Дзеркало соціального захисту
«Подарила в лотерею куму свой билет кума. Кум теперь
«Москвич» имеет, а кума сошла с ума», – співали славетні куплетисти-естрадники
Веніамін Нечаєв і Павло Рудаков, відтворюючи радянську атмосферу 50–70-х років.
Хто ж не пам’ятає різноманітні тогочасні лотереї, хоча б широковідоме
«Спортлото» на допомогу радянському спорту, перший тираж якого відбувся 20
жовтня 1970 року? Лотерейні білетики, які можна було придбати будь-де і на які
здебільшого вигравався хіба що карбованець! Чи облігації «тривідсоткової
виграшної позики» й зосереджене сопіння всієї сім’ї над газетою з виграшними
номерами: збіглося чи ні?
Крізь «тоноване скло» законопроекту...
Серед найрізноманітніших видів бізнесу Азартна Гра Лотерея,
сказати б, – «блакитна кров», «еліта», бо найгуманніша. Гравець, не витрачаючи
аж таких грошей, просто «ловить удачу» тут і зараз. А оператор збирає гроші і
спрямовує їх... До речі, куди і для чого?
Лотерейний бізнес процвітає по всьому світу. В економічно
розвинутих країнах Європи державна монополія на організацію та проведення
лотерей є засадним принципом. Другий принцип – законодавче закріплення соціальної
спрямованості лотерейної діяльності. І, нарешті, по-третє, держава забезпечує
посилений контроль цієї діяльності.
А які принципи провадження лотерейного бізнесу, взагалі –
лотерейного ринку присутні (чи відсутні) в Україні? Загалом слід сказати, що
ця тема стала останнім часом модною, резонансною, і здебільшого – завдяки
зусиллям народного депутата України, заступника голови Комітету ВР з питань
охорони здоров’я Віктора Коржа, а також іще одного народного депутата – Антона
Яценка (дещо меншою мірою). Саме вони порушили цю тему, примусили її «зазвучати»,
а головне – внесли цілу низку поправок до законопроекту «Про державне
регулювання діяльності з проведення лотерей в Україні». Річ у тім, що
законопроект пропонує розглядати в одному, як мовиться, пакеті цілком
нормальний і за визначенням прозорий лотерейний бізнес (яким він і є у всіх
цивілізованих країнах) разом з азартними іграми на кшталт казино, картами,
ігровими автоматами тощо, які в одних країнах заборонені, а в інших «відселені»
у певні місця.
Тож саме через те, що лотерейний бізнес у нас досі
безпосередньо пристикований до азартного ігрового бізнесу, тобто «суміжний», він
фактично непрозорий. А чому б, насправді, не провести рису, не визначити
критерії? Азартні ігри є небезпечними, загрозливими, адже в рулетку, в карти,
на ігрових автоматах можна програти все, що маєш! І своє, й чуже. Наслідком
стають стреси, сімейні та соціальні конфлікти, суїцид. Про це писали класики,
знімалися фільми, це тут і там має місце в реальному житті. І ті, хто добре
розуміє руйнівний ланцюг причин і наслідків у цьому виді захоплень, активно
протестує проти відродження ігрового бізнесу. Приміром – православна церква,
культурна інтелігенція, батьківські комітети. А в лотерею можна просто не
виграти! Тим більше, що тут якраз ніхто не грає на надто великі суми – хіба на
5, 10, 20 гривень.
Держава не грає, а контролює
Попри те, що мало не на кожній вулиці розташовані кіоски з
вивіскою «Державні лотереї», насправді «державних», виявляється, немає. Як
немає базового закону про державне регулювання цього виду діяльності, хоча,
приміром, той же В. Корж воює за нього вже півтора року. У 90-х роках
існувала-таки державна лотерея при Комітеті, пізніше – Міністерстві у справах
молоді й спорту. Однак швидко збанкрутіла. Чому? По-перше, як уже сказано,
лотерейний бізнес в Україні не відокремлено від азартних ігор, тому й не
завжди зрозуміло, куди й на що конкретно йдуть гроші, котрі він акумулює.
По-друге, лотерейний ринок не може існувати в замкненому просторі, він
невід’ємний від світових тенденцій. Існує Європейська асоціація, великі
оператори, з’являються дедалі нові види гри, є грамотний менеджмент, що дуже
динамічно працює. Ринок бурхливо розвивається, прогресує, нині все робиться
через термінали, інтернет – зручно й швидко. Модно й конкурентно.
