Колись це було органічно...
Мабуть, немає
такої сім’ї, де не зберігалася б товстелезна у твердій темній обкладинці
«Книга о вкусной и здоровой пище». Чи замислювалися ми над словами «здорова
їжа», коли це було само собою зрозумілим? А на початку 90-х на нас ринула
навала теле- й радіореклами, і серед численних заклинань та кодувань постійно
траплялася дивна для пострадянської людини фраза: «Натурпродукт – ваше
здоров’я і довголіття!».
СИМБІОЗ
ПІДСТУПНОСТІ Й ЛЮБОВІ?
Спершу таке
«програмування» здавалося наївним і смішним (ми й так завжди їли лише
натурпродукти), далі – набридливим та безглуздим (скільки можна нав’язувати
банальності?). А згодом звикли. І відтоді стали заручниками прагматичного
світу, який через «залізну завісу» ніяк не міг прорватися на нову територію,
стали заручниками своїх же, байдужих до здоров’я людей, керманичів – і,
зрештою, чужого для України способу землеробства.
А вже зі свого
боку, стрімко біжучи «за Європою», полюбовно здавали власний багаж досвіду і
знань, власні перевірені здобутки й пріоритети, як відомий персонаж комедії Л.
Гайдая – Кемську волость, бо не поважали себе у прагненні... наздогнати. А
таки «наздогнали»: згадана реклама натурпродуктів поступово набула в нас
такого ж серйозного сенсу, як і в Америці, Канаді, у тій же Європі. Можемо
тішитися.
ПАЛКЕ ВІТАННЯ ВІД
ХОМ’ЯЧКА КЕМПБЕЛА
Ця тваринка,
разом з іншими хом’ячками обох статей, стала піддослідною одразу в двох
занепокоєних НДІ Російської Академії наук. Маленьких гризунів годували їжею
з компонентами рослин, що містять генно-модифіковані організми. І
спостерігали. Дуже швидко з’ясувалося, що дослідна група почала відставати
розумово й фізіологічно, у гризунів спостерігався пригнічений розвиток
репродуктивної системи – як у самців, так і в самок, а в другому поколінні
хом’ячки вже не могли давати потомства і помирали набагато раніше, ніж
звичайні тварини.
Звісно, шкода
братів наших менших. Але якщо ви, дорогі читачі, гадаєте, що ми з вами від них
відрізняємося, бо – убезпечені, то це, на жаль, помилка. Ми так само, як і
Кемпбел, не знаємо, що насправді у наших з вами «кормах» і як це позначиться на
здоров’ї, та й самому житті. Щоправда, український споживач уже де в чому
розібрався: продукти не мають містити токсини та канцерогенні речовини, тобто
шкідливі консерванти, барвники, ароматизатори тощо. Тому свідомі покупці йдуть
до міні- чи супермаркету, маючи при собі вирізану з газети-журналу табличку
сумнозвісних «єшок», і за нею перевіряють маркування на вподобаному товарі.
Але чи дає
етикетка правдиву інформацію про вміст ГМО у харчовому продукті? В 2009 році
ухвалено закон, яким виробників продуктів зобов’язано вказувати на упаковці
вміст ГМО. Та хто ж не знає, що закони в нас безвольні й що ними давно звикли
легковажити? У тому числі й самі законодавці, частина яких активно лобіює
зміну або ігнорування цього закону (багаті не збираються ділитися грошима з
бідними). Тому ми, ошукані покупці, й читаємо на етикетках харчових
продуктів: без ГМО. В сенсі: хочете позначку? Нате! Тому й блукаємо у темряві
без свічки, їмо й п’ємо невідомо що, як той казковий Іванко. Люди приречені
споживати достоту невідому щодо якості продукцію, а отже, поступово
вироджуватися.
Тема не нова і по
суті схожа на відому казку, де сестра благає брата: «Не пий, Іванку, козенятком
станеш!» Добре тому, хто має власний город, однак і він мусить щось докуповувати
в магазині. А отже, все одно, як і решта земляків, стає потенційним «козенятком».
СОВІСТЬ –
ЗАПОРУКА ЖИТТЯ
Але ми знову ж
таки не мали б рації, якби наївно гадали, що біда лише в наявності ГМО у
харчових продуктах чи, приміром, у підприємствах з небезпечними відходами,
розташованими неподалік полів, а все решта – прийнятно. А якщо
використовувалися шкідливі пестициди, не-якісні хімдобрива? А якщо «ясла не повні»?
А якщо живе ягня били палкою, аби його м’ясо було м’яким та ніжним?! Чи збереже
людина здоров’я, скуштувавши страву, приготовлену з такого м’яса? Мимоволі
згадаєш таке непопулярне поняття, як кошерна їжа. А тим часом це – найдавніші,
ретельно збережені скарби мудрості єврейського народу стосовно раціонального
й здорового харчування: їжа має бути екологічно корисним продуктом, що
повністю гармонує з організмом людини. Зокрема, тварину слід убивати
правильно: вона не має встигнути перелякатись. Утім, не хотілося б займатися
начотництвом. Це питання, як і будь-яке інше, підлягає вивченню. Але ніде
правди діти: у нас поняття «екологічний» та «екологічно корисний» розмиті,
девальвовані, такі, що втратили своє первісне значення.
