Виховання школярів: умовляння чи різки?
Кожного
майбутнього педагога вчать, що до дітей треба ставитися терпляче і з любов’ю.
Але як бути, якщо наука не йде до голів розбишак, їхня поведінка некерована, а
всі «гуманні» методи виховання вичерпано?
УРОКИ ШЕКСПІРА
Бити чи не бити?
Цим запитанням міг би перейнятися і відомий англійський драматург, якби жив у
наші часи. Адже саме у Великій Британії нині всерйоз розглядають можливість
повернення до фізичного покарання школярів. Схоже, що відмовитися від
ліберального підходу до виховання дітей готові й інші країні Старого Світу.
Річ у тім, що в
Туманному Альбіоні м’якість у методах навчання дітей дійшла до певного
абсурду. Партія лейбористів, яка панувала в країні понад 13 років, зробила все,
аби діти для вчителів стали в буквальному сенсі недоторканими. Тобто педагог
не лише не міг дати шибайголові потиличника, а й просто доторкнутися до нього,
щоб, приміром, пожаліти чи втішити. Адже у Великобританії, з її розвиненою
ювенальною юстицією, дуже піклуються про права та безпеку дітлахів. Подеколи
нехтуючи правами дорослих. Тому судові позови проти вчителя, що, як комусь
здалося, довше затримав руку дитини у своїй, в Англії не рідкість. При цьому
в країні постійно трапляються випадки саме дитячого насильства над педагогами.
Причому не обмежуються майже безневинними кнопками на стільці: були випадки,
коли вчителів били стільцями та кололи гострими олівцями. Не дивно, що іноді
навчальний процес закінчувався для останніх госпіталізацією із важкими
травмами.
Після приходу до
влади консерваторів Британія, схоже, почала повертатися до старих, суворих традицій
виховання дітей. Місцеве Міносвіти задекларувало, що вже з нового навчального
року англійських дітлахів можна буде не лише ляскати по м’якому місцю, а й
навіть «завдавати травм». Такі повноваження британським учителям надаватимуться
в тому випадку, якщо їм доведеться зупиняти бійку.
Цікаво, що
можливість ударити учня-розбишаку в англійських учителів буде не лише під час
уроків, а й після них або на канікулах.
В УКРАЇНІ ДІТЕЙ
НЕ Б’ЮТЬ
До речі, адепти
такого методу покарання знайшли підтвердження своєї правоти навіть у Біблії.
Мовляв, там є рядки: «Хто жаліє різки своєї, той ненавидить сина, а хто любить,
той із дитинства його карає».
В Україні дітей у
школах теж ніхто не лупцює. Принаймні, з виховною метою. Вважається, що
прийнята за основу в усьому цивілізованому світі ліберальна, гуманна модель
виховання є найкращою. Але фахівці стверджують, що рано чи пізно світ
повернеться до консерватизму й у питаннях виховання дітей. Адже нове покоління
молоді, що набагато більш розвинене й інформоване порівняно зі своїми
батьками та дідами, саме визначає лінію поведінки. Добре, якщо дитину добре
виховували вдома, вона зростала в атмосфері любові й перейняла модель поведінки
та стиль життя від нормального домашнього оточення. А якщо ні?
Крім того,
шкільні викладачі скаржаться, що в Україні система освіти дещо спотворена.
Адже дітей відправляють до школи не стільки за знаннями, скільки для того, щоб
вони не вешталися вулицями. Відповідно, батьки розраховують, що школа навчить
їхніх дітей усього необхідного, і складають із себе будь-яку відповідальність
за їхнє виховання. І потім обурюються, якщо в учителя здають нерви і він
дозволяє собі дати ляпаса їхньому сину чи дочці.
БИТИ– ЦЕ
НЕПЕДАГОГІЧНО
Цікаво, що
більшість політиків виступають категорично проти побиття дітей у школах.
Мовляв, це негуманно, і взагалі, цей спосіб не придатний для гармонійного
виховання. Приміром, екс-міністр із питань сім’ї, молоді та cпорту Юрій
Павленко заявив, що фізичні покарання школярів порушують Конвенцію про права
дітей, яку ратифікувала більшість цивілізованих країн світу. Натомість пан
Павленко вважає, що в Україні потрібно ухвалити закони, які протидіють
насильству над малечею.