І, певна річ, не Україна задає тон. Тож за таких умов – і
«беззаконня», і при одному лише Міністерстві, окрема лотерея без значних
оборотних коштів, з менеджерами, яких не навчено останніх технологій,
природно, припинила своє існування.
Взагалі, за великим рахунком, держава не має брати
безпосередню участь у лотерейному бізнесі, вкладати гроші, піддаватися
невиправданому ризику. Адже йдеться про дуже великі суми, про справді великі
ризики, а сьогодні економіка нашої держави не в тому стані, щоб акумулювати в
якомусь виді діяльності 100–200 млн доларів, збирати там державних службовців,
аби конкурували з вільним та серйозним бізнесом, яким займаються
транснаціональні корпорації. Ось контролювати – обов’язково! Але знову ж таки:
передусім – закон!
Грати чесно – справа честі, або бізнес vs мораль
Хто є операторами українського лотерейного ринку і яка,
хоча б приблизно, схема проходження коштів? З’ясувалося, що це оператори зі
спільним капіталом – частково українським, частково іноземним, до речі,
інтегровані в європейські структури. Теоретично або, як-то кажуть, за ідеєю,
приблизно 50 відсотків коштів, що надходять від лотереї, спрямовуються у призовий
фонд, з решти грошей частина йде до державного бюджету, частина є доходом
оператора, котрий використовує їх на розвиток справи, виплату зар-плати. Схема
не нова, але принциповим є інше: щоб оператори сплачували податки, працювали
чесно і гарантовано виплачували виграші громадянам. Ось із цим завжди були проблеми,
надто в 90-ті роки: хтось ухилявся від сплати податків, хтось шахраював з
виграшами. Якщо нарешті ухвалять відповідний закон, тоді ризики буде зведено
практично до нуля, фінансово-господарська діяльність операторів стане
прозорою. І гарантовано надходитимуть іноземні інвестиції.
Насправді очікування надто затяглося, парламентарії
розглядають зірочки на небі й порох під стільцями. Чому? А дуже просто: чимало
лобістів. Дехто вельми дбає про власні інтереси, про свої великі гроші. Адже
відомо: чим каламутніша водичка... Ось така «схема» працює бездоганно, гальмує
законотворчу роботу, пропускає «без митного контролю» радісне свавілля
чиновників усіх мастей та рангів. Більше того, в Україні сьогодні діє мораторій
на ліцензії: інакше кажучи, лотерейний ринок фактично знищують. Тим часом
основні оператори українського лотерейного ринку готові безпосередньо в
Міністерстві фінансів поставити термінали, на яких у режимі онлайн
відображатиметься вся їхня діяльність. Аж до того, в якому пункті придбано
такий-то білет, коли й за що сплачено виграш і в якій сумі. Здавалося б, про
більше годі й мріяти! Та в нас інакше: бізнес моралі не товариш.
БУДЕ ЗАКОН – ОЗДОРОВИМОСЬ!
Сьогодні, на переконання Віктора
Коржа, період первісного накопичення капіталу в операторів минув, усі заспокоїлися,
ринок викристалізувався. Проте почати працювати по-європейськи не може. Ситуація
майже кумедна, тут найцікавішою і найбільшою інтригою є той режим очікування, який
сатирик Михайло Жванецький називає «так ми вже згодні!». Тобто – і оператори,
і гравці згодні забезпечити чесний і прозорий лотерейний ринок в Україні. При цьому
єдине, що стримує, – зволікання держави. Тим часом здоровий глузд і досвід розвинених
країн, на які ми так полюбляємо задивлятися, підказує: лотерейний ринок в Україні
має триматися (і розвиватися) на двох китах: а) повний державний контроль, інакше
– державна монополія і б) очевидна соціальна спрямованість. Адже практично в усіх
європейських країнах, де лотерейний бізнес набув розвитку, він має чітку соціальну
спрямованість. В Англії – це підтримка музеїв, бібліотек, інших закладів культури;
у Франції, Італії, Польщі, Угорщині, Австрії переважна частина коштів, одержаних
від проведення лотерей, спрямовується на розвиток фізкультури й спорту.
10.02.2011
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
|