Тарифи ЖКГ: друга хвиля підвищення
Останнім часом життя мало не кожного українця кардинально
змінилося. Зростання курсу долара, стрімке подорожчання продуктів, ліків,
бензину – це неповний перелік «сюрпризів», з якими щодня стикаються українці.
Чимало з них ламають голови, як вижити в нинішніх умовах. Тим часом із 1 липня
до щоденних випробувань пересічного громадянина додасться ще одна проблема: як
заплатити за комунальні послуги? Що робити тим, кому нові тарифи не по кишені?
Про це – на шпальтах нашої газети.
До економічно обґрунтованого рівня?
Основна причина підвищення тарифів для населення –
виконання умов МВФ. Саме ця організація в обмін на кредит для України вимагала
від Кабінету Міністрів привести тарифи для населення до економічно
обґрунтованого рівня. Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк визнав: «Ми змушені піти
на непопулярні рішення, інакше країну чекає дефолт». Довгоочікуваний транш
кредиту в розмірі 3,2 млрд гривень Україна отримала на початку травня.
Тоді ж зросла і ціна на газ. Спершу – на 50%. Відтепер якщо власник квартири чи
заміського будинку сплачував за газову конфорку 20 гривень, буде платити 30.
Та це підвищення, за словами експерта Інституту енергетичних досліджень Юрія
Корольчука, не остаточне. Це тільки перший етап. За ним неодмінно будуть
наступні. Зміни торкнуться практично всіх сфер.
У свою чергу, підвищення ціни на газ уже призвело до
зростання тарифів на теплову енергію та гарячу воду. Перша зросте на 40%,
гаряче водопостачання – на 70%.
Паралельно зі зростанням ціни на блакитне паливо з червня
підвищили вартість на електроенергію для населення на 10–40%, залежно від
регіону. Національна комісія регулювання енергетики роз’яснює: «Запропоноване
підвищення тарифів на електроенергію для населення призведе до збільшення
місячних витрат на оплату електроенергії кожним споживачем у таких розмірах: за
умови споживання на місяць 50 кВтгод – на 1 гривню, 100 – на 3 гривні,
150 – на 4 гривні, 300 – на 12 гривень, 500 – на 23 гривні, 800 – на 40
гривень, 1000 кВтгод – на 116 гривень».
Економісти всіх рівнів одностайні у тому, що тарифи
необхідно приводити до економічно обґрунтованого рівня. Інша річ, як визначити
цей «економічно обґрунтований рівень»? Бо складається враження, що всі
служби, причетні до «математичних розрахунків», у платіжних документах за
послуги ЖКГ намагаються під шумок внести свої корективи. Приміром, у столиці
вже з 1 липня загальний тариф на холодну воду становитиме 6,22 гривні за 1
кубічний метр, тоді як раніше ми платили 3,18 гривні. Гаряча вода у Києві
подорожчає одразу на 70%. Чиновники натякають, що підвищення може відбутися у
два етапи, аби не шокувати населення. Однак те, що зростання тарифів по
кожному рядку платіжних документів неминуче, не приховують.
Директор Центру Разумкова Василь Юрчишин наполягає на
проведенні масштабної роз’яснювальної роботи з населенням. «Важливо розуміти,
що підняття тарифів – це не самоціль, це один з інструментів збалансування
бюджету», – зізнається він.
Субсидії від держави
Аби пом’якшити шок від неминучого зростання цін на
комунальні послуги, Міністерство соціальної політики спрацювало на
випередження. Міністр профільного міністерства Людмила Денісова заявила:
«Незважаючи на підвищення тарифів, із 1 липня 4,5 млн сімей не платитимуть ані
копійки більше. Вони отримають державну підтримку й розмір їхніх платежів за
комунальні послуги не зміниться».
Це означає, що підвищення тарифів ЖКГ компенсуватиметься за
рахунок адресної допомоги малозабезпеченим. Представник казначейства США Джек
Лью радить Україні «вжити всіх заходів, аби допомогти найбільш уразливим домогосподарствам
витримати удар через вимушені економічні зміни».
Кого слід вважати «найбільш уразливими»? Експерти
пояснюють: право на отримання житлових субсидій мають домогосподарства, у яких
витрати на оплату житлово-комунальних послуг у межах встановлених норм
перевищують 10% середньомісячного сукупного доходу (для сімей, у яких
проживають непрацездатні особи, і родин, у складі яких є неповнолітні діти або
інваліди І або ІІ груп і доходи яких на одну особу не перевищують прожиткового
мінімуму), або 15% (для сімей, у складі яких є працездатні особи).
Уже затверджено Програму житлових субсидій, головне завдання
якої – забезпечити стабільність витрат незаможних українських родин від
зростання вартості житлово-комунальних послуг. З питань призначення житлової
субсидії слід uaзвертатися до управління праці та соціального захисту
населення за місцем реєстрації. У сільській місцевості заяви з необхідними
документами для призначення субсидій приймають уповноважені особи, яких
визначають виконавчі органи сільських і селищних рад.
Для того, аби розраховувати на субсидію, треба подати до
відповідних органів заяву за встановленим зразком, декларацію про доходи і
майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні, довідки про доходи
кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні. Всі документи складаються
за встановленою формою.
Право на призначення компенсації мають сім’ї,
середньомісячний сукупний дохід яких (за попередні шість місяців) не
перевищував величини прожиткового мінімуму для сім’ї. Прожитковий мінімум
сім’ї дорівнює сумі прожиткових мінімумів для кожного члена родини – близько
1190 гривень.
