Хочеш їхати – давай паспорт
Іменні квитки на
залізничний транспорт, від яких відмовилися п’ять років тому, знову з’являться
в Україні. З1 січня 2013 року Укрзалізниця повертається до практики продажу
квитків на потяги лише за наявності документа, що засвідчує особу пасажира. Основна
мета такого кроку, як стверджують ініціатори відновлення персоніфікованих
проїзних документів, – запобігання тотальним спекуляціям. Аміністр
інфраструктури Борис Колесніков зазначає, що таке рішення ухвалено на прохання
та в інтересах тисяч пасажирів, котрі звернулися до міністерства.
БОРОТЬБА З«КВИТКОВОЮ
МАФІЄЮ»
Офіційної статистики щодо масштабів «квиткової мафії»
немає, тому з цього приводу можна лише робити припущення. Зазвичай на залізничних
вокзалах «працює» армія спекулянтів, котрі масово скуповують квитки на
популярні напрямки, аби потім продати їх за завищеними цінами. Дуже рідко
щасливчик, якому вдалося придбати квиток із рук спекулянтів, повідомить про
таке очевидне порушення правоохоронцям. А стражі порядку, до речі, неодноразово
ініціювали повернення іменних залізничних квитків. Адже після скасування 2007
року продажу проїзних документів за наявності посвідчення особи робота
транспортної міліції значно ускладнилася.
Ініціатори повернення іменних квитків вказують на ще одну проблему:
окрім «офіційних» спекулянтів, зловживаннями не гребують і працівники
залізниць – касири та провідники. Віце-прем’єр Борис Колесніков озвучив факти
перевірки лише одного потяга: зі 120 пасажирів 90 виявилися без квитків. А це
означає, що гроші не потрапили до залізничних кас, а осіли в кишенях недобросовісних
залізничників.
Отже, з 1 січня 2013 року придбати квитки на потяг в Україні
можна лише за наявності посвідчення особи. Це може бути внутрішній чи закордонний
паспорт, водійське посвідчення, студентський чи військовий квиток, тобто
будь-який документ, що засвідчує особу пасажира.
Тим часом чимало експертів називають інші, більш дієві
способи боротьби з «квитковою мафією». Вони вважають, що єдиний вихід побороти
ганебне явище спекуляції квитками – запровадження електронних квитків. Тоді
потреба показувати паспорт зникне. Адже електронний квиток сам по собі
передбачає зазначення персональних даних кожного пасажира. Відтак це прогресивний
і досить прозорий механізм, який спроможний подолати явище спекуляції. До того
ж, як кажуть експерти, електронний квиток – це чіткий поіменний контроль не
лише за покупцями, а й продавцями. Адже нечесна гра, як не прикро, починається
із власне залізничників.
В одному з коментарів
на заяву Бориса Колеснікова про перехід на іменний продаж залізничних квитків
у мережі Інтернет читаємо свідчення очевидця на підтвердження спекулятивних
дій із боку касирів: «Був свідком того, як до каси повернення квитків
(Південний вокзал столиці) підійшов чоловік, мовчки простягнув квитки у віконце
касира і, не сказавши жодного слова і не дочекавшись реакції, пішов геть. Але
ж, за процедурою, для того, аби повернути квиток, треба заповнити спеціальну
анкету, показати касирці паспорт, і лише тоді вона поверне гроші. Тут ідеться,
я переконаний, про елементарне повернення непроданих спекулянтом квитків».
Правозахисники гостро критикують ініціативу
Мінінфраструктури. В Українській Гельсінській спілці переконані, що така
практика порушує права людини, зокрема право на свободу пересування особи, яка
втратила документи. Натомість урядовці наводять приклад авіаперевезень, коли
без документів квиток придбати неможливо.
НЕ ЯК У ЄВРОПІ…
Загалом люди позитивно ставляться до цієї ініціативи,
схвалюють її, однак є чимало тих, хто не розраховує на розв’язання проблеми. У
залізничних касах коментують, що вже мали свого часу досвід роботи з іменними
квитками, тож нічого нового вони не очікують, хіба що довгі черги біля кас, бо
ж оформлення одного проїзного документа із внесенням персональних даних
потребуватиме більше часу. Квитковий касир із Ніжина Анастасія Крилова
пояснює: «Ми й так зараз половину квитків оформляємо як іменні. Приміром, для
студентів. Зазначаємо номер посвідчення чи студентського. Те саме і з квитками
для проїзду інвалідів, які також продаємо як іменні».
