Розвиток громадянського суспільства в Україні
Нещодавно в Будинку спілок,
відповідно до рішення Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських
об’єднань профспілок на національному рівні, відбулася презентація наукової доповіді
Національного інституту стратегічних досліджень «Про стан розвитку громадянського
суспільства в Україні». Представляв доповідь завідувач сектору громадянського
суспільства відділу політичних стратегій НІСД Олександр Корнієвський.
Гарантія демократії
Утвердження громадянського суспільства як гарантії демократичного
розвитку України визначено одним з напрямів її внутрішньої політики відповідно
до Закону України «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики» від 1 липня
2010 року. Державна політика в сфері формування інститутів та організацій громадянського
суспільства має передбачати посилення їхньої взаємодії з органами публічної влади,
запровадження громадського контролю за діяльністю влади, проведення регулярних
консультацій з громадськістю. При цьому реформування правового середовища для
інституціонального розвитку громадянського суспільства має бути спрямоване на запровадження
стандартів, передбачених Рекомендаціями Комітету міністрів Ради Європи державам-членам
щодо правового статусу неурядових європейських організацій, а також на імплементацію
зобов’язань України відповідно до міжнародних договорів у сфері прав людини та
рішень Європейського суду з прав людини. У цьому контексті важливо зазначити, що
в країнах розвиненої демократії громадянське суспільство виступає рівноправним
партнером держави у вирішенні соціально-економічних, гуманітарних і політичних
завдань.
Інституції громадянського суспільства підтримують та відтворюють
демократичну політичну культуру, а також відіграють помітну роль у забезпеченні
суспільної стабільності.
Основні тенденції
Так, за результатами дослідження Nations in Transit міжнародної
неурядової організації Freedom House (де оцінювання різних напрямів демократичного
розвитку перехідних країн здійснюється за шкалою від 7 («найгірша») до 1 («найкраща»)
бала), оцінка розвитку громадянського суспільства в Україні значно покращилася:
від 4,75 бала в 1998 році до 3 балів у 2005-му та 2,75 бала у 2006–2011 роках. Саме
за напрямом «Громадянське суспільство» Україна продемонструвала найбільший поступ
і, відповідно, отримала найкращу оцінку з інших показників. За іншими напрямами
дослідження Nations in Transit рейтинги України виглядають менш успішними: в
2011 році «Рейтинг демократичного розвитку» становив 4,61; «Національне демократичне
управління» – 5,5; «Виборчий процес» – 3,5; «Незалежні медіа» – 3,75; «Місцеве
демократичне управління» – 5,5; «Судова система та незалежність суддів» – 5,5;
«Корупція» – 5,75 бала.
За даними іншого авторитетного рейтингу, який визначається
в межах дослідження «Індексу сталості неурядових організацій» Агентства міжнародного
розвитку США (USAID NGO sustainability Index), стан розвитку громадянського суспільства
в Україні оцінено в 3,5 бала (за шкалою від 1 до 7, де поріг консолідації становить
3 бали). При цьому найслабшими складниками сталості НУО є фінансова життєздатність
– 4,2 та їх сприйняття громадськістю – 3,8, а найсильнішими – адвокація – 2,8
та надання послуг – 3,3 бала. Показово, що за показником адвокації НУО вже навіть
перейшли поріг консолідованої демократії. За загальною оцінкою зарубіжних експертів,
громадянське суспільство України характеризується як перехідне та неконсолідоване,
тобто таке, що не досягло рівня країн розвиненої демократії та зберігає ризик повернення
до менш розвиненого стану.
За кількістю НУО на 10 тис. населення Україна значно відстає
від країн ЄС та Македонії. За офіційними статистичними даними, на 10 тис. постійних
мешканців України в 2010 році припадало 32,1 легалізованого громадського об’єднання,
з яких громадських організацій та благодійних фондів – 17,6. Водночас у Македонії
було створено близько 50 асоціацій громадян і фондів на 10 тис. населення, тобто
майже втричі більше, ніж в Україні. В Естонії (має один з найвищих показників розвитку
громадянського суспільства серед країн – нових членів ЄС) цей показник становить
близько 250 ОГС, в Угорщині (має найнижчий показник сталості ОГС серед країн Вишеградської
групи) – близько 65 ОГС.
Слід також зауважити, що далеко не всі зареєстровані в Україні
ОГС є активно і постійно діючими, або ж узагалі реально існуючими. Так, за даними
Державного комітету статистики України, про результати своєї діяльності в 2010
році органам статистики звітували 21677 центральних органів громадських організацій,
що складає лише 39,2% від їх загальної кількості. А згідно з оцінками «Творчого
центру «Каунтерпарт», частка активних і постійно діючих громадських організацій
(тобто таких, що працюють не менше двох років, мають досвід виконання двох і більше
проектів та є відомими в своєму регіоні) становить лише 8–9% від їх загальної
кількості.
