Закон про вищу освіту: бути чи не бути?
Зі стін Кабміну
вийшов документ, який за рівнем суперечок та критики цілком можна порівняти з
сумнозвісним Податковим кодексом. Ідеться про Закон України «Про вищу освіту».
Ми вирішили не ворожити на кавовій гущі, а дати слово фахівцям: як з боку влади,
так і з боку опозиції. Отже, захищатиме неоднозначний закон перший заступник
голови парламентського Комітету з питань науки та освіти Максим Луцький, а
опонуватиме йому гуманітарний віце-прем’єр опозиційного уряду Олесь Доній.
Закон України про
вищу освіту, нова редакція якого зараз проштовхується Міністерством освіти,
ставить на меті три завдання. Перше – це продовження русифікації та
деукраїнізації освітянського простору в країні. Друге – недопущення зростання
університетської автономії і студентського самоврядування. І третє – повернення
корупційних схем у питання вступу до вишів з метою збагачення їхнього
керівництва.
Почнемо з
русифікації. У ст. 21 нового закону було вилучено норму про те, що одне із
завдань освіти – це виховувати український патріотизм. Начебто дрібничка, але
дуже показова.
У ст. 5 закону
вилучено норму про те, що мова викладання у вищих навчальних закладах
регулюється Законом про мову та Конституцією України. Замість цього у законі є
розпливчасте формулювання – «законодавством про мову». Це відкриває простір
для маніпуляцій завдяки різноманітним підзаконним актам, що входять до
мовного законодавства.
Що ж до обмеження
автономії вишів, то згідно зі ст. 13, 14 Закону про вищу освіту стандарти
освіти встановлюються профільним міністерством. Це не європейська практика,
яка, до того ж, суперечить принципам Болонського процесу, який передбачає
максимальну децентралізацію вищої освіти.
Те ж саме
стосується недопущення студентського самоврядування. Якщо в нинішньому законі
є норма про те, що органи студентського самоврядування розпоряджаються
фінансами та майном, що перебувають на їхньому балансі, то наразі її
вилучено.
Але найбільшу
небезпеку я вбачаю в тому, що новий закон фактично повертає вишам можливості
для корупції. Як ми знаємо, після введення незалежного тестування багато
ректорів «потерпали» від неможливості отримати хабара за вступ абітурієнтів,
тому завдяки новому проекту знову з’явилася лазівка для відсіювання небажаних
студентів і набору «потрібних». Адже поряд із цілком прийнятною нормою про
середній бал атестату (на якій, до речі, завжди наполягали депутати з опозиції)
вводиться так званий «бал вищого навчального закладу». Це означає, що кожен
університет може влаштовувати або іспити, або співбесіди, оцінка за які
враховуватиметься так само, як атестат та тестування. Більше того: під час
цієї співбесіди чи іспиту, згідно зі ст. 40, перевірятимуться «вміння»
абітурієнтів. Цілком очевидно, що це – абсолютно суб’єктивне формулювання, яке
дозволить виставляти оцінку на власний розсуд керівників університетів. Отже,
включення додаткового іспиту нівелює всю задекларовану реформу вищої освіти,
яка почалася з уведення зовнішнього тестування. Але таке завдання, мабуть, і
не ставилося. Головне, щоб ректорсько-міністерська мафія була задоволена.
Олесь Доній:
"Ректорсько-міністерській мафії закон сподобається"
Закон необхідний
насамперед тому, що Україна давно долучилася до Болонського процесу, але
живе за старим освітянським законодавством. Хочу зазначити, що наші ініціативи
знаходять живий відгук серед керівництва українських вузів. Зрозумівши, що
реформи є невідворотними, ректори університетів самі надсилають свої
пропозиції. І це для нас дуже важливо.
До цієї роботи ми
залучаємо й опозицію. Але вони все одно незадоволені. У мене є підозри, що їх
не влаштовує не закон, а міністр освіти. Так чи інакше, а ми пішли на поступки
своїм опонентам. Зокрема, в питаннях кількісного показника при наданні статусу
вищому навчальному закладу та можливості індексації плати за навчання до рівня
інфляції. У першому випадку ми змінили кількісний показник на якісний, у
другому – надали ректорам можливість самостійно встановлювати розмір плати за
навчання. Вони все одно підвищуватимуть вартість, але вже без жодної формули,
як пропонували ми.
Єдине, в чому ми
не поступилися нашим опонентам – в підвищенні статусу шкільного атестату. Ми
пропонуємо, аби він мав вартість 200 балів, а не 12, як зараз. Як проректор університету
та голова приймальної комісії мушу констатувати: після введення обов’язкового
тестування значно впав рівень знань абітурієнтів. Діти просто перестали
вчитися у школі, адже навіщо напружуватися, якщо шкільний атестат ні на що не
впливає, в результаті даючи випускнику всього 12 балів? При тому, що
тестування «важить» цілих 400 балів! Де справедливість, якщо підготуватися до
тестування можна за рік, а для отримання атестату треба вчитися 11 років?
Виходить, що достатньо бути «натасканим» на тести, і все. А загальний рівень
знань вже не має значення. Саме тому в законі з’явилася відповідна норма, що
підвищує статус шкільного атестату і повертає авторитет середній освіті
загалом.
Є ще один момент,
який нам закидають опозиціонери. Мовляв, паралельно з тестами ми вводимо екзамени.
Це не так. Ідеться про перевірку базових знань у конкретній площині.
Наприклад, якщо це льотчик, то він не може претендувати на місце у виші із
зором мінус шість. Якщо це майбутній архітектор, то він має хоча б уміти
тримати в руках олівець і намалювати будинок. Якщо це лінгвіст – нехай
володіє хоча б однією іноземною мовою.
Хочу ще раз
підкреслити: у нас немає суперечностей з тими, хто розуміється на темі та має
здоровий глузд. А з тими, хто звик кидатися голослівними звинуваченнями і відкидати
все тільки тому, що це пропонують опоненти, нам не по дорозі…
Максим Луцький:
"Опозиція
незадоволена не законом, а міністром"
02.07.2011
|