Соціальна Україна: міф чи реальність?
Виконуючи цільову програму «Професійні спілки – за розвиток
соціальної держави в Україні», членські організації, ФПУ та її представники в
керівних органах фондів соціального страхування спрямовують свої зусилля на підвищення
рівня матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованих осіб і членів
їхніх родин.
Анна Рєпіч
(за матеріалами департаменту соціального діалогу та соціального
страхування апарату ФПУ)
Для профспілок такий підхід
має принципове значення, оскільки всі соціальні послуги, у тому числі санаторно-курортні,
фінансуються за залишковим принципом, тож їх збереження в умовах фінансово-економічної
кризи – одне з пріоритетних завдань. Великих зусиль також потребувало осучаснення
щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві. Тривають консультації із
соціальними партнерами щодо впровадження загальнообов’язкового державного соціального
медичного страхування з 2014 року, хоча законодавчу роботу в цьому напрямі розпочато
ще 15 років тому.
Профспілкові ініціативи
У прийнятій Президією ФПУ у вересні минулого року постанові «Про
позицію профспілок щодо ініціатив інших сторін соціального діалогу в сфері загальнообов’язкового
державного соціального страхування» визначено бажаний для профспілок напрям подальшого
розвитку системи загальнообов’язкового державного соціального страхування та забезпечення
гарантій застрахованим особам. Зазначене рішення було підтримано 15 жовтня
2012 року на засіданні СПО об’єднань профспілок й вироблено пропозиції щодо подальшого
розвитку системи загальнообов’язкового державного соціального страхування та забезпечення
гарантій застрахованим особам.
За ініціативи Голови ФПУ Юрія Кулика питання про функціонування
системи соціального страхування та консолідації дій для підвищення її ефективності
було винесено на розгляд НТСЕР у грудні 2012-го. Під час зібрання ухвалено рішення
рекомендувати Президентові України та Верховній Раді під час розгляду проектів
законодавчих актів із питань загальнообов’язкового державного соціального страхування
враховувати її пропозиції. В рамках НТСЕР активізовано діяльність тристоронньої
робочої групи з визначення напрямів удосконалення системи, яка має напрацювати
пропозиції до консолідованого плану дій сторін соціального діалогу, що заплановано
ухвалити на черговому засіданні Ради.
Саме відсутність упродовж останніх років зваженого державницького
підходу до розв’язання проблем фондів соціального страхування стримує виконання
ними зобов’язань перед застрахованими особами та істотне підвищення рівня соціальних
гарантій.
Із прийняттям нової редакції ЗУ «Про зайнятість населення» з
1 січня 2013 року, порушуючи статі 22 і 46 Конституції України, скасовано мінімальну
гарантію матеріального забезпечення безробітного, що раніше була на рівні не менше
прожиткового мінімуму. З 15 до 5 осіб скорочено кількість членів правління від
кожної зі сторін соціального діалогу й ліквідовано наглядову раду Фонду загальнообов’язкового
державного соціального страхування на випадок безробіття.
Неспинне переписування законів щодо пенсійного забезпечення призводить
до порушення конституційного права громадян на соціальний захист. Існує загроза
підміни системи загальнообов’язкового державного соціального страхування приватним
страхуванням, заміни єдиного соціального внеску на соціальний податок, руйнації
демократичного механізму в управлінні фондами соціального страхування на засадах
соціального діалогу.
Відтак Указом Президента України наприкінці минулого року функції
з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування
передано від Пенсійного фонду до новоствореного Міністерства доходів і зборів,
що суперечить чинному законодавству. З цього приводу СПО об’єднань профспілок
звернувся до Прем’єр-міністра України Миколи Азарова, наголосивши, що реалізація
цього рішення порушить налагоджену систему, яка дає позитивні результати щодо фінансового
наповнення бюджетів фондів соцстраху, ускладнить обчислення страхового стажу та
розмірів страхових виплат застрахованим особам, створить загрозу відволікання страхових
коштів не за призначенням тощо. Таку позицію профспілок підтримав Комітет ВРУ
з питань соціальної політики та праці, який 9 січня ц. р. звернувся до Президента
України з пропозицією переглянути відповідну частину цього Указу. Проте поки що
все залишається без змін. У новоствореному Міністерстві доходів і зборів виношують
пропозиції щодо включення єдиного соціального внеску до ПКУ, заміни єдиного страхового
внеску єдиним соціальним податком, скасування окремих видів загальнообов’язкового
державного соціального страхування тощо.
За таких обставин профспілкам і роботодавцям необхідно консолідувати
зусилля для захисту демократичного механізму управління фондами, жорсткіше обстоювати
пропозицію щодо переходу до двостороннього управління – представниками профспілок
і роботодавців й одночасного посилення системи державного нагляду.
