Пільги: у пошуках правди
Сьогодні існує чимало
проблем реформування системи соціальних пільг, які турбують багатьох українських
громадян. Тож не дивно, що ФПУ не лишається осторонь цих питань та активно виявляє
свою позицію…
Сьогодні існує чимало
проблем реформування системи соціальних пільг, які турбують багатьох українських
громадян. Тож не дивно, що ФПУ не лишається осторонь цих питань та активно виявляє
свою позицію…
Чинний порядок надання пільг сформований безсистемно й унеможливлює
виконання функцій належного соціального захисту населення. До найчисельніших категорій,
які мають право на пільги, належать: ветерани праці – близько 4,6 млн; ветерани
війни – близько 2,8 млн осіб, серед яких учасників бойових дій – 325,3 тис., інвалідів
війни – 223,1 тис.; особи, які мають особливі заслуги (зокрема трудові) перед Батьківщиною
– 1,2 тис.; постраждалі від Чорнобильської катастрофи – близько 1,9 млн; інваліди
– близько 2,6 млн; діти війни – близько 6,1 млн осіб. Право на пільговий проїзд
міським транспортом мають 10,5 млн пенсіонерів за віком.
Така кількість пільг для різних категорій призводить до того,
що щороку законом про державний бюджет України на відповідний термін призупиняється
або обмежується дія значної частини законодавчих актів, які регулюють надання
відповідних пільг та компенсацій. Усе це викликає невдоволення членів профспілок,
оскільки гарантовані пільги не реалізуються через хронічне недофінансування відповідних
видатків державного бюджету України.
Щоб урегулювати проблеми в цій сфері, ще в 2009 році Кабмін
своїм розпорядженням ухвалив Стратегію впорядкування системи надання пільг окремим
категоріям громадян, якою визначив послідовність реформування цієї системи, зокрема
етапи й основні заходи реалізації. Зазначена стратегія була підтримана ФПУ. Проте
замість поступового реформування або приймалися нові законодавчі акти, якими встановлювалися
додаткові державні соціальні пільги, або призупинялися (обмежувалися) існуючі.
Зокрема, на порушення норми Генугоди, без погодження з профспілками уряд вніс
до Верховної Ради України проекти законів «Про гарантії держави щодо виконання
рішень суду» (реєстр. № 7562 від 14.01.2011, № 9127 від 08.09.2011), якими обмежувалися
права українців, передбачені чинним законодавством в частині надання пільг та гарантій.
ФПУ виступила категорично проти запропонованих змін та заявила
про їх неприйнятність щодо скасування конкретних розмірів соцгарантій, закріплених
законами, а натомість встановлення їх у порядку та розмірах, визначених Кабміном.
Законопроект № 7562 від 14.01.2011 було відхилено та знято з розгляду ВРУ.
Дещо пізніше Кабінет Міністрів України повторно вніс аналогічний
законопроект (реєстр. № 9127 від 08.09.2011), який уже 9 вересня 2011 року був
прийнятий у першому читанні. ФПУ знову підготувала та внесла до Верховної Ради
України свої пропозиції, і вже 5 червня 2012 року його було прийнято в другому
читанні. У цій редакції вилучено розділ II «Прикінцеві та перехідні положення»,
якими передбачалося внесення змін до окремих законодавчих актів щодо обмеження
чи скасування пільг та гарантій. А 22 червня Президент України підписав Закон
№ 4901-VI «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень».
Тож перед профспілками постає завдання долучитися до опрацювання
змін до цілої низки законодавчих актів, що стосуються пільг тих чи інших категорій
(Кабмін має розробити відповідні законопроекти до 2014 року). ФПУ листом від
21.06.2012 № 03/01-15/1056 уже звернулася до Кабінету Міністрів України з пропозицією
створити робочу групу для доопрацювання II розділу цього Закону та включити до її
складу представників профспілок із метою недопущення погіршення соціального захисту
громадян.
Варто наголосити, що на виконання Національного плану дій щодо
впровадження економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна
економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від
27 квітня 2011 року № 504/2011, Міністерством соціальної політики наприкінці
2011 року було опрацьовано проект Закону України «Про упорядкування пільг, компенсацій
та гарантій і посилення адресності їх надання особам, які мають право на пільги
за професійною ознакою». Законопроект передбачав установлення пільг для окремих
категорій працівників, які мають право на них за професійною ознакою, що надаватимуться
їм у разі, якщо середньомісячний сукупний дохід сім’ї пільговика в розрахунку
на одну особу за попередні 6 місяців не перевищуватиме величини прожиткового мінімуму,
встановленого на одну особу в розрахунку на місяць. Це насамперед стосується народних
депутатів України, прокурорів, слідчих прокуратури та інших осіб. Зазначена норма
не поширюється на медичних, педагогічних та працівників культури.