Громадська активність в її організованих формах охоплює сьогодні
майже всі сфери суспільного життя. У структурі громадських організацій за спрямуванням
і видами діяльності в 2010 році найбільша питома вага (16,7%) припадала на оздоровчі
та фізкультурно-спортивні. Об’єднання професійної спрямованості та молодіжні організації
становлять відповідно 10,4% та 9,6% від загальної кількості громадських організацій,
об’єднання ветеранів та інвалідів – 8,6%, освітні та культурно-виховні організації
– 5,2%. При цьому співвідношення між секторами діяльності громадських організацій,
темпами їх кількісного зростання протягом останніх років не зазнало істотних коливань
і залишається відносно стабільним.
Важливе місце в сегменті громадянського суспільства посідають
соціально-корпоративні організації та рухи (професійні галузеві організації, об’єднання
ветеранів, ліквідаторів аварії на ЧАЕС, підприємців та інші організовані групи,
що висувають перед собою мету покращення умов життєдіяльності). Соціально-корпоративні
рухи на відміну від організацій створюються дуже швидко й так само швидко розпадаються
після досягнення мети. Тренд 2010 року щодо соціально-економічних чинників поширення
громадської активності набув ще більшої актуальності в 2011 році, але вже спираючись
на збільшену соціальну базу. Громадські виступи мали переважно протестні ознаки
й були відповіддю на обмеження соціальних гарантій, що забезпечуються державою.
Особливою гостротою відзначалися виступи «чорнобильців» та «афганців», що масово
відбулися в багатьох містах України.
Суттєвим резервом пом’якшення негативних наслідків кризових процесів,
соціального захисту найуразливіших груп населення, зменшення навантаження видатків
на державний бюджет є поширення благодійної діяльності. Однак в Україні її потенціал
використовується вкрай недостатньо. Україна посідає лише 150-те місце в світовому
рейтингу благодійності серед 153 держав і, відповідно, останнє місце серед 26 держав
Центрально-Східної Європи.
Не набула ще належного поширення в Україні, на відміну від багатьох
розвинених країн, і практика меценатства. Податкові стимули для меценатства обмежені
окремими, вузько визначеними напрямами. Одна з головних причин – відсутність як
у Податковому кодексі, так і в законі про благодійництво загального визначення
меценатської діяльності, що відповідало б міжнародним угодам України.
Довіряти чи ні?
Однією з основних проблем розвитку громадянського суспільства
в Україні залишається наднизький рівень соціального капіталу, що проявляється, зокрема,
в недовірі громадян до органів влади, соціальних інститутів, політичних партій.
Не є винятком і ставлення до ОГС, і, як наслідок, низький рівень залучення громадян
до їхньої діяльності. Так, за даними соціологічних досліджень, кількість громадян,
які не довіряють громадським організаціям, протягом тривалого часу стабільно перевищує
кількість тих, хто їм довіряє. Згідно із середнім показником за останні два роки,
на основі даних соціологічних досліджень УЦЕПД ім. О. Разумкова, загалом
28,4% населення України довіряють громадським організаціям, при цьому лише
3,4% довіряють їм повністю, а 25,2% – скоріше довіряють.
Водночас простежується й позитивна тенденція поступового зростання
частки громадян, які усвідомлюють суспільно корисне значення громадських об’єднань.
Як свідчать дані дослідження «Громадська думка в Україні», проведеного Міжнародною
фундацією виборчих систем (IFES) у липні 2011 році, дедалі більше обізнаних з
НУО громадян України вважають, що такі організації безперечно необхідні або необхідні
для своєї країни. Разом із тим за останні два роки кількість громадян, які зовсім
не довіряють громадським організаціям, зменшилася на 10%, а кількість тих, кому
важко визначитися щодо довіри чи недовіри, зменшилася на 3,5%.
Cтабільність
Рейтинги впливових міжнародних організацій свідчать, що показники
розвитку громадянського суспільства в Україні протягом періоду незалежності поступово
поліпшувалися, і хоч останніми роками не показували позитивної динаміки, проте
все ж зберігали певну стабільність на досягнутому рівні. Вони є кращими, ніж в
інших пострадянських країнах, натомість суттєво відстають від показників країн
Балтії та Вишеградської групи.
31.10.2012
Олена ОВЕРЧУК, «ПВ»
|