«В Україні й так
зависокий рівень насильства над дітьми. Тому потрібно, навпаки, посилювати
відповідальність за побиття дітей, а не узаконювати його. Бо насилля – це не
метод виховання», – вважає екс-міністр.
Такої ж думки
дотримується перший заступник парламентського «освітянського» комітету Максим
Луцький. На його переконання, суспільство не готове до узаконення фізичних
покарань школярів. І якщо влада спробує підвищити навчальну дисципліну в
школах у такий спосіб, це буде зайвим козирем опозиції для критики на адресу
правлячої партії.
Щоправда,
фахівці, що виступають проти фізичного покарання дітлахів, не можуть порадити,
як же вчителю захиститися, якщо він сам став жертвою насильства з боку учнів?
«Якщо дитина
некерована, це недоліки виховання в сім’ї та школі. До речі, якщо учень
застосовує силу проти вчителя, це теж проблема педагога, а не дитини», –
вважає Юрій Павленко.
Проти покарань виступають
і психологи. Мовляв, якщо дитину постійно фізично карати, то в неї виробиться
стереотип: провина – побиття (і водночас спокутування провини) – звільнення
від провини. Тобто в дитини буде відсутнім щире каяття, вона вважатиме, що
фізичне покарання – це певна індульгенція. При цьому її сумління мовчатиме.
БИТИ МОЖНА І ТРЕБА!
За фізичне покарання
школярів несподівано висловилися правозахисники та психологи.
Приміром, відомий
правозахисник Едуард Багіров сумує за давніми традиціями виховання дітей.
Мовляв, тоді вони були наче шовкові. Нині, на думку Багірова, молоді люди
відбилися від рук і стали нігілістами. І потиличники час від часу їм не
зашкодять. Хоча визнає, що ті, хто застосовує фізичне покарання, мають знати
межу і діяти без фанатизму.
Щоправда, інші
фахівці сумніваються: мовляв, сучасним дітям не можна дати по шиї без ризику
нарватися на агресію у відповідь. При цьому, на думку психологів, в Україні
фізичне побиття не може бути повноцінним виховним заходом.
«Я б назвав це
слов’янським лицемірством. Фізичне насильство стало в нас настільки природним
на побутовому рівні, що втратило свою головну виховну функцію. Адже якщо всі
б’ють усіх, і діти це бачать, то такий метод покарання позбавлений будь-якого
сенсу», – зазначив соціальний психолог Олег Покальчук.
Отже, однозначної
відповіді на запитання «бити чи не бити» немає. Єдине, в чому одностайні як
батьки, так і вчителі, експерти й, власне, діти: допустити можливість побиття
дитини можна лише як винятковий виховний засіб. Іншими словами, піднімати
руку на дитину варто тільки тоді, коли всі інші засоби, зокрема вмовляння чи
погрози, вичерпано.
Тілесні покарання
школярів до середини ХХ століття були поширені майже в усьому світі. Різками
карали і в Древній русі, стародавньому Єгипті, римі, Греції (особливо в Спарті).
Добре відомі подібні покарання часів царської Росії. А за радянської влади
фізичні покарання було скасовано як «імперський пережиток», що суперечить
комуністичній ідеології. Нині в більшості країн світу фізичні покарання дітей
заборонені. Вони лишилися лише в Африці, Південно-східній Азії, на Близькому
сході та в деяких американських штатах.
21.07.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
Коментарі
#1 24.02.2012 16:28 добавил: олеся | додати коментарЯ вважаю, що дітей треба карати в школі. Теперішнє покоління дуже розпущене. Звичайно, мені було б дуже шкода, коли бють мою дитину, але вони виростуть не бандитами, а справедливими громадянинами. Пригадайте, яке було виховання за Радянського Союзу. Всі учні з повагою ставилися до вчителів, зрештою, і боялися. А тепер можуть і матюкнутися на уроці, і викрикувати.
|
|
|