Запропоновані зміни спрямовані на запровадження адресного підходу
до надання пільг і узгоджуються з профспілковою позицією. Проте в наданих висновках
СПО профспілок до Мінсоцполітики зазначається, що впорядкування системи пільг з
урахуванням матеріального стану окремих категорій громадян має розглядатися одночасно
з адекватним підвищенням їх заробітних плат, що дозволить компенсувати втрачені
пільги.
Монетизація системи соціальних пільг в Україні має торкатися
лише окремих видів пільг, які здатні давати відчутний позитивний ефект. До того
ж, потрібно забезпечити адресність соціального захисту з урахуванням реальних
потреб. Не варто скасовувати всі пільги одночасно. Процес монетизації має бути
тривалим, а розмір компенсації не повинен бути значно меншим за попередню пільгу.
Крім того, заміна пільг на виплати в жодному разі не має відбуватись одночасно
з підвищенням тарифів на відповідні послуги. І ще одна обов’язкова умова реформи:
залишити пільги тим категоріям осіб, для яких вони відіграють роль привілеїв і є
визнанням особливих заслуг перед державою. Наприклад, для учасників бойових дій
та ліквідаторів аварії на ЧАЕС. І найголовніше – забезпечити адресність соціального
захисту з урахуванням реальних потреб людини чи сім’ї.
Підготувала
Анна Рєпіч, «ПВ»
Міжнародна практика
Досвід розвинених країн свідчить про те, що ефективною державною
підтримкою може бути охоплено не більш як 10–15% населення. Сьогодні в ЄС кількість
малозабезпечених становить майже 17%, а без застосування принципу адресності вона
могла б сягнути 40%.
Німеччина. Пільги існують переважно для пенсіонерів, інвалідів
та сімей з дітьми. Безкоштовних послуг проїзду й телефонного зв’язку тут немає,
оскільки компанії, що їх надають, належать до приватних структур.
Франція. Громадяни з доходами, нижчими за 1,2 тис. євро, мають
право на допомогу, яку надають у вигляді цільових чеків на оплату житла, комунальних
та медичних послуг, що компенсує наявну різницю.
Польща. Ця країна реформувала свою систему пільг у 2004 році.
Так, різними видами допомоги та пільг користуються лише близько 5% загальної кількості
населення, а натуральні види допомоги замінюють на грошові.
Чехія. Соціальна допомога складається з безплатного медобслуговування,
виплат по безробіттю та допомоги на дітей. Дотації на оплату житла та комунальних
послуг надаються індивідуально й можуть сягати 80%. До пільг належить і зниження
пенсійного віку для матерів: один рік за кожну народжену дитину.
США. Ветерани бойових дій та сім’ї померлих військовослужбовців
звільняються від сплати прибуткового податку, мають право на безплатне медобслуговування,
пільги при купівлі житла, транспортні тощо. А після трагедії 11 вересня потерпілі
внаслідок терактів були прирівняні до загиблих під час бойових дій, а їх сім’ї
також отримали аналогічні пільги. Соціальна допомога надається в межах федеральних
і регіональних програм боротьби з бідністю. Її отримують біля 15% американців,
доходи яких нижчі за прожитковий мінімум.
01.08.2012
Коментарі
#1 05.09.2012 16:38 добавил: Ветер | додати коментарКасательно Закона Украины "О государственных гарантиях исполнения решений судов"
Обрати те внимание !!! Распространите эту информацию дальше !!!
В казначейство обязательно нужно будет подать оригинал исполнительного листа.
Но !!! Если кто не знает - все исполнительные листы, выданные ранее, находятся или в Пенсионном фонде или возвращены исполнительной службой в суд (о чем многие не знают !).
То есть, с 01. 01. 2013 года нечего будет сдавать в казначейство. Повторно исполнительный лист нельзя получить в суде, так как он прошел частичное исполнение (деньги начислены, но не выплачены) и на основании постановления о закрытии исполнительного производства возращен в суд. Также пенсионный фонд не хочет возвращать оригинал исполнительного листа (мол деньги то начислены, значит решение частично выполнено).
Фактически закон регулирует только отношения с 01. 01. 2013 года. Но опять таки, суды удовлетворяли иски льготников только по 23. 07. 2011 год. Все дела уже рассмотрены, исполнительные листы почти все выданы.
Значит, новых судебных решений уже не будет и опять таки нечего сдавать в казначейство.
Получили гарантию ???
Есть вопросы - пишите в комент. . .
|
|
|