А от провідники майбутніми змінами невдоволені. «Матимемо
дуже велику мороку. Трапляється, що касирка неправильно напише прізвище
пасажира. Тож якщо раптом наскочать ревізори, то провідник матиме проблеми, –
пояснює провідниця Луганського резерву Лідія Порик. – Пам’ятаю події
п’ятирічної давності: практично щоразу посадка пасажирів у вагон – суцільні
нерви: то паспорта немає, то прізвище з помилкою. Ми, до речі, зраділи, коли
скасували іменні білети. Думали, що будемо, як у Європі. Однак…»
Звісно, що після запровадження іменних квитків можливі певні
незручності. Зокрема, попередня практика засвідчила, що пасажири, вирушаючи
в дорогу, часто забувають покласти до кишені документи, що засвідчують їхню
особу.
Не в захваті від нововведення і ті, хто звик купувати квитки
не тільки для себе, а й «для того хлопця». Приміром, збирається група на
екскурсію до іншого міста. Староста групи має забезпечити квитками 30 чи більше
учасників поїздки. Тримати бодай два дні таку кількість чужих паспортів і
відповідально, й небезпечно.
І ще на одну проблему звертають увагу пасажири. Попри
пильність транспортної міліції, нерідко у потягах спритні ділки крадуть речі
пасажирів. Як правило, у сумочках поряд із гаманцями, на які полюють
зловмисники, лежать документи.
НЕ СПІЗНЮЙТЕСЯ НА ПОТЯГ
Окрім запровадження іменних квитків, Міністерство
інфраструктури має на меті змінити механізм повернення коштів за
невикористаний квиток, або, за словами чиновників, трохи відкоригувати його. В
Укрзалізниці повідомляють, що нові правила передбачають зменшення суми
компенсації за невикористаний проїзний документ після відправлення потяга.
Наступного року за повернений квиток виплачуватимуть лише 10% вартості квитка
й плацкарти. Повернення проїзних документів після відправлення потяга
здійснюватиметься на підставі документа, що засвідчує особу, прізвище та ім’я
якої зазначено у проїзному документі.
Залізничники роз’яснюють: «Наприклад, якщо вартість квитка
у купейному вагоні на поїзд № 38 Київ – Донецьк станом на 19.11.2012 становить
195,51 грн, то за умови повернення проїзного документа у вказаний проміжок
часу пасажирові повернуть 19,23 грн». Це якщо поїзд уже пішов. А от умови
повернення проїзних документів до відправлення потяга поки що не змінюються.
Хоча у перспективі залізничники можуть запровадити жорсткіші правила повернення
невикористаних квитків. Скажімо, якщо раніше пасажир повертав квиток на потяг
не пізніше ніж за 24 години до його відправлення, то йому виплачувалася повна
вартість квитка й плацкарти, а якщо за шість годин, – то отримував повну
вартість квитка і 50% плацкарти. Якщо пасажир звертався до каси повернення
проїзного документа не пізніше ніж за три години до відправлення, то він
отримував гроші тільки за квиток. А якщо пізніше ніж за три години з моменту
відправлення потяга, то жодної компенсації не отримував, за винятком
документально підтверджених медичних причин.
Тепер урядовці планують запровадити інші правила
компенсації. Відтак у разі повернення квитка менш ніж за три години до
відправлення повертатимуть лише половину його вартості. Якщо пасажир
повертатиме квиток менш ніж за дев’ять годин до відправлення потяга, то
виплачуватиметься повна вартість квитка, але без вартості плацкарти. Тож тут
найліпше спрацьовує приказка «Час – це гроші»: втрачаючи одне, позбуваєтеся
іншого.
До яких іще новацій вдасться Укрзалізниця, покаже час.
Тривають дискусії стосовно того, чи готова Україна до запровадження
електронних проїзних документів. Але це – у перспективі. Поки що українцям
доведеться подорожувати за персоніфікованими квитками й стежити за годинником,
аби не спізнитися на потяг.
Володимир КОЗЕЛЬСЬКИЙ,
голова Вільної профспілки залізничників України:
«Зараз маємо масове скуповування квитків з наступним перепродажем
їх за завищеними цінами. Зазвичай спекулянти користуються касами попереднього
продажу. Касир не має права відмовити людині, яка, скажімо, бере десять
квитків. Та й, правду кажучи, є недобросовісні касири, які залучені до цього
бізнесу. Вони можуть притримувати квитки на той чи інший потяг».
29.11.2012
|