Непоінформований означає здоровий
В Україні вже понад
місяць діє заборона реклами цигарок та тютюнових виробів. «Профспілкові вісті»
дізнавалися, як виконуються вимоги закону, і як до цього ставляться всі
зацікавлені сторони.
ЗАКОН ОМИНУТИ МОЖНА
Нагадаємо, заборона реклами цигарок набула чинності 16
вересня цього року, після ухвалення Закону «Про внесення змін до деяких
законодавчих актів щодо реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових
виробів». Згідно з документом заборонено масову рекламу цигарок у місцях
продажу (тобто на касах супермаркетів, у кіосках, що торгують цигарками), а
також в Інтернеті. Щоправда, на ті сторінки, які запитують авторизацію та вік,
заборона не поширюється.
Назви тютюнових брендів забороняється наносити на сувенірну
продукцію – ручки, блокноти, парасольки, футболки тощо. Також під брендами тютюнових
компаній не можуть проводитися культурні, спортивні та навчальні заходи.
Ще одне нововведення: відтепер українців не турбуватимуть
приємні дівчатка, що пропонують взамін на купування пачки цигарок запальничку,
шарф або ще якийсь заохочувальний приз. Будь-які пропозиції, бонуси, лотереї
та конкурси, пов’язані з цигарками, заборонені. Порушників закону очікує штраф
від 30 тис. до 50 тис. гривень.
На думку ініціаторів закону, реклама цигарок має зникнути з
усіх місць, де її потенційно бачитимуть діти та підлітки. А отже, це вбереже
їх від згубної звички. Між тим, продавці та промоутери смертельного задоволення
вже знайшли можливість оминути закон. Як зазначили члени Коаліції «Київ проти
тютюнового диму», особливо цим грішать у столиці. Звичайно, прямої реклами,
наприклад плакатів та логотипів, прямих закликів до куріння вже немає. Але
продавці хитрують: наприклад, підсвічують вітрини, де продаються цигарки,
встановлюють маленькі лайтбокси з пачками, а також використовують на плакатах
характерні ознаки відомих марок сигарет, знайомі кожному курцю. Представники
громадських організацій попереджають продавців таких кіосків, що якщо вони не
припинять порушувати закон, доведеться домагатися повної заборони на продаж
тютюнових виробів у МАФах. Схоже, подібні загрози мало кого лякають, адже
вигода понад усе.
НІКОГО НЕ ШТРАФУВАТИМУТЬ
Ініціатори закону вважають своє дітище панацеєю від появи
нових прихильників згубної звички. Адже вони зробили все, аби припинити
зростання попиту на небезпечний товар. Між тим, уже сьогодні зрозуміло, що
виконувати вимоги закону не так уже й просто. Наприклад, проводити позапланові
перевірки кіосків та будь-яких інших установ, де порушується заборона,
відповідні органи мають право лише за зверненням громадян. В інших випадках
вони зобов’язані попередити господарів про свій візит за 10 днів. Зрозуміло,
що тоді власник або продавець встигне добре підготуватися до перевірки.
Ще одна небезпека, на яку вказують експерти, – закон явно
суперечить нормативним актам про захист прав споживачів та про захист від
недобросовісної конкуренції. Адже за цими нормативами покупець повинен мати
вичерпну інформацію про товар, який хоче купувати. Але така інформація може
тлумачитись як реклама товару. А це вже порушення «антитютюнового закону».
У будь-якому разі спірні моменти розглядатиме суд. Але все
частіше лунають скептичні думки: мовляв, скільки забороняли куріння в громадських
місцях, ігрові автомати, рекламу алкоголю. А між тим, спритні ділки знайшли
можливість оминути закон. Тож і цього разу заборона – лише фікція.
СМЕРТЬ МАЛОГО БІЗНЕСУ?
Є й інша точка зору: контролюючі органи (а контролювати
виконання закону має Державна інспекція України з питань захисту прав
споживачів) можуть сприймати як рекламу тютюнових виробів будь-яку дрібницю
і зачиняти торгові точки на свій розсуд. Адже двозначні формулювання закону
дозволяють перевіряльникам трактувати їх по-своєму. Наприклад, у законі,
крім чіткого переліку заборонених заходів, спрямованих на просування тютюнової
продукції, ідеться й про «інші заходи прямого та непрямого стимулювання
продажу тютюнових виробів та споживання тютюну». І це визначення дає
контролерам необмежені можливості для «творчості».
Фахівці та правозахисники стверджують, що штраф у 50 тис.
гривень може «вбити» будь-яку торгову точку. Адже саме стільки складає її
середній оборот. А от великим торговим мережам особливі неприємності не
загрожують, адже вони переконані: обсяги продажів цигарок після заборони
реклами якщо й знизяться, то не до критичної межі. Бо є постійні споживачі
тютюну, які курять давно й кидати не збираються.
Правозахисники стверджують, що закон потребує доопрацювання,
адже містить кілька запитань без відповідей. Наприклад, невідомо, як проконтролювати
рекламу тютюну на зарубіжних сайтах, доступних для українців. А як щодо
зарубіжних видань? І чи порушує закон людина, вбрана в кольори тютюнового
бренду?
Утім, автор закону, депутат Артем Синиця сам визнає, що його
дітище є недосконалим. І обіцяє вже за місяць внести на розгляд інший проект –
більш прийнятний та менш заплутаний.
Яким би недосконалим виявився закон, але той факт, що реклами
смертельної продукції стало менше, вже є позитивним. І якщо кількість нових
курців зменшуватиметься, можна вважати, що задумане вдалося.
А для тих, хто вже давно призвичаївся до цигарки, є власні
«сюрпризи». З 4 жовтня в продажу з’явилися пачки цигарок із кольоровим
зображенням наслідків куріння. А вже 17 грудня набуде чинності закон про заборону
куріння в громадських місцях, включаючи офіси та ресторани.
ЗАБОРОНИТИ КУРИТИ
БАТЬКАМ
Психологи досить
схвально ставляться до заборони куріння. Адже якщо діти та підлітки не бачитимуть
реклами, де привабливі дорослі чоловіки та жінки вочевидь насолоджуються
тютюновим димом, вони не прагнутимуть так зробити першу затяжку. Але ті ж
спеціалісти переконані: якщо в родині батько і мати курять, марно сподіватися
на закон, що забороняє рекламу цигарок. Дитина наслідуватиме приклад власної
родини.
19.11.2012
|