Автівки в Україні стануть бездоглядними
На останньому перед
канікулами тижні Верховна Рада зробила водіям подарунок – скасувала
обов’язковий техогляд приватних автомобілів. Відтепер за технічний стан своїх машин
відповідатимуть самі водії.
Без талонів
Закон, ухвалений
депутатами, має назву «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо усунення надмірного державного регулювання в сфері автомобільних
перевезень». Документом передбачається скасування обов’язкового техогляду для
легкових автомобілів, що не використовуються з комерційною метою. Для інших
транспортних засобів техогляд значно спрощується.
Головне
нововведення закону – відсторонення Державтоінспекції від проведення техогляду
і передання цього права суб’єктам господарювання, зокрема станціям діагностики.
Крім того, тим же законом скасовано вимогу про обов’язкову наявність у водія
дорожнього листа та нотаріально засвідченого доручення на керування автомобілем.
До речі, щоб
забезпечити ці ноу-хау, потрібно було внести зміни до багатьох законів, зокрема
«Про дорожній рух», «Про автомобільний транспорт», «Про міліцію», «Про
обов’язкове страхування громадсько-правової відповідальності власників
наземних транспортних засобів», «Про страхування», а також до Цивільного кодексу
про адміністративні правопорушення.
Закон набуде
чинності за місяць, на початку серпня. Реакція на нього вже є. Радість
автолюбителів, обережні коментарі експертів та невдоволення міліціонерів.
Так, міністр МВС Анатолій Могильов заявив, що через цей закон бюджет недоотримає
500 млн грн.
«Ми втрачаємо
півмільярда гривень, які отримувала ДАІ при проведенні техогляду. Я гадаю, в
бюджеті знайдуться кошти для компенсації цих втрат», – зауважив міністр.
Корупційна
шпаринка
Що таке техогляд,
добре знають усі українські водії. Тих, хто проходив його чесно, тобто з усіма
належними процедурами, одиниці. Адже в самій ДАІ стверджують: навіть у
новенької автівки, щойно з салону, небагато шансів отримати жаданий талон про
проходження техогляду.
За роки існування
цієї процедури водії вивчили просту формулу: щоб пройти техогляд, потрібно
шукати «кінці» в ДАІ та на авторизованих СТО. Така система, в принципі,
влаштовувала і водіїв, і інспекторів. Перші знали, що пройдуть техогляд,
незважаючи на реальний стан автомобіля, другі – що отримають за це суттєву
«надбавку» до своєї більш ніж скромної зарплати.
Ці «надбавки», за
даними члена Громадської ради при МВС Володимира Чемериса, вилилися в цілий
мільярд гривень. Ідеться про невраховані кошти, які, оминаючи держбюджет,
осідають у кишенях працівників ДАІ. Ініціатори закону вирішили, що ДАІ дуже
дорого обходиться країні, при тому, що до технічної справності автомобілів це
не має жодного відношення, тож корупційну шпаринку перекрили. Щоправда, один
нюанс все ж таки залишився: інспектор ДАІ може «на око» визначити технічну
несправність автомобіля та зупинити його.
Безаварійне
керування
Опоненти нововведення
стверджують, що скасування техогляду призведе до того, що водії зовсім
припинять стежити за станом власних автівок, і це спричинятиме аварії. Проте,
за даними фахівців, частка ДТП, що стаються через технічну несправність машин,
становить лише 0,3% від загальної кількості дорожніх пригод. Крім того,
логічно, що стежити за станом власного автомобіля в інтересах самих водіїв.
Якщо вони, звичайно, дбають про безпеку власну та своїх близьких.
Ще один аргумент
невдоволених: зі скасуванням обов’язкового технічного огляду для приватних
автівок розцінки на проходження техогляду для комерційних зростуть у кілька
разів. Адже раніше держава могла регулювати тарифи, а після відсторонення ДАІ
від процесу недержавні компанії зможуть встановлювати будь-які ціни.
Страхування
навіть Без огляду
А навіщо взагалі
проходити технічний огляд, якщо він не є обов’язковим? Дехто з водіїв побоювався,
що без цього документа страхові компанії не візьмуться страхувати їхню
машину. Адже поліс цивільної відповідальності є обов’язковим для водіїв.
Щоправда, фахівці стверджують, що проходити техогляд для того, аби отримати
«автоцивілку», не потрібно. Більше того: за законом страхова компанія змушена
буде видати поліс цивільної відповідальності, навіть якщо автомобіль
перебуває в несправному стані. Щоправда, страховики без зиску не залишаться.
У разі наявності довідки СТО про технічний стан автомобіля ціни на
«автоцивілку» будуть нижчими. Якщо ж водій не зможе надати жодних документів,
поліс обійдеться йому значно дорожче, з урахуванням ризиків, які нестиме страхова
компанія.
До речі, в Європі
саме страховики стежать за технічним станом автомобілів, чіпляючи спеціальні
значки на лобове скло. Якщо щось подібне запровадять і в нас, то, як
прогнозують водії та експерти, це призведе до жорсткої монополії кількох
страхових компаній. Зважаючи, що сьогодні в Україні немає спеціалістів зі
страхування майна, які б одночасно розумілися ще й на технічних деталях, їх
доведеться навчати. І витрати на навчання знову ж таки покладатимуться на
плечі водіїв. Отже, техогляд скасовано, але чи платитимуть при цьому водії
менше, ніж раніше, залишається великим питанням.
ЗАПИТАНЬ БІЛЬШЕ,
НІЖ ВІДПОВІДЕЙ
Як же перевірити
стан автомобіля, якщо техогляд вже не буде обов’язковим? Ініціатори закону
мають таку відповідь: наразі замість талона про проходження техогляду
автовласники отримуватимуть протокол перевірки технічного стану транспортних
засобів. але проблема в тому, зазначають фахівці, що в Україні немає достатньої
кількості станцій техогляду з відповідним обладнанням. Отже, на повну силу
закон запрацює лише за рік.
Сторінку підготувала
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
16.07.2011
|