З людьми і для людей
Професійне свято, яке ми відзначаємо 15 березня,
збігається із закінченням найскладнішого – осінньо-зимового – періоду, що
завжди є справжнім випробуванням для комунальних служб. Та водночас це й
підсумок виснажливої роботи тисяч комунальників-дорожників, транспортників,
житловиків.
Тамара КОСТЮК
голова Київської міської профспілки працівників
житлово-комунального господарства та сфери послуг
Сьогодні впевнено можна сказати, що завдяки наполегливості
господарників і профактиву, їхньому професіоналізму, сумлінній праці та
відчуттю відповідальності за свою справу соціально необхідні послуги
надаються на належному рівні. Але, на жаль, є й багато проблем, що заважають
поліпшити обсяги та якість послуг, тож не все нині зроблено для повного задоволення
потреб мешканців міста. Адже ефективність роботи наших підприємств залежить від
загальноекономічної ситуації в державі й місті. Сьогодення ставить перед нами
важкі економічні та фінансові питання, для вирішення яких потрібен неабиякий
хист.
Суттєвим чинником, що ускладнює фінансовий стан нашої
галузі, є невідповідність затверджених тарифів на житлово-комунальні послуги
фактичним витратам на їхнє виробництво, недостатній рівень оплати послуг
споживачами, неповне відшкодування збитків з бюджетів за надання субсидій і
пільг окремим категоріям населення, значна дебіторська та кредиторська
заборгованість за енергоносії.
Значною соціальною проблемою для житлово-комунальної галузі
є невирішеність питання надання службового житла та відселення з нього.
Категорії працівників, які мають право на таке житло, є майже на всіх
комунальних підприємствах. Але найбільша черга – майже 2700 сімей – на
підприємствах житлового господарства, абсолютна більшість з яких – двірники.
У важкому фінансовому становищі перебуває комунальне
підприємство «Київпастранс», на якому працюють 5 тис. електротранспортників,
що виконують важливу соціальну функцію, перевозячи пасажирів міста. Така
ситуація склалася переважно через невідповідність тарифів за проїзд фактичним
витратам на ці послуги. Згідно із Законом України «Про житлово-комунальні послуги»
міська адміністрація, відповідно до Регіональної угоди з профспілкою галузі,
зобов’язана цьому підприємству, по-перше, компенсувати певну суму коштів для
забезпечення нормальної роботи транспорту та підвищення заробітної плати
працівникам, а по-друге, укласти договір на виконання транспортних послуг з
перевезення пасажирів. Це дозволило б установити економічний баланс між
попитом міста на транспортну роботу та її фінансуванням. А наразі завдяки
системній наполегливій роботі міської профспілки та профкому «Київпастрансу»
погашено тримісячну заборгованість із зарплати електротранспортникам.
Проблеми в трудових колективах підприємств ЖКГ свідчать про
те, що галузева і регіональна угоди ще не стали надійним інструментом захисту
прав та інтересів трудящих галузі, тож ми повинні діяти в цьому напрямі
результативніше. Ми впевнені, що саме Київ здатен розв’язати вузол проблем
ЖКГ, показавши таким чином приклад усім регіонам України.
Нас усіх турбує подальша доля галузі. Сьогодні підприємства
житлово-комунального господарства звіряються з вимогами часу, послідовно
освоюють ринкові методи господарювання з метою підвищити рівень обслуговування
населення та докорінно поліпшити умови праці трудящих галузі. З цією ж метою
наразі проводиться організація та вдосконалення структури в житловій сфері.
Наша профспілка робить усе можливе, аби допомогти в цей
нелегкий час реформування галузі захистити право наших працівників на працю та
відпочинок. Дбаємо про своєчасне укладання колдоговорів на підприємствах
галузі, що забезпечують їх стабільну роботу, а також вирішення найважливіших
соціальних проблем для людей (своєчасна виплата зарплати, охорона праці,
збереження робочих місць).
Міська рада профспілки приділяє належну увагу моральному та
матеріальному заохоченню профактиву підприємств. Особливого значення набули
такі форми заохочення, як надання відзнак «Кращий профспілковий лідер» і «Кращий
господарник року», Премії галузевої профспілки, Почесні грамоти та Подяки
міської галузевої профспілки.
У передсвяткові дні вже традиційно на підприємствах відбуваються
вечори, збори, де вшановують ветеранів праці, молодих професіоналів своєї
справи, кращих із кращих. Проходять огляди художньої самодіяльності та
спортивні змагання на честь професійного свята. Кращі працівники отримують
подяки та нагороди від голови КМДА, Кабінету Міністрів, міської ради
профспілки.
