Доступне житло: утопія чи перспектива?
Стаття 47 Конституції
України визначає, що «кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких
кожен громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти
в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою
та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно
до закону». Тим часом на практиці забезпечення реалізації цього права не є ефективним.
ПОТРЕБИ ЗАДОВОЛЕНІ?
Рівень трудових доходів громадян за нинішніх цін на житло та
його оренду не дозволяє абсолютній більшості працюючих забезпечити житлові потреби
своїх родин. До того ж переважна більшість громадян такі суми може мобілізувати
лише завдяки іпотечним кредитам, які банки сьогодні пропонують за середньою ставкою
15,3% річних за умови сплати першого внеску у розмірі 30–40% вартості житла. Державні
соціальні стандарти (перш за все прожитковий мінімум) не передбачають витрат громадян
ні на оренду житла, ні на його купівлю за ринковими цінами.
Цікаво, що, за розрахунками Мінрегіонрозвитку, найвищі показники
вартості будівництва житла встановлені для Києва (5649 грн/кв. м), Криму (5175
грн/кв. м) і Севастополя (5112 грн/кв. м). Найнижча опосередкована вартість будівництва
житла зафіксована для Житомирської і Закарпатської (4112 грн/кв. м), Кіровоградської
(4155 грн/кв. м), Івано-Франківської (4378 грн/кв. м) та Херсонської (4400 грн/кв.
м) областей.
Держава головний акцент робить на будівництві житла за кошти
громадян, не створюючи умови для відповідного зростання їхніх доходів. Як наслідок
– для переважної більшості працівників житло стало недоступним. Так, для придбання
двокімнатної квартири загальною площею 75 м2 середньостатистичний мешканець України повинен
працювати від 20 до 30 років.
Проаналізувавши хід реалізації державної житлової політики,
Президія ФПУ зазначає, що в Україні спостерігається тенденція поступового збільшення
обсягів будівництва житла – із 5,5 млн м2 загальної площі в 2000 році до 9,3 млн
м2 у 2010-му. Середня забезпеченість житлом в Україні сьогодні становить 23 м2 загальної площі на одну
особу, тоді як в більшості європейських країн стандарти забезпечення житловою
площею значно вищі.
Тим часом питання отримання земельної ділянки чи дозволу на
будівництво, реєстрації права власності на вже збудоване житло в Україні можуть
вирішуватися роками, і українці часто успадковують ці проблеми з покоління у покоління.
Позитивним є факт спрощення останнім часом дозвільних процедур
на зведення об’єктів невисокої складності, дерегуляція на будівельному ринку. Разом
із тим часто спостерігаються порушення встановленого законодавством порядку виділення
земельних ділянок під індивідуальне та багатоквартирне будівництво, що знижує
ефективність заходів, яких уживає держава для забезпечення громадян доступним житлом,
і є однією із основних причин надвисоких цін новозбудованого житла.
СОЦІАЛЬНА ЕФЕКТИВНІСТЬ – ПІД ПИТАННЯМ
Починаючи з 2009 року керівництво держави активно впроваджує
програму будівництва доступного житла, яку, безперечно, підтримує ФПУ. Нині одним
із шляхів вирішення питання забезпечення громадян житлом є реалізація повною мірою
Державної цільової соціально-економічної програми будівництва доступного житла
на 2010–2017 роки, що затверджена Кабміном. Для забезпечення прозорості, відкритості
та належного громадського контролю прийнято рішення про створення Єдиного державного
реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Усі зазначені нормативні
акти, а також низка інших додаткових правових актів у цій сфері, узгоджені з профспілками
в рамках реалізації норм Генеральної угоди на 2010–2012 роки. Держава має намір
надавати підтримку за рахунок бюджетних коштів у розмірі 30% вартості будівництва
доступного житла або в уповноваженому банку можна буде отримати пільговий іпотечний
житловий кредит. Відповідно до зазначених лімітів громадяни сплачують 70% вартості
житла, враховуючи опосередковану вартість його спорудження, яка розраховується
Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства
України. Станом на 1 січня 2012 року це 4862 грн за 1 кв. м, що значно менше ринкової
ціни на житло.
Разом із тим Верховною Радою у першому читанні прийнято проект
Закону України «Про забезпечення громадян доступним житлом», який було внесено
до парламенту ще на початку 2010 року. Цей законопроект має суто декларативний
характер і не розв’язує проблем будівництва доступного житла. Тому ФПУ внесла низку
зауважень до документа, зокрема щодо необхідності визначення конкретних шляхів забезпечення
громадян недорогими квартирами замість декларативних лозунгів, виступає за необхідність
доопрацювання таких важливих питань, як джерела та порядок фінансування будівництва
доступного житла, шляхи здешевлення його вартості тощо.
З початком реалізації держпрограми доступного житла, у тому числі
й молодіжного кредитування, кількість громадян, які стали в чергу на отримання
квартир, зросла і сьогодні становить 1 млн 300 тис. осіб (за даними Держкомстату
України зі 100% осіб, які перебувають на житловому обліку, 68,5% стоять у черзі
десять і більше років). Із них у державному фонді сприяння молодіжному житловому
будівництву зареєстровано 17 тис. сімей.
