Щоб вирішити аграрне питання, потрібно «рити землю»
Почнемо з
найбільш зрозумілого: політика – це наміри й способи їх здійснення. Інакше
кажучи, стратегія і тактика. Проте вже із самого початку незалежності, тобто
в мінливі й нестабільні 90-ті роки, було ухвалено дві, доволі суперечливі,
Постанови Верховної Ради: «Про земельну реформу», відповідно до якої державну
землю було оголошено об’єктом такої реформи, а затим – «Про прискорення
земельної реформи та приватизацію землі» (?!). Водночас замислювалися
непогані аграрні перетворення – господарська і земельна реформи; формування
аграрного ринку замість планово-розподільчої системи збуту продукції; фінансова
стабілізація; нарешті – соціальний розвиток, тобто розбудова сільської
інфраструктури.
«Законна» кухня
Тож якщо вірити
окремим експертним дослідженням і переглянути певні законодавчі акти, якась
стратегія в аграрній політиці нашої держави була і є. Приміром, маємо Земельний
кодекс, Державну програму розвитку українського села на період до 2015 року,
низку інших документів. Проте виконавська гілка влади в АПК так і не
розвинулася, не модернізувалась, а залишилась у темряві згаданих мінливих
90-х: керує здебільшого за старими соціалістичними принципами, а
господарювати на селі й розвивати його економіку воліє за ринковими. Таке «роздвоєння»
фактично позбавляє аграрну політику не лише адекватної тактики, а й фактично
і розумної та далекоглядної стратегії. Плюс байдужість, плюс жести «на
публіку», плюс наше невміння доводити справу до кінця...
Парадокс, що
фахівці з питань землевпорядкування, саме тому, що наближені до землі як
ніхто інший, усе розуміють правильно. Вони можуть розходитися в якихось
позиціях, зате мають ті колегіальні професійні мислення й мову, котрі
дозволяють у суперечках порозумітись, тому одностайно стверджують: основні
причини, що стримують розвиток ринку земель сільськогосподарського
призначення, – це передусім незавершеність законодавчої бази в питаннях
регулювання ринку, відсутність головного документа, власне, закону «Про ринок
земель».
Щоправда, Державне
агентство земельних ресурсів України на початку року нарешті запропонувало
для громадського обговорення той омріяний законопроект – «Про ринок земель».
Коментуючи його одному з періодичних видань, провідний експерт Центру О.
Разумкова Володимир Жмуцький сказав, що за останні роки це кращий проект, а
до цього були самі декларації. Але ж відомо: поки сонце зійде, роса очі виїсть.
І, зрештою, як з’ясувалося, цей законопроект проігнорував норми, напрацьовані
робочою групою експертів і чиновників Мінагрополітики і продовольства стосовно
обігу сільськогосподарських земель.
Доля селянина:
йди геть – ходи назад!
Центр зав’язаних
у вузол суперечок і протистоянь – продаж сільськогосподарської землі:
скасувати мораторій чи залишити його? Мораторій, вважають експерти,
однозначно слід знімати. Але! Робити це після того, як буде остаточно
відпрацьоване головне в аграрній реформі: формування ринку землі, котрий має
функціонувати за чіткими правилами. Стихійного ринку земель сільгосппризначення
немає в жодній цивілізованій країні: там дбають про осілість сільського
населення, розвиток інфраструктури села й соціальну стабільність. У нас же
латифундист зі своїми інтересами відсуває на задній план і селянина, і все
суспільство. Тому не зрозуміло, чого ж згаданий законопроект розпливчасто
твердить, що, мовляв, суб’єкт права на придбання земель – громадяни України і
юридичні особи? Які громадяни і які юридичні особи?
Робоча група
Мінагрополітики і продовольства наполягає, що таке право має надаватися лише
суб’єктам сільськогосподарської діяльності, які зареєстровані саме там, де
розташовані земельні ділянки, платять податки і збори до місцевого бюджету. А
несільськогосподарські компанії і несільські люди без відповідного досвіду
роботи не повинні мати права придбавати землю сільськогосподарського
призначення. І це – правильно, бо виключить люмпенізацію села і, зрештою, його
потенційне обезлюднення. Не нами це вигадано, не ми це успішно практикуємо
десятиліттями, і не нам нехтувати перевіреним раціональним підходом. Якщо
цікавить результат.
З іншого боку,
окремі експерти переконані, що далі тягти зі скасуванням мораторію не можна,
оскільки «заборона діє вже 9 років, а ситуація не поліпшується. Охочі
знаходять способи обійти заборону, а держава не може ефективно з цим боротися
і практично не контролює операції із сільгоспземлями» (А. Кошіль, президент
асоціації «Земельна спілка України»).
