Стратегії соцзахисту в умовах глобалізації
Упродовж двох тижнів
на 100-й сесії Міжнародної конференції праці МОП представники урядів, роботодавців
і профспілок обговорювали стратегічні завдання соціального захисту в умовах глобалізації.
Комітет конференції 17 червня має представити на затвердження проектний документ
щодо стратегії розширення соціального забезпечення і соціального захисту трудящих
з метою досягнення соціальної справедливості та достатнього рівня доходів для нормальної
життєдіяльності людини.
Право людини на соціальне
забезпечення закріплено в таких документах ООН, як Загальна декларація прав людини,
Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права, а також в Європейській
соціальній хартії та інших міжнародних правових актах. Зокрема, МОП ухвалила у
1952 році базову Конвенцію № 102 про мінімальні норми соціального забезпечення.
Загалом за період
з 1919 року МОП прийняла 31 конвенцію і 23 рекомендації стосовно соціального захисту
і соціального забезпечення. Однак процес розроблення нових норм у сфері соціального
забезпечення протягом останніх десятиліть практично призупинився, а робота урядів
з ратифікації конвенцій соціального спрямування загальмувалася. За майже 60 років
із часу дії базової Конвенції № 102 її ратифікувало лише 47 країн, із них – 32
європейські, що свідчить про згортання активної соціальної політики. Як наслідок
– лише близько 20% працездатного населення мають доступ до всеохоплюючої системи
соцзабезпечення, а 80% населення світу її позбавлені.
Слід зазначити, що
Верховна Рада України досі не ратифікувала жодної з основоположних конвенцій у
сфері соціального забезпечення, хоч цьому питанню приділяється багато уваги в країні,
фонди соціального страхування діють на основі тристороннього управління, а за
розмірами мінімальних соціальних гарантій (виплат) Україна наблизилась до норм
Конвенції № 102.
Досягти консенсусу
сторонам соціального діалогу буде непросто. Представники профспілок, як влучно
сказав один із делегатів, «жмуть на педаль газу», вимагаючи розширення сфери соцзабезпечення
і підвищення соціальних гарантій, роботодавці «тиснуть на педаль гальм», вважаючи,
що реальна посткризова економіка не готова до таких «щедрот», а представники урядів
обмежуються дипломатичними заявами щодо необхідності досягнення соціальної справедливості
без визначення конкретного фінансового вкладу в цю справу.
Якщо Західна Європа
вже нині спрямовує на соціальне забезпечення, включаючи вільний доступ населення
до медичних послуг, 25% ВВП, то Центральна та Східна Європа – 19,5%, країни СНД
– 12,9%, ще менше – країни Латинської Америки, Африки та Близького Сходу.
Зважаючи на такі відмінності,
представники роботодавців і урядів вважають, що нова стратегія має бути достатньо
гнучкою, а підготовлений документ достатньо універсальним, щоб його могли підтримати
практично всі державичлени МОП.
Загалом йдеться про
так звану «двомірну» модель подальшого розвитку системи соцзабезпечення: в «горизонтальному»
напрямку, що передбачає охоплення соцзабезпеченням кожної людини, та у «вертикальному»
напрямку, який передбачає адаптацію застарілих норм у сфері соцзабезпечення без
зниження існуючого рівня гарантій.
Для активізації кампанії з ратифікації
Конвенції № 102 експерти МОП пропонують встановити контрольні завдання щодо її
ратифікації до 2015 року принаймні ще 70 країнам. Однак чи підтримають такі директивні
завдання уряди – покаже обговорення підсумкового документа комітету.
10.06.2011
|