Що краще?
Українці неодноразово чули, як урядовці жорстко
критикували Міжнародний валютний фонд (МВФ) надати країні кредит за умови
підвищення на 40% ціни на газ для населення.
Спираючись на різноманітні джерела інформації, як-от газети
«День» і «Дзеркало тижня», до уваги читачів пропоную матеріал, у якому
переконливо доведено, що зростання ціни на газ не таке вже й страшне порівняно
з вигодою, яку б отримував кожен із нас після наведення ладу на ринку
продовольчих товарів.
Мирон ІВАНКІВ
голова Львівської обласної організації профспілки
працівників держустанов
За інформацією Державної служби статистики, найбільший
відсоток у структурі витрат українських родин становлять продукти харчування з
алкогольними напоями та тютюновими виробами – 53,7%, у т. ч. продукти
харчування – 50,2%. По Україні це приблизно 400 млрд гривень (на одного
мешканця 750 гривень на місяць).
Вартість житла, води, електроенергії, газу (або інші види палива)
в загальних витратах становить 9,9%, або 73 млрд грн (на одного мешканця на
місяць 137, 7 грн). Причому на газ та інші види палива припадає всього 1,5%
усіх витрат домогосподарств, або у розрахунку на одного мешканця всього 22
гривні на місяць. Виходить, що витрати на продовольчі товари у 35 разів більші,
ніж витрати на газ чи інші види палива. А тепер слід розібратися: чому так?
Спеціалісти звертають увагу на механізми ціноутворення у
нашій державі, зокрема – на продовольчі товари. У пригоді знову стають статистичні
дані. У 2012 році сукупні витрати в розрахунку на одного мешканця країни,
порівняно із 2002 роком, зросли у 5,7 раза, а на продовольчі товари – у 5
разів. Тобто у зв’язку зі зростанням доходів (витрат) населення так само
приблизно зростали ціни на продовольчі товари, відтак у структурі всіх витрат
це майже 55% (у країнах Євросоюзу 10–20%).
Що означає така закономірність у нашій країні? Якщо зі
зростанням доходів витрати на харчування у сумарних витратах залишаються без
змін, то це означає зменшення реальних доходів населення. А це вже погано.
Важливо знати причину такого наслідку. Фахівці стверджують, що це відсутність
у країні цивілізованих ринкових відносин і патріотизму у владної еліти. Де це
маємо, там зі зростанням доходів (реальних) витрати населення на продукти
харчування скорочуються. Спеціалісти, котрі досліджували згадані проблеми,
стверджують, що якби у нас діяли чисті та прозорі ринкові відносини, то при
подвоєнні доходів населення споживання продуктів зросло б на 120–150%.
Простежимо, що у нас відбувається на ринку продуктів – від
виробника до споживача. Як свідчить аналіз, наші сільгоспвиробники реалізують
свою продукцію за цінами, які різняться у 10 разів. У 2012 році посередницькі
структури закуповували озиму пшеницю за цінами від 240 до 3 тис. грн за тонну.
У цивілізованому суспільстві, а відповідно і при прозорих ринкових
відносинах, різниця у ціні може бути лише за рахунок якості – 5–15%. При цьому
у нас – незалежно від того, що посередник закупив пшеницю за нижчою ціною,
вартість хліба для споживачів не знижується, а щоразу зростає.
Не є таємницею факт, що в країні близько 85% населення
споживає м’ясо-молочних продуктів нижче норми, а 40% – цукру і риби.
Зростання споживання продуктів населенням можливе лише за
однієї умови: всі учасники ринкової взаємодії мають мати рівновелику
рентабельність своєї діяльності. Будь-який посередник не має відбирати більшу
частину вартості у первинного виробника, закуповувати у нього продукцію за
ціною у 2–10 разів нижче від ринкової. Посередник закуповує у первинного товаровиробника
його товар за максимально низькою ціною, переробляє і віддає продукцію
торговельникам, які реалізовують її за максимально високою ціною. Це і впливає
на зниження споживання населенням продуктів харчування.
Практика країн Євросоюзу, США, Канади тощо свідчить: із
зростанням сукупних доходів населення удвічі-тричі витрати на продовольчі
товари скорочуються. При цьому населення також відмовляється від частини
продовольчих товарів нижчої якості, чого, на жаль, у нас не спостерігається.
Приміром, у 2005–2012 роках Україна щорічно імпортувала для м’ясопереробної
промисловості 300–450 тис. тонн м’яса, у т. ч. – 30–50% так званого
«сепарованого» м’яса (ніжки та крила птиці, шиї, субпродукти та ін.). Закуповували
це м’ясо за нижчими за внутрішні цінами. Закономірне запитання: а ціни на
м’ясні вироби з цього дешевого м’яса знизили? Нічого подібного – все продавали
за високими цінами. То що ж робити? Вигадувати нічого не треба. Цивілізовані
країни давно все вирішили. Відповідні органи, у межах конкретного виробництва,
узгоджують ціни в ланцюжку: первинний товаровиробник – переробник – торгівля
та визначають їхні частки у кінцевій ціні. Що вони отримують в кінцевому
рахунку? Всі учасники інтегрованого виробництва матимуть невисокий рівень
рентабельності, але у всіх він буде однаковий, а отже, справедливий. Аби
дістати більший прибуток. у західних країнах не підвищують ціну, а збільшують
обсяги виробництва та реалізації продукції.
Якби такі механізми працювали в Україні, то ціни на продовольчу
чи будь-яку іншу продукцію зростали б повільніше, ніж сукупні доходи
населення, яке споживало б продовольства більше і в ширшому асортименті. І
знову статистика. Якби у 2012 році ціни кінцевого споживання були лише на 1%
нижчими, то реалізація продовольчих товарів у середньому зросла б приблизно на
20 млрд гривень. Щодо цього слід зауважити, що ще більшими темпами зростатиме
споживання продуктів населенням, яке має низькі доходи. За умови
запровадження чесних і прозорих правил, викладених вище, при зростанні
сукупних доходів цієї категорії населення на 1% споживання зростає на 0,8–1,5%.
Тож який висновок випливає з вищевикладеного? Якби у країні
діяв прозорий та економічно обґрунтований порядок у взаємовідносинах первинних
виробників і кінцевих реалізаторів продовольчого товару споживачеві, тоді,
за оцінками спеціалістів, населення мало б економію на продуктах харчування
від 50 до 150 млрд грн, або в середньому – 75–250 гривень на місяць на кожного
мешканця.
Наші можновладці надто критично висловлювалися щодо вимоги
Міжнародного валютного фонду надати кредит за умови підвищення на 40% вартості
газу для населення. Свій гнів із цього приводу демонструвало до МВФ попереднє
керівництво Федерації профспілок України.
Тепер порівняймо. Після наведення ладу на ринку продовольчих
товарів кожен споживач матиме економію в середньому 100–200 грн, а підвищення
на 40% ціни на газ, нехай навіть 12–15 грн (за розрахунками – всього 9 грн).
То що краще: економія 100–200 грн чи втрата 10 гривень?
31.01.2014
|