«Акція залякування» від ДАІ
У минулому номері
«ПВ» уже розповідалося про скасування обов’язкового техогляду ДАІ для приватних
автівок. Але водії рано зраділи: Державтоінспекція закуповує мобільні станції
техогляду, аби перевіряти технічний стан машин на дорозі. Попри те, що це
суперечить кільком українським законам, включаючи ПДР.
Отже, щойно водії
відзначили міні-перемогу над «корумпованою» ДАІ, інспекція завдала удару у
відповідь: закупила кілька десятків мікроавтобусів зі спеціальним оснащенням
для перевірки технічного стану автомобілів просто на вулиці. Як виявилося, це
задоволення не з дешевих – на оснащені за останнім словом техніки
мікроавтобуси МВС витратило 13,54 млн гривень, щоб уже восени розпочати
«відлов» тих автівок, які інспекторам ДАІ здадуться несправними.
Якщо вірити
тендерній документації, коштовна диво-станція для перевірки техстану має все
необхідне, щоб довести будь-якому водію, що його машина не відповідає
стандартам. У кожному такому мікроавтобусі буде прилад для перевірки гальм,
світла, вимірювач викиду отруйних газів для двигунів, причому як бензинових,
так і дизельних. Крім того, мікроавтобус буде оснащено приладом для вимірювання
ступеня тонованості скла автомобіля. А також спеціальною технікою, що
перевіряє люфти в кермі.
У ДАІ відкидають
усі звинувачення в суб’єктивності: мовляв, зупиняти авто будуть «на око», а от
перевіряти їхній технічний стан буде техніка. А це виключає суб’єктивний
фактор.
У МВС посилаються
на статтю 11 Закону України «Про міліцію», згідно з якою працівник міліції має
право зупиняти автомобіль у разі наявності ознак, що свідчать про його
технічну несправність. Логіка ДАІ проста: скасування обов’язкового техогляду
не означає, що відтепер дорогами України мають їздити напіврозвалені руїни.
Тобто, водії тих автомобілів, у яких є незначні несправності, платитимуть
штраф, натомість автівки, що створюють небезпеку для інших учасників дорожнього
руху, забиратимуть на штрафмайданчики.
За словами
представників ДАІ, мобільні станції перевірки мають іще одну додаткову
функцію: з їхньою допомогою можна перевіряти приватні СТО, які мають ліцензію
на проведення техогляду для комерційних автомобілів. Припустимо, зупинив
інспектор таксі із затонованими «в нуль» вікнами, але зі свіжим талоном ТО.
Отже, станція, яка видала такий талон, може позбутися ліцензії.
Теоретично все це
виглядає дуже добре, але на практиці застосувати пересувні станції техогляду
буде доволі складно, вважають юристи. Адже ініціатива ДАІ щодо проведення
вуличного тех-огляду суперечить кільком статтям українських законів і, власне,
останній редакції Правил дорожнього руху.
Та й узагалі,
будь-які намагання Державтоінспекції проводити перевірки технічного стану
машин у період між обов’язковим ТО успіху не мали. У 2008 році МВС видало наказ
№ 534, що регламентував таку процедуру. Але вже в 2009-му його було скасовано
як незаконний. Тим більше, що навіть за дії наказу автомобілісти в судах
вигравали позови проти ДАІ, яка виписувала штрафи за результатами
«проміжного» техогляду. Річ у тім, що стаття 35 ЗУ «Про дорожній рух»
передбачає лише державний технічний огляд. Про «вуличний» там не сказано
жодного слова.
Це ж стосується і
нового ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України відносно
усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень»,
який набуде чинності в середині серпня. Там чітко прописано, що легкові автомобілі
взагалі не підлягають обов’язковому технічному огляду. Тобто, ДАІ може
перевіряти стан автівки тільки в тому разі, якщо водій цього забажає. Отже,
будь-які вимоги представника Державтоінспекції, що не прописані в
законодавстві, можна не виконувати. А якщо інспектор таки наполягатиме на
проведенні технічного огляду в пересувній «лабораторії», то його можна
притягти до відповідальності за перевищення влади та службових повноважень за
ст. 365 Кримінального кодексу. Правники рекомендують водіям у разі вимоги
інспектора ДАІ пройти перевірку технічного стану автомобіля вимагати
складення протоколу. На думку фахівців, юридично підкованих автовласників будуть
просто відпускати.
Таким чином, можна
припустити, що ДАІ вдається просто до акції залякування автовласників,
фактично вимагаючи від них виконання незаконних вимог.
І все б нічого,
але ця акція залякування обійдеться платникам податків у доволі кругленьку
суму – понад 13 млн грн бюджетних коштів. Чи виправдане подібне розтринькування
бюджету, вже час з’ясувати відомству пана Пшонки…
ЗА РОЗБИТЕ СКЛО –
ПРОТОКОЛ
Співробітник даі
має право виявити дефекти автомобіля за зовнішніми ознаками. Їх не так багато:
якщо в машини не працює ліва фара в режимі ближнього світла, лобове скло вкрите
тріщинами, немає дзеркала заднього виду, з вихлопної труби йде чорний дим або
відсутні деякі кузовні деталі. у таких випадках інспектор зобов’язаний зупинити
автомобіль та скласти протокол
Сторінку підготувала
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
21.07.2011
|