Усі разом
земельники переконані: як не було, так до сьогодні й немає продуманої,
невсипущої державної регуляторної політики в АПК, дієвого контролю в цій
сфері, належного фінансування тощо. Мабуть, недаремно президент асоціації
«Український клуб аграрного бізнесу» А. Ліссітса заявив: «Бюджет 2011 року –
повна катастрофа для сільгоспвиробників, бо реальна фінансова підтримка в
ньому значно менша, ніж очікувалося: близько 2,2 млрд гривень. Для аграрного
сектору це абсолютно нічого. Така «державна турбота» про АПК вражає...
Відбувається дисбаланс у затратах та прибутках фермерів. Тому, на мій погляд,
до кінця 2011 року припинить своє існування близько 15% усіх
сільськогосподарських підприємств».
Знову на ті ж
граблі
Наша так звана
регуляторна політика – це радше спонтанно-циркулярний стиль ручного
управління, ситуативні здригання в контексті змінюваних внутрішніх викликів
або ситуації на світовому сільськогосподарському ринку. А коли системи не
існує, то й на кожному кроці дається взнаки дисбаланс між способами управління
і господарювання, тривають податковий тиск, неповернення господарствам ПДВ,
диспаритет цін, серйозні проблеми особистих і фермерських господарств.
На це вказав
відомий фермер із Черкащини Андрій Крохмаль 25 лютого ц. р. під час прямого
теле- і радіоефіру Президента України. Про це ж порівняно недавно казала й
народний депутат, секретар Комітету ВР із питань податкової та митної
політики Катерина Ващук: «Протягом усіх років існування незалежної Української
держави уряди проводили політику виживання економіки значною мірою за рахунок
селян, а саме через диспаритет цін». Ідеться про те, що ціни на все, що купує
селянин, – ринкові, а на те, що він продає, – регульовані. Хіба ж то нормально,
приміром, що наш же виробник – металург чи хімік – продає своєму
братовіселянину техніку чи добрива набагато дорожче, ніж коштують імпортні? Тож
і мусить брат-селянин купувати найдешевші матеріальні й технічні ресурси. А
отже, й найгірші. Іншого варіанту він позбавлений. Якщо ж, приміром, захоче
підтримати «свого виробника», то втратить усе, що має. І до сьогодні навіть
сильний господарник не бачить виходу з такої ситуації.
Гроші в
українських банках є, але біда в тім, що відсотки за кредити в цих банках
непідйомні. А Земельного банку немає. Тож український селянин знову й знову
потрапляє в кредитну пастку, і в нього, хоч як це жахливо, поступово зникає
мотивація до продуктивної праці.
Вирішення
багатьох питань у сфері земельних відносин гальмується й через відсутність
автоматизованої системи державного земельного кадастру. Адже щоб «запустити»
її, потрібно спочатку розв’язати чимало супутніх попередніх завдань, кожне з
яких вимагає фаховості, раціонального і командного підходу. Очевидно, що, як
мінімум, другим і третім похвалитися не можемо.
Наша пісня гарна й
нова…
Катерина Ващук
переконана: майбутнє села – передусім у зміні системи оподаткування. Причому
для тих, хто займається і рослинництвом, і тваринництвом, воно має бути мінімальним.
Але ж сьогодні цього питання ніхто не порушує! А якщо в нас щось і робиться,
то за принципом (далеко не біблійним!): права рука не відає, що робить ліва.
Навіть добрі ініціативи, навіть далекоглядні нормативні акти існують кожен сам
по собі – у систему не складаються. Приміром, Президент України Віктор
Янукович заявив, що земельна реформа – одне з ключових завдань влади на 2011
рік. Знову-таки: йдеться про скасування мораторію на продаж земель
сільськогосподарського призначення. Це, звісно, чималий крок, остаточне
подолання державної монополії на земельну власність, встановлення
багатосуб’єктності права на землю. Проте, якто кажуть, сказавши «а», треба
казати й «б». Не забуваймо, що мораторій на продаж землі сільськогосподарського
призначення було встановлено саме через відсутність у державі досконалих
інструментів регулювання земельних відносин. Отже, що більше «крок», то
більшим мав би бути пакет законів, які регулюватимуть цю сферу, унеможливлять
будь-які зловживання. А таких законів немає. Тож за відсутності регуляторних
механізмів «ключове завдання» влади приречене залишатися популістською декларацією.
Ой, лани
широкополі...
