Що таке гендер і як з ним «змагатися»
Гендер – це
соціокультурна категорія та колективне розуміння, що йдеться про стать людини
не в сексуальному, а у суспільному виявленні. Біологічні розбіжності обох
статей стають лише компонентами підходу до соціальної та культурної диференціації.
Відтак гендерна
рівність – для нас узагалі практично новація: якщо у будь-якій ділянці,
сфері, секторі чи на ниві якоїсь діяльності жінка демонструє більше необхідних
якостей та характеристик, ніж чоловік, слід віддати перевагу жінці – як більш цінному
для суспільства працівникові на цьому конкретному місці.
Звісно, Україна
має національні документи забезпечення гендерної рівності. Це передусім –
Конституція, що гарантує чоловікам і жінкам рівні можливості; укази президентів,
постанови Кабінету Міністрів, розпорядження прем’єрів, зрештою, закони
України – «Про попередження насильства в сім’ї» (2001 р.) і «Про забезпечення
рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» (2005 р.).
Але всі ці
документи – не більше, ніж адекватна реакція держави на не вельми комфортний
для неї процес усвідомлення себе та своєї відкритості у глобальному світі,
котрий тисне своїми принципами та преференціями. Адже згадані державницькі приписи
фактично віддано на відкуп суспільству, і немає цілісної, добре структурованої,
послідовної, а головне – ідеологічно забезпеченої політики усвідомленої
фемінізації.
Невизначеність
примушує одних гадати, що йдеться виключно про жінок та їхню якнайповнішу
соціалізацію, інших – що це коли на всіх рівнях і всіх роботах жінок та чоловіків
порівну, третіх – що хлопчиків слід виховувати «мужчинами», а дівчаток –
майбутніми матерями. Дехто взагалі переконаний, що гендерна рівність – це
однакова міра відповідальності батька й матері за виховання дитини.
Звідси випливає
об’єктивний та незаперечний висновок про те, що національні гендерні дослідження
вже заслужили на те, аби перетворитися на поважну наукову дисципліну,
пояснити незрозуміле й забезпечити реальне просування держави шляхом гендерної
рівності.
УЖЕ НЕ БАРБІ, ТА
ЩЕ НЕ РІВНЯ
Попри ніжне
жіноче ім’я, наша країна – чоловіча. Причому традиційно. За часів козаччини
вважалося непристойним виказувати любов, прихильність до жінки, тим більше –
слухняність. Це, мовляв, «не по-чоловічому». І сьогодні в душах та головах
чоловіків генетично «виправдано» та аксіоматично вкоренилося переконання, що
сфера великої політики (міцно пов’язана з промислово-бізнесовими угрупованнями)
– не жіноча справа. і сфера «великої економіки». взагалі будь-яке керівне
крісло. будь-яка посада, якщо на неї претендує також і чоловік. Відверто
кажучи, чоловіки не люблять і побоюються сильних розумних жінок. Тому
плацдармом останніх із давніх часів лишається хата – чи не єдине місце, де
мужчина ще якось годен «виявити слабкість» і дослухатися до розумних жіночих
порад.
На жаль, це теж
традиційно: український чоловічий психотип слабшає, потребує захисту, часто
«він» психологічно залежний, легко переходить до неформальних, тобто майже
родинних, стосунків у ділових колах. У цьому плані «чоловіча країна» стає
дедалі більш «жіночною», адже пересувається в своєму державницькому поступі
на кшталт жінки: не стратегічно, а тактично.
Хоча, справді:
трансформація, революційний розвиток – справа чоловіків. Жінка продуктивніша
там, де треба виявити стійкість, вижити, пристосуватись. Несприятливі фактори,
спровоковані як середовищем, так і соціумом (приміром, безробіття), вона
переносить легше. А назагал, її нервова організація більш тонка, водночас
жінка більш раціонально та ефективно використовує динаміку емоцій; вона
інтуїтивний і непоганий психолог, а відтак – за однакових стартових умов
(розум, освіта тощо) успішніша за чоловіка стосовно досягнення і найвищого
ступеня соціалізації. Щоправда, – теоретично. Бо «не пущають».
