У світовому рейтингу Україна пасе задніх
Попри значні
конкурентні переваги, які має Україна, вона не може або не хоче ними скористатися.
І безнадійно втрачає гроші та імідж на міжнародній арені.
КОНКУРЕНТНІСТЬ
БЕЗ СПРОМОЖНОСТІ
Основні експортні
товари України – це залізна та марганцева руди, прокат чорних металів, чавун,
кам’яне вугілля, кокс, кальцинована сода, азотні добрива, прокатне та
ковальсько-пресове обладнання, устаткування для хімічної промисловості, тепловози,
екскаватори, літаки, енергетичне обладнання, цемент, віконне скло. У групі
харчових продуктів – цукор, м’ясо, соняшникова олія, борошно. Підприємства
ВПК продають залишки зброї.
Значна частка
українського експорту (близько 40%) представлена експортом металів, що робить
українську економіку дуже вразливою щодо подій на світових ринках.
Водночас головним
чинником, який визначає присутність українських компаній у тих чи інших сегментах
світового ринку металів, є собівартість продукції. Національні виробники
втрачають третину чистого прибутку, оскільки має місце висока матеріало-,
енерго- і трудомісткість продукції через використання застарілих технологій,
зношеність основних фондів і соціальне навантаження на підприємства.
Українські металурги витрачають майже вдвічі більше енергії, ніж їх конкуренти.
Продуктивність виплавки сталі на одного зайнятого працівника на українських
підприємствах удвічі нижча, ніж у РФ, і вчетверо – порівняно з Японією.
Зовнішньоекономічна
конкурентоспроможність України, хоча і має чималі резерви, проте бажає бути значно
кращою та позиціонує Україну як державу, яка не належить до кола
високорозвинених і перебуває, на жаль, на периферії світового економічного
розвитку. Обсяги експорту в розрахунку на душу населення в Україні вдвічі нижчі,
ніж у Болгарії та Росії, втричі – ніж у Польщі, вчетверо – ніж у Хорватії,
вдесятеро – ніж в Угорщині та у дванадцятеро – ніж у Чехії. З іншого боку,
показники експорту сировини та продукції з низькою питомою вагою доданої
вартості в 4–10 разів перевищують аналогічні характеристики Чехії, Угорщини
та Польщі.
Упродовж останніх
років лише 4,5% загальної кількості вітчизняних підприємств випускали високотехнологічну
продукцію. В обсязі українського експорту до країн ЄС понад 70% становить
продукція з невисоким рівнем доданої вартості та незначним рівнем
технологічності, водночас частка машин, приладів, устаткування в експорті
України до країн ЄС становить лише 10%. Це свідчить про не дуже привабливі
якісні показники вітчизняних товарів та достатньо високу їх собівартість, а
звідси – хиткість позицій українських експортерів на міжнародних ринках. І
прагнення України стати повноцінним учасником світових економічних процесів
поки що практично нічим не підкріплене.
Але ж Україна має
конкурентоспроможні технології в аерокосмічній галузі, ракето- та суднобудуванні,
виробництві нових матеріалів, сфері біотехнологій, регулювання хімічних,
біохімічних та біофізичних процесів.
НАГОДУВАТИ ЄВРОПУ
Але найпотужніший
потенціал має агропромисловий комплекс держави. Тоді чому для європейських
країн вітчизняна економіка є постачальником дешевої робочої сили і має статус
сировинної? Експерти розводять руками: нині не зовсім слушний час для
підвищення конкурентоспроможності, та й криза недоречно всі карти сплутала.
Про кризу говорилося
вже багато. Треба подумати про інше. Якщо ми декларуємо значний експортний
потенціал агропромислового сектору, чому завозимо єгипетську цибулю і
китайську гречку? Чому ігноруємо ситуацію на світовому продовольчому ринку?
Європейські експерти закликають нас зосередитись саме на цьому сегменті
економіки. Ситуація на продовольчому світовому ринку – карт-бланш для України.
Якщо ним скористатись, з’явиться шанс у недалекому майбутньому вийти на якісно
новий рівень соціально-економічного розвитку. І собі на користь, і світу на
підмогу. Світ наразі вичікує: чи схоче Україна нарешті зайняти відведене їй
природою та економікою місце на глобальному ринку? Чи не змарнує в черговий раз
мегапотенціал світової житниці? Якщо втратить цей шанс, цю нішу займуть
спритніші й розумніші. Міжнародній спільноті байдуже, хто її нагодує, а
фантастичний потенціал України, як сказав директор департаменту агробізнесу
ЄБРР Жиль Меттеталь, на хліб не намастиш.
На рівних улитися
в світову господарську систему Україна може лише за умови перетворення її на
країну-експортера високотехнологічних, наукомістких виробів, товарів з високою
доданою вартістю. А це, безперечно, продукція машинобудівної галузі промисловості.
Та рівень українського експорту продукції машинобудування не завжди і не
зовсім відповідає можливостям та вимогам світового ринку. І однією з головних
причин такого стану є недостатня організаційна, фінансова і структурна
підготовленість вітчизняних підприємств машинобудівної галузі до функціонування
в умовах ринку. Досвід зовнішньоекономічної діяльності, набутий у минулому,
або безнадійно застарів, або змарнований. Потрібні найсучасніші маркетингові
заходи, аби мати об’єктивну картину конкурентоспроможності національного
машинобудування та переорієнтувати її на зовнішні ринки на вигідних умовах. Та
й не тільки машинобудування. Адже сьогодні, за словами директора Інституту
економіки і прогнозування НАНУ Валерія Гейця, конкурентоспроможність
національної економіки практично нульова. Більше того, якщо інфляція за підсумками
поточного року перевищить 10%, цей показник може бути і нижчим, себто
від’ємним. Якщо не запрацюють обіцяні владою реформи, всі сподівання на рівне
партнерство чи то з Європою, чи країнами СНД знову будуть марними. А в
світових рейтингах, які ми, до слова, всі програли, поступимося місцем Венесуелі
і Гондурасу.
СВІТ ВІДХОДИТЬ
ВІД КРИЗИ – УКРАЇНА НЕ ЗАЛИШАЄТЬСЯ ОСТОРОНЬ
За даними
Всесвітнього банку, після фінансово-економічної кризи 2008 року в світі
спостерігаються певні економічні тенденції, якими Україна цілком може
скористатися для підвищення обсягів експорту та зростання економіки. Зокрема,
наприкінці 2010 року зросли ціни на сировинні товари, а вартість
сільгосппродукції порівняно з 2009 роком збільшилася на 70%.
Пожвавлення
спостерігається і на ринку зерна. Хоча ціни на зернові культури так і не
повернулися на «піковий» рівень 2008 року, передумови для їх зростання є.
Щоправда, Україна ледь не втратила шанс скористатися своєю конкурентною
перевагою: до червня цього року діяли квоти на експорт зерна, які більшість
учасників ринку й економічних експертів вважали недоцільними. Але кілька
тижнів тому Кабмін вирішив зняти квоти, і тепер Україні, експортний потенціал
зерна якої в 2011 році становить майже 22 млн т, ніщо не заважає повернути
світове лідерство на зерновому ринку.
Крім того, за
даними Всесвітнього банку, в світі спостерігається зростання цін на основні
метали, що теж надає певні переваги Україні. За даними Держкомстату, протягом
2010 року українські метали та вироби з них становили 34% загального обсягу
експорту.
На думку старшого економіста Всесвітнього банку в Україні Бало
Сааведри, останні світові економічні тенденції є сприятливими для експорту
українських товарів. Питання в тому, чи зможе Україна повною мірою
скористатися своїми перевагами?
08.07.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|