Отже, земельне
питання набуло в нас суто прозаїчного й прагматичного сенсу, стало
нездоланною спокусою для можновладців, розмінною монетою у політичних
змаганнях. А паралельно нескінченно говориться й пишеться про необхідність
раціонального розвитку українського ринку земель, про те, що в Україні досі не
створено нормальної інституційної бази для регулювання землекористування,
належної охорони земель сільськогосподарського призначення.
У каламутній
водичці, як відомо... Звідки, приміром, беруться оті «латифундії» по 150–200
га, де працюють за принципом «приїхали – посіяли – зібрали – поїхали»?
Припустімо, концентрацію чималих земельних масивів у руках ефективніших
власників апріорі закладено в характерні особливості ринку як такого. Але хто
довів, що ці власники – справді ефективніші, тим більше, що не живуть у селі
та емоційно із землею не зв’язані. А дотримання соціальної справедливості
щодо селянина? Взагалі – хто і як має запобігти надмірній концентрації землі
в одних руках або проконтролювати парцеляцію (тобто подрібнення на малі
ділянки), а отже, й зниження продуктивності землі, нехай навіть з об’єктивних
міркувань сільської громади? Як наголошував Андрій Кошіль, проблеми
подрібнення наділів, виснаження плодючих земель, невизначені межі ділянок,
самочинне захоплення земель – щороку лише поглиблюються. Ну і, звісно,
«розцвіла» фальсифікація державних актів на володіння ділянкою, інші види
ошуканства, про що «ПВ» уже писали.
До речі, ще п’ять
років тому було розроблено й подано на розгляд Кабінету Міністрів
законопроект, що передбачав кримінальну відповідальність у вигляді
позбавлення волі терміном до п’яти років за самочинне захоплення земельних
ділянок. Чи ухвалено такий закон – запитання риторичне. А якщо навіть і було
б ухвалено, то він, як і решта інших, існував би окремо від реальної ситуації.
Тому, на жаль,
відчутно пробуксовують практично всі економічні механізми регулювання земельних
відносин в Україні – який більше, який менше. Скажімо, лише тепер парламент
готовий приступити до розгляду законопроекту (№ 8077) про державний
земельний кадастр, з якого – у контексті стратегії в АПК і формування ринку
землі – взагалі треба було починати!
Під час згаданої
тут прямої теле і радіотрансляції «Розмова з країною» Президент України Віктор
Янукович сказав: «Тіньова приватизація землі й використання земельних ресурсів
в країні досягли загрозливих масштабів. Ми сьогодні готуємо земельну реформу,
яка створить ринок сільськогосподарської землі, правила її використання». На
переконання Президента, реформи в аграрному секторі економіки буде
«закручено» за всіма напрямами. І ці реформи поліпшать життя майже 15 мільйонів
українських селян, яким представники аграрного бізнесу мають забезпечити
належну інфраструктуру.
На цій
оптимістичній ноті хотілося б поставити крапку. Але знову «заковика»:
Президент прогнозує створення ринку землі з січня 2012 року, а Держкомзем – на
початку 2013-го. Тож хіба що три крапки...
ВБЕРЕГТИ Б
КОЛИСКУ НАЦІЇ!
Отже, «погану»
планову радянську систему гнівно засудили і сторінку рішуче перегорнули. але що
натомість було запропоновано селу за минулі двадцять років? Виявляється,
настільки нічого, що села десятками зникають із карти України. наші високопосадові
«батьки відродження», не без підстав і не без внутрішньої ностальгічної
«сльози» називаючи українське село колискою нації, так і не зібрали в кулак ані
політичну волю, ані патріотизм і вільно чи мимохіть нищать ту колиску. а заодно
й міжнародний імідж України загалом та аграрної зокрема. Спасибі нашим
селянам: вони розуміють, що годують країну. і роблять це чесно, всупереч наявній
державній політиці. якщо уявити собі, що все це може скінчитися?..
КІЛЬКА СЛІВ ПРО
ЗЕМЕЛЬНІ АУКЦІОНИ
Відповідно
до чинного законодавства продаж вільних від забудови земельних ділянок
державної або комунальної власності можливий лише на відкритих торгах у формі
аукціону. але закону, який визначав би порядок проведення такого аукціону, в
Україні знову ж таки – не існує. немає і компаній, що видавали б ліцензії на
право його проведення. Тож на місцях не від доброго життя розробили та ухвалили
якісь правила, але на практиці результати будь-якого аукціону цілком можуть
бути опротестовані у суді, що реально загрожує збитками як продавцю, так і
покупцеві. Правоохоронні органи мали свого часу претензії навіть до Державної
акціонерної компанії «національна мережа аукціонних центрів», і лише
вправність юристів та державний статус рятували від великих неприємностей.
06.05.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|