Сподіваємося, що поліпшення фінансово-економічного стану в
країні та місті, на яке ми всі з надією очікуємо, сприятиме подоланню
труднощів і стабілізації роботи галузі, а наші працівники будуть забезпечені
гідною зарплатою, житлом і гарантією збереження соціальних норм.
Cитий голодного не розуміє
Кількасот працівників ЛКП «Львівелектротранс» вийшли на
акцію протесту до стін Львівської міської ради, представляючи більш ніж
тисячний трудовий колектив підприємства. Водії трамваїв і тролейбусів, ремонтники
з листопада минулого року не отримують заробітної плати.
Ольга ЛОБАРЧУК
м. Львів
«Хто моїх дітей нагодує?», – запитувала одна з
протестуючих в. о. начальника департаменту міськради Юрія Голеця, який вийшов
до страйкарів з поясненнями. Уряд, мовляв, не надав майже 70% коштів за
перевезення пільгових категорій пасажирів. Але це не проблеми працівників, які
чесно виконують свою роботу. Зазнавши протягом останнього десятиліття
скорочення робочих місць майже наполовину, змогли впоратися з чималим
пасажиропотоком, обслуговуванням численних туристів міста. За минулий рік
перевезено 77 млн пасажирів, з яких 60% пільговиків. «Нікому немає діла до
того, що мені немає за що купити ліки й їжу, сплатити за комунальні послуги»,
– вигукував один з водіїв, оскільки трибуни для виступаючих не було. Люди
говорили «з місця», сподіваючись, що написи на їхніх плакатах побачать
чиновники з вікон Ратуші: «Ситий голодного не розуміє», «П. Садовий, заберіть
свого Васильєва, віддайте зарплату». Працівники підприємства скаржились на те,
що в начальства є за що будувати котеджі в Шевченківському гаї, а зарплати
немає. Не забезпечуючи людям виплат заробленого, а це пріоритет у роботі
керівника, той має заробітну плату в 12 тис. грн. Натомість водій, що справно
виконує свої обов’язки, майже три місяці не отримує своїх 3,5 тис. грн.
Протягом 2014 року через невиплату й затримку зарплати працівники цього комунального
господарства п’ять разів виходили на акції протесту, зокрема й до Державного
казначейства.
До 2013 року розмір субвенцій за перевезення пільгових
категорій пасажирів, що затверджувався бюджетом держави, складав понад 42 млн
грн. У 2015-му ця сума складає лише 31 млн грн, і це при тому, що громадяни
України зазнали втрат у своїх заробітках у 2,5 раза. Зросли курс долара, ціни
на товари першої необхідності, плата за комунальні послуги і проїзд в
громадському транспорті. Обмежують соціальні гарантії і перевізникам, і пасажирам.
Колектив ЛКП «Львівелектротранс» висунув вимоги до виконкому
міськради і мера міста: негайно виплатити зарплату за три місяці, розірвати
контракт з керівником ЛКП «Львівелектротранс» С. Васильєвим, згідно з вимогами
ст. 45 Кодексу законів про працю України, за порушення чинного трудового законодавства
та вимог ЗУ «Про колективні договори і угоди», а також своєчасно виплачувати
зарплату, не допускати її затримки. У разі невиконання цих економічних вимог
колектив залишає за собою право проводити заходи на захист своїх прав та інтересів,
згідно з Конституцією України. Лунали й пропозиції зупинити у Львові електротранспорт,
але зважили на становище пересічних земляків, які цього дня поспішали на
роботу і в своїх невідкладних справах.
Вимоги спілчан голова профспілки ЛКП «Львівелектротранс»
Юрій Оприск вручив одному з депутатів міськради, з яким вдалося зустрітися
цього дня, й отримав запевнення щодо сприяння у вирішенні проблеми. За
словами голови обласної організації профспілки працівників комунального господарства
та побутового обслуговування Богдана Козло, подібний експеримент не
виправдав себе в Києві, тож для чого у Львові знову наступати на ті ж граблі?
«Це зміни заради змін, а не для вирішення проблем зміцнення матеріальної бази
підприємства, оновлення парку машин, покращення обслуговування пасажирів,
умов праці і соціального забезпечення водіїв», – зазначив він.
Колектив «Львівелектротрансу» на акції протесту підтримали
працівники інших підприємств галузі, зокрема ЖЕКів, «Теплокомуненерго», «Львівводоканалу»
тощо.
15.03.2015
|