але хтось із власної волі чи за вказівкою, в дужках,
під назвою комісії дописав: «культурно-виховної та спортивно-оздоровчої роботи».
Тобто досить широке коло питань, що входять до поняття «гуманітарні», які ще й
украй важливі для сучасної України – постколоніальної, постгеноцидної, зумисне
звузили до культурно-виховної та спортивно-оздоровчої роботи. Тому як член цієї
комісії пропоную залишити її назву без доповнень.
ВЕКТОР РОБОТИ,
АБО НАД ЧИМ ПРАЦЮВАТИ?
Тепер щодо змістового
наповнення завдань чи переліку проблем, якими має займатися комісія. Ось що записано
в Положенні про комісію з гуманітарних питань, зокрема в першому пункті: аналіз,
експертна оцінка, прогнозування наслідків реалізації в Україні національних програм,
рішень органів державної влади стосовно задоволення духовних потреб трудящих, членів
їхніх сімей. Аналізувати національні програми, якби вони були, ще було б можливо.
Але зробити експертну оцінку національної програми чи рішень органів державної влади
членам гуманітарної комісії вже не під силу, оскільки вони не є експертами з цих
питань. Це може здатися абсурдом, але національних програм на кшталт «Задоволення
духовних потреб» в Україні, на жаль, немає. Отже, перший пункт Положення про гуманітарну
комісію – чистої води фікція.
Щодо другого пункту
Положення. У ньому йдеться про участь комісії в розробленні й реалізації національних
програм, пов’язаних із проблемами учнівської, студентської, робітничої молоді, оздоровленням
та організацією дозвілля дітей та підлітків. Із цим пунктом можна погодитись. На
сайті Кабміну є національна програма «Діти України», яка була розроблена і реалізовувалась
у період 2001–2005 років. Нової програми, очевидно, немає. 3 листопада 1993 року
Кабмін України своєю постановою № 896 затвердив Державну національну програму
«Освіта» (Україна ХХІ століття). Є в Інтернеті ще одна національна програма – «Майбутнє
України», основна мета якої – пошук талановитої молоді.
Можливо, є ще й інші
національні програми. Питання лише в тому, чи вони насправді вирішують національні
проблеми українців. Тому вважаю першочерговим завданням Гуманітарної комісії ФПУ
– зробити детальний аналіз усіх національних програм, належних до гуманітарної
сфери, і розробити свої пропозиції Раді ФПУ для подальшого представлення їх відповідним
гілкам державної влади.
ПРОПОЗИЦІЇ ДО
ПОЛОЖЕННЯ ПРО ГУМАНІТАРНУ КОМІСІЮ
Комісія з гуманітарних
питань:
– готує пропозиції
до розділу генеральної угоди «задоволення духовних потреб населення»;
– сприяє участі членів
комісії в роботі гуманітарної ради при Президентові України;
– готує матеріали
для Президії ФПУ щодо вимог до Президента, уряду і Верховної ради України із розроблення
та прийняття національної програми про гуманітарну політику;
– аналізує стан дотримання
в Україні, насамперед державними чиновниками, органами державної влади, статті
10 конституції та рішення конституційного суду України від 14 грудня 1999 року
№ 10-рп/99 про застосування української мови;
– працює над пропозиціями
щодо заходів уряду з відродження культурного й духовного життя села;
– готує вимоги до
державної влади щодо створення умов в Україні, які б забезпечили суспільству освіту
за стандартами демократичного світу, що буде реальною гарантією долучення держави
до європейської цивілізації;
– аналізує стан інформаційного
простору України і готує пропозиції щодо наповнення його українським національним
змістом;
– домагається проведення
урядом політики, яка б захищала національні інтереси, а не догоджала сусідським,
а також тлумачення подій минулого з українського національного погляду;
– вимагає прийняття
національної програми щодо комплексного виховання дітей, учнівської та студентської
молоді в національно-патріотичному дусі;
– домагається державної
підтримки видавництва та розповсюдження книг українських письменників.
02.08.2011
Мирон ІВАНКІВ, м. Львів
|