Страхування навипадок безробіття
Після подолання першої хвилі світової фінансової кризи й скорочення
безробіття у 2012 році робота Фонду загальнообов’язкового державного соціального
страхування на випадок безробіття стабілізувалася.
Після прийняття нової редакції ЗУ «Про зайнятість населення»
внесено зміни до закону «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування
на випадок безробіття», що набули чинності 1 січня 2013 року. Відтак змінився й
перелік соціальних послуг, які надаватимуться за рахунок коштів фонду.
Відтепер не надаватимуться дотації роботодавцям для працевлаштування
безробітних, проте будуть фінансуватися соціальні послуги: надання компенсацій роботодавцям,
які працевлаштовують недостатньо конкурентоспроможних на ринку праці осіб; надання
компенсації роботодавцям – суб’єктам малого підприємництва, які працевлаштовують
безробітних; надання особам старше 45 років ваучерів на курс навчання та підвищення
кваліфікації. Для цього у 2013 році буде спрямовано понад 300 млн грн. Видатки за
цими статтями надалі зростатимуть.
Завдяки активній позиції профспілок правлінням Фонду підвищено
мінімальний розмір допомоги з безробіття з 420 грн у 2008 році до 825 грн у
2012-му. Однак цей розмір допомоги ще не відповідає конституційно визначеному рівню
і становить лише 76,9% прожиткового мінімуму, що на 221 грн нижче за межу бідності.
У 2012 році підвищено мінімальний розмір допомоги з безробіття для застрахованих
осіб з 825 до 872 грн, а з 1 січня ц. р. – до 882 гривень. На жаль, ініціативний
проект постанови правління, підготовлений профспілковою стороною щодо суттєвого
збільшення мінімального розміру допомоги у 2013 році, не підтримали Уряд і роботодавці.
Також не вирішено питання фінансування за рахунок коштів державного
соцстраху на випадок безробіття виплат нестрахового характеру щодо утримання близько
16 тисяч держслужбовців Державної служби зайнятості. На жаль, такий стан речей
закріплено новою редакцією ЗУ «Про зайнятість населення». У зв’язку з цим СПО об’єднань
профспілок підготував звернення до МОП із проханням надати роз’яснення правомірності
використання страхових коштів на утримання органів виконавчої влади в контексті
дотримання норм МОП та існуючої міжнародної практики.
Нещасні випадки навиробництві тапрофзахворювання
У 2012 році за ініціативи профспілок, яку підтримав Уряд, Фонд
розпочав осучаснення щомісячних страхових виплат потерпілим на виробництві. Перший
етап такого осучаснення проведено навесні 2012 року щодо щомісячних страхових виплат,
призначених потерпілим та їхнім сім’ям до 2006 року, на загальну суму 552 млн грн.
На вимогу профспілок також ухвалено рішення про проведення наступного етапу осучаснення:
підвищення з 1 вересня 2012 року щомісячних страхових виплат, призначених потерпілим
та їхнім сім’ям до 2007 року, в середньому на 200–220 грн – на загальну суму 710
млн гривень. Ці підвищення стосувалися понад 240 тис. потерпілих та членів їхніх
родин.
На 2013 рік передбачено майже на 30% збільшення видатків на відшкодування
шкоди, завданої працівникові, на профілактику нещасних випадків – на 28,7%, на
медичну, професійну й соціальну реабілітацію – на 25,9% тощо.
Тимчасова втрата працездатності
У минулому році після обрання головою правління фонду першого
заступника Голови ФПУ Валерія Горбатова втричі збільшено асигнування на фінансування
санаторно-курортного лікування, порівняно з 2011 роком. Завдяки вимогам профспілкової
сторони правлінням фонду вся економія страхових коштів і додаткові надходження
до бюджету фонду перерозподілялися на користь дитячого оздоровлення. Знайдено можливість
збільшити кількість оздоровчих змін, відтак і оздоровлених дітей, а також зменшено
вартість путівки для батьків.
У січні ц. р. у результаті наполегливих дій ФПУ вдалося виправити
ситуацію щодо виникнення заборгованості з оплати лікарняних листків унаслідок штучної
затримки Державною казначейською службою України перерахунків страхових коштів
фонду на фінансування соціальних виплат застрахованим особам. Нині заборгованість
практично повністю погашено, а оперативна заборгованість, яка фіксується у двох-трьох
областях, коливається від 30 до 60 млн грн і залежить від обсягів заявок страхувальників.
Це питання перебуває під постійним контролем.
У 2013 році фонд планує збільшити фінансування оздоровчих заходів
загалом на 23,2%, у тому числі на санаторно-курортне лікування застрахованих осіб
– на 22,4%, на оздоровлення дітей – на 57%. Однак проти цього різко виступає сторона
роботодавців.
14.03.2013
|