У МІЖНАРОДНОМУ
КОНТЕКСТІ
В основі
гендерної політики в Україні – загальноприйняті міжнародні норми, зафіксовані
в низці документів.
Це – Загальна
декларація прав людини; Конвенції ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації
щодо жінок; Міжнародний Пакт про громадянські та політичні права; Конвенція
МОП № 156 про рівне ставлення й рівні можливості для трудящих чоловіків і
жінок; рекомендації Ради Європи; підсумкові документи Четвертої всесвітньої
конференції ООН зі становища жінок «Пекінська платформа дій» (Пекін, 1995);
резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 1325 «Жінки, мир та безпека» тощо.
Україна подбала
про належне законодавче забезпечення у сфері надання рівних прав та можливостей
для жінок і чоловіків. Однак на практиці жінки лишаються набагато вразливішою
частиною соціуму, ніж чоловіки, зазнають різних форм дискримінації, гендерної
нерівності, аж до насильства в сім’ї, що є одним із найсерйозніших аспектів
гендерної політики.
Можливо, тут,
попри тривалу історію вітчизняного жіночого руху і наявність у нас численних
жіночих організацій, усе ж відчувається брак національного досвіду щодо
запровадження системної гендерно-чутливої політики. Тож Україна долучилася до
реалізації проекту технічної допомоги Євросоюзу–Міжнародного бюро праці
(ЄС–МБП) «Рівність жінок і чоловіків у світі праці». Серед основних національних
партнерів проекту – урядові установи та соціальні партнери: профспілки й
роботодавці.
А СТАТИСТИКА –
СУМНА
До реального
гендерного балансу Україні ще далеко. Одна з наших найскладніших економічних
проблем – фемінізація... бідності.
Все, як завжди,
впирається у хитрий розрахунок, що тягне за собою аморальність: жінки –
небажана робоча сила, бо роботодавці не хочуть обтяжувати себе більшими,
порівняно з чоловіками, витратами на забезпечення соціальних гарантій. Але
за такого стану, коли й чоловіки масово втрачають роботу, жінка не в змозі
виконувати навіть ті функції, котрі нав’язує їй гендерний дисбаланс, тобто
спокійно народжувати й виховувати дітей. Це майже патова ситуація.
Як дослідила член
координаційної ради Громадянського парламенту жінок України, докторант Міжрегіональної
академії управління персоналом Тетяна Кремешна, в усіх галузях професійної
діяльності жінки одержують 70% заробітної плати чоловіків за рівноцінну
роботу. У сфері підприємництва доступ жінки до фінансових та матеріальних
ресурсів суттєво обмежений через нерівні стартові умови («не жіночого розуму
справа»).
Кричуще низьким є
й рівень представництва жінок в органах державного управління. Нарешті, як
зазначає Т. Кремешна, економічні та соціальні негаразди особливо болісно
вдарили по молодих жінках, що наочно виявилося у трудовій сфері: їх удвічі
більше, ніж молодих чоловіків, зайнято малокваліфікованою працею, хоча за рівнем
освіти жінки – попереду.
Сторінку підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
16.06.2011
Коментарі
#1 08.07.2011 08:33 добавил: Українець | додати коментарТак як в суспільстві є, так і повинно залишитись. Чоловік це в першу чергу захисник, а жінка вихователь. Жінки хай працюють в школі, інститутах, дитячих садках, в медичній і туристичній галузі. І не треба їм лізти там де суто чоловіча справа. Бо від їх сумління та старання потім болить голова, як виправити щоб було нормально. Навіщо чоловікові декретна відпустка? Це суто жіноча справа бавитись з дитиною. Хоче іти на роботу, хай іде. Няню взяти з рідні і платити їй гроші, бо гроші повинні залишитися у сімї. Чоловік повинен бути чоловіком, а не бабою в юбці.
|
|
|