Станом на 30 грудня 2011 року державною фінансовою підтримкою
на будівництво (придбання) доступного житла скористалися 792 українці на загальну
суму 98,2 млн грн, завдяки чому у будівництво було залучено 237,7 млн грн громадян.
Станом на 30 грудня 2011 року за програмою пільгового молодіжного
житлового кредитування надано 436 кредитів на суму 128,7 млн гривень за рахунок
коштів державного та місцевих бюджетів, а також за кошти статутного капіталу Державного
фонду сприяння молодіжному житловому будівництву.
На часткову компенсацію відсоткової ставки кредитів комерційних
банків молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію)
та придбання житла із загального фонду держбюджету в 2011 році виділено та повністю
використано 103,3 млн гривень.
Виконання програми «Доступне житло» в перспективі позитивно
позначиться на будівельній та інших суміжних із нею галузях. Державна допомога
підвищить платоспроможність середнього класу, а будівельні компанії дістануть
можливість завершити будівництво житлових об’єктів із високим рівнем готовності.
Тим часом, якщо економічна доцільність реалізації Державної
цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла
на 2010–2017 роки не викликає особливих сумнівів, то її соціальна ефективність
видається вкрай сумнівною. Причина у тому, що скористатися програмою можуть лише
сім’ї з високим рівнем доходів.
БОРОТЬБА ЗА ПРАВА
Наразі поглиблюється соціальна напруга серед мешканців робітничих
та інших гуртожитків. За різними даними, у гуртожитках проживає від 2 до 5 мільйонів
мешканців, більшість із яких – члени профспілок. Багато з них, розірвавши трудові
відносини з підприємством, роками вирішують із новими власниками гуртожитків питання
власності. Законодавство України не передбачає безпосередньої участі профспілок
у розв’язанні проблем мешканців гуртожитків, але стояти осторонь профспілки не
мають права. Тож вирішення соціально-економічних питань і ведення соціального діалогу
для розв’язання житлових проблем є одним із завдань профспілок, і насамперед первинних
профспілкових організацій.
Профспілки підтримують нові соціальні ініціативи Президента,
проголошені 7 березня ц. р. на розширеному засіданні Уряду, якими, зокрема, передбачено
запровадження нової програми іпотечного кредитування для розв’язання однієї з найгостріших
проблем населення. Реалізація цієї програми також дасть змогу завантажити роботою
будівельні компанії, створити нові робочі місця, підняти рівень виробництва будівельних
матеріалів, сприятиме зростанню попиту на українську металопродукцію на внутрішньому
ринку.
СТОРІНКУ ПІДГОТУВАЛА
ОЛЕНА ОВЕРЧУК, «ПВ»
ФАКТОР ПОГІРШЕННЯ ДЕМОГРАФІЧНОЇ СИТУАЦІЇ
За даними соціально-демографічного дослідження «Сім’я і діти»,
що його провів Інститут демографії та соціальних досліджень НАН України, відсутність
житла є другою за значенням причиною (51,6% опитуваних), яка змушує громадян відкладати
народження дітей і відмовлятися від бажаної кількості малят, а також однією з основних
причин, які впливають на рішення не реєструвати шлюб (21,5% опитуваних) або розлучитися
(від 13,2 до 18,8% опитуваних, залежно від місцевості). Розв’язання житлової проблеми
за рахунок доступності житла фахівці вважають однією з «найважливіших умов сприяння
народжуваності».
22.08.2012
Коментарі
#3 21.12.2017 18:45 добавил: Twilaerurb | додати коментарНейросетевое обновление "XRumer 16. 0 + XEvil 3. 0":
автораспознава ние капчи Google, Yandex, Фэйсбука, VK, Bing, Hotmail, Mail. Ru, SolveMedia,
а также свыше 8400 (!) других видов captchas,
с высокой скоростью (100 изображений в секунду) и точностью (80%-100%). В XEvil 3. 0 реализовано подключение любых SEO/SMM программ - XRumer, GSA, ZennoPoster, VKBot, A-Parser,
и многих других. Готовится абсолютно бесплатная демо-версия. Заинтересованы - ищите в YouTube "XEvil: new OCR - captcha solver"
|
| #2 17.11.2017 01:37 добавил: ClaudiaKar | додати коментарРеволюционное обновление "XRumer 16. 0 + XEvil 3. 0":
обход captcha Google, Yandex, Фэйсбука, ВКонтакте, Bing, Hotmail, Mail. Ru, SolveMedia,
а также свыше 8400 (!) других типов captcha,
с высокой скоростью (100 изображений в секунду) и точностью (80%-100%). В XEvil 3. 0 реализовано подключение любых SEO/SMM программ - XRumer, GSA, ZennoPoster, VKBot, A-Parser,
и многих других. Доступна абсолютно бесплатная демо-версия. Интересно - ищите в Ютубе "XEvil: new OCR - captcha solver"
|
| #1 26.05.2013 15:11 добавил: Віта | додати коментарУ Конституції України пишуть такий закон,що не мають права позбавляти житла жодної людини. Я проживаю у гуртожитку з 1986року та після стількох років проживання мене виселяють. Іце не тільки мене,а і моїх 6(шестеро)дітей. Вік дітей 21,16,12,7,2. 7,1. 6. Та для кого ці закони пишуть. Закарпатська обл. м. Тячів
|
|
|