Тому ті, хто виробляє
правильну продукцію, називають її «органічною».
В Україні ще 2005
року створено Федерацію органічного руху (ФОР), яка об’єднує однодумців, зацікавлених
у виробництві та поширенні продукції здорової і абсолютно безпечної. Тобто
такої, яку вирощено й перероблено з дбайливим ставленням до природи в
цілому, тобто до рослин і тварин, до землі та людей, які на ній працюють. Ці
принципи сміливо можна порівняти із сертифікацією за GMP (Good Manufacturing
Practice) на фармакологічних підприємствах. Перекладається дуже просто:
належна виробнича практика. І все. Лише дотримуватися правил і норм. У нашому
випадку це, приміром, органічні добрива, бездоганні пасовиська, ретельний догляд
за худобою тощо. Але поки що органіки в нас – це, так би мовити, «загін
особливого призначення», окрема каста, що дивом зберегла почуття совісті й
сорому, професійну гордість, гуманне ставлення до співвітчизників та вміння
заглядати далі свого носа.
Виконавчий
директор ФОР України Андрій Коняшин років зо два тому зізнався одному з
періодичних видань, що органічні продукти в Україні посідають хіба що 0,1%
всього ринку. До речі, він теж говорить про сертифікацію. Адже продукт може
називатися «органічним» лише після її проходження. Проводять сертифікацію
спеціалізовані міжнародні організації з відповідною акредитацією. Причому
сертифікується весь процес сільгоспвиробництва від початку й до кінця. Коли
все достеменно перевірено і претензій до господаря немає, фермер дістає право
на етикетках своєї продукції позначати: «органічний продукт».
Сертифікація –
задоволення не з дешевих. Тому найчастіше українським фермерам-органікам її
оплачує інвестор, а потім викуповує їхню продукцію і відправляє її на експорт.
ЗГАДАТИ ВСЕ
Дуже добре
пам’ятаю, як мій колега, повернувшись із відрядження до Канади років із
двадцять тому, емоційно розповідав: «Ти б поглянула, які в них гарні овочі та
фрукти! Полуниця – в кошичках, одна до одної, всі однакового розміру, хоч
квадратні, хоч трикутні. Просто диво! А скуштуєш – несмачні. І картопля
несмачна, і сметана, й хліб... Ніби синтетичні. А ось наша полуничка в
якоїсь бабусі, може, й не така гарна на вигляд, але солодесенька, смачна-а!».
Ставало зрозумілим: світ працював у сільгоспсекторі, так би мовити,
паралельними шляхами – дешеві «синтетичні» продукти і дорогі органічні.
Останні було виокремлено в елітарну сферу, за ціною доступну не кожному, тому
й переконували, що, мовляв, натур-продукт – ваше здоров’я та довголіття. А ми
собі за звичкою мавпували, не склавши, мабуть, два і два, та йшли зворотним шляхом,
занехаявши притаманне нам органічне й уподобавши навіть не «синтетичне», яке
все ж можна споживати, а неякісне, халтурне, ошукувальне, шкідливе й
небезпечне. Якщо не помиляюсь, уся ця «багатошарова», складна й, так би
мовити, життєдайна тема хвилювала хіба що деяких чесних тележурналістів, які в
«Правилах життя», «Споживчому кошику» та інших спецпрограмах досліджували й
роз’яснювали населенню, що з чого виготовлено, що можна купувати та їсти, а
від чого слід відмовитись.
ФОР постійно
закликає сільгоспвиробників переходити на органічне землеробство. Часом деякі
з них ставлять, здавалося б, зовсім недоречне запитання: а навіщо? Активіст
ФОР відповідає, що хоч економічна складова є дуже важливою для фермера, але
землю слід відчувати серцем. І думати про її та власний добробут, дбати про
майбутнє.
Тобто – згадати
все справжнє та професійне, від чого українців за двадцять років встигли
відучити.
-
ЦІКАВИНКИ
ЕКСПОРТУ-ІМПОРТУ
У 2009 році,
напередодні Всесвітнього дня продовольства Федерація органічного руху
оприлюднила такі дані: Україна посіла 20 місце в світі за обсягами виробництва
органічних продуктів харчування. Тож дещо із смачної та здорової їжі перепадає
і нам з вами. Українцям цілком доступні органічні сиропи, повидло, продукти
бджільництва, соки, деякі крупи, навіть супи швидкого приготування. Треба лише
знати певні торгові марки, які тут не називаються із зрозумілих причин. Та, на
жаль, більшість цієї продукції експортується до Європи як сировина. Щоправда,
наша улюблена Європа теж не лишає Україну поза увагою: імпортує органічні
чай, каву, цукор (а, може, це взагалі наші продукти, експортовані в надмірній
кількості?).
16.07.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|