Приміром, сім’я з чотирьох осіб: чоловік, дружина, двоє
дітей віком від 6 до 18 років. Заробітна плата чоловіка та його дружини становить
4500 гривень на місяць. Дохід родини у цьому випадку менший за встановлений
прожитковий мінімум, тож сім’я має законне право на компенсацію. Скажімо, до
підвищення цін і тарифів на природний газ і теплову енергію сім’я сплачувала
300 гривень на місяць, а після підвищення – 400 гривень. Розмір щомісячної
компенсації становитиме 100 гривень.
Тож якщо ви ретельно підрахували всі витрати на комуналку і
дійшли висновку, що цей тягар не підйомний, не зволікайте і звертайтеся до
органів соціального захисту. Вашу заяву мають розглянути впродовж 10 днів
після подання і надіслати повідомлення щодо ухваленого рішення про призначення
компенсації та її розмір.
Компенсація надається на безповоротній основі, її отримання
не пов’язане із зміною форми власності житла і не тягне за собою таку зміну.
Однак для її отримання сім’я має сплачувати свою частину платежу за комунальні
послуги, інакше надавати компенсацію припинять.
Як зекономити на комуналці?
Економіка нашої держави, порівняно з тією ж Польщею, надзвичайно
енергозатратна. Якщо європейці в усьому намагаються економити, то нам
доводиться тільки звикати до режиму заощадження. Економити – це не означає у
всьому собі відмовляти, це означає ощадливо використовувати газ,
електроенергію, воду, що допоможе непогано зекономити. Аналітики дійшли
висновку: поки комунальні послуги залишалися дешевими, люди не замислювалися
над економією.
Однак для того, аби в людей з’явилися стимули до заощадження
електроенергії, газу, води та тепла, держава має прозоро розраховувати та
регулювати тарифи. Компанії, які займаються постачанням комунальних послуг, не
мають отримувати надприбутків і в жодному разі не закладати в тарифи наслідки
своєї безгосподарності. Народ мусить чітко знати, що саме закладається у
собівартість послуг. Тільки тоді можна говорити про реформу
житлово-комунального господарства, коли відповідальність буде обопільною – і з
боку житлово-експлуатаційних підприємств, і з боку пересічних громадян.
Якщо торкнутися теми економії глибше, постане доволі
неприваблива картина щодо лічильників на воду. Без лічильників кожна родина
платить за воду – холодну та гарячу – утричі більше, аніж власники квартир,
які мають лічильники. Питання, чому комунальники зволікають із встановленням
лічильників у кожному помешканні, радше риторичне.
Для тих, у кого в квартирі є лічильник, не зайвою виявиться
така інформація: якщо з крана капає вода, то за добу ви втрачаєте 24 літри.
Начебто дрібниця. Однак за місяць набігає 720 літрів. А якщо з крана тече
струмінь води об’ємом приблизно із сірник, то за місяць цифра «виллється» у
4320 літрів. Тут уже все залежить від дбайливості господаря: або полагодити
кран, або викидати на вітер гроші.
Нам поки що незнайоме поняття – мити тарілки, як в Європі.
Там очищені від залишків їжі тарілки й столові предмети складають у раковину,
злив затикають пробкою, додають миючий засіб і миють посуд. Потім споліскують
в окремій посудині з чистою водою. У такий спосіб суттєво заощаджують воду.
Порад і рекомендацій з приводу економії на комунальних
послугах досить багато. І щодо економного витрачання електроенергії, газу і
тепла. Це, на перший погляд, прості та відомі всім істини, однак часто ними
нехтують або не вірять, що вони дієві та ефективні. Варто спробувати, аби
потім щиро здивуватися, скільки грошей залишиться в сімейному бюджеті.
І ще про одне. Відтепер, коли плата за комуналку зросла,
кожен українець має право вимагати справді якісних послуг. На суму, яку він
добровільно віддає державі.
Ініціатива наповнити державний бюджет за рахунок подорожчання
комунальних послуг загрожує зростанням неплатежів. До такого висновку
схиляється більшість експертів житлово-комунального ринку. Президент
Українського аналітичного центру Олександр Охріменко зауважує: «Таке вже було,
коли економічна скрута в Україні не давала змогу громадянам оплачувати
комунальні послуги вчасно і в повному обсязі. В останні роки ситуація
змінилася на краще, аж до стовідсоткової оплати по окремих регіонах. Якщо зараз
це буде порушено, ми повернемося на багато років назад, до великих комунальних
боргів, відтак матимемо зворотний ефект».
І додав, що сьогодні держава надає субсидії тим громадянам,
чиї витрати на ЖКГ перевищують 15% доходу сім’ї для тих, хто працює, і 10% для
пенсіонерів. «Очевидно, що після недавніх подій таких людей стане набагато
більше, і в державному бюджеті треба передбачити гроші на субсидії – тільки у
такому разі можна підвищувати тарифи. Однак немає впевненості, що це буде
зроблено», – зазначив аналітик.
Крім того, за його словами, ймовірно, витрати Держбюджету
скорочуватимуться за рахунок заморожування пенсій і зарплат бюджетників,
тоді як у чинному бюджеті передбачено зростання соціальних стандартів
приблизно на 8% у грошовому вираженні. «За рахунок одного тільки непідвищення
зарплат і пенсій розраховують у 2014 році заощадити близько 15 млрд грн.
Більше того, не можна виключати зниження базових соціальних виплат», –
пояснив економіст.
29.06.2014
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|