Ходіть пішки!
Українські урядовці
та податківці роблять усе, аби автомобілі стали для людей розкішшю, а не
засобом пересування. Нові машини і так були недоступними для більшості
пересічних громадян, а відтепер у цю категорію потраплять і вживані.
ХТО ПОСТАВИТЬ ОЦІНКУ?
Усе, що робиться в Україні, підпорядковане єдиній меті: аби
хтось заробив зайву копійчину. Переконатися в цьому можна було неодноразово. І
цю аксіому вже вкотре підтвердив Фонд державного майна. 5 червня набули
чинності накази Фонду держмайна України та зміни до Закону «Про фонд держмайна»
щодо оцінювання нерухомості, земельних ділянок, автомобілів тощо. І хоча
суть цих змін зрозуміла лише фахівцям, вони торкнуться і пересічних громадян.
Про що йдеться? Нині на ринку працює майже 9 тис. сертифікованих
спеціалістів, які можуть оцінити автомобіль, квартиру тощо. Згідно зі змінами
ФДУ займатися цим зможуть лише 12 компаній, тобто близько 50 людей. Саме вони
ухвалюватимуть рішення, що й почому. Причому навіть спеціалістам назви цих компаній
ні про що не кажуть.
Ці ініціативи викликали обурення на ринку. До керівників
держави – Президента, Прем’єр-міністра та Фонду держмайна звернулися
представники Федерації оцінювачів бізнесу та інтелектуальної власності,
Української спілки оцінювачів, «Асоціації спеціалістів оцінки» та форуму «Відкритий
клуб незалежних оцінювачів». Їхнє занепокоєння викликав той факт, що після
запропонованих змін оцінювальний ринок буде фактично монополізований. Адже
накази Фонду держмайна суперечать ЗУ «Про захист економічної конкуренції».
Для споживачів суть змін полягає в тому, що вартість оцінки
об’єкта безпосередньо залежить від вартості самого об’єкта. Тобто, оцінка
старенької «Таврії» або «Мерседеса» буде різнитися в десятки разів. Крім того,
відповідними змінами урівнюються оцінка з метою оподаткування та
індивідуальна оцінка об’єктів. А це, за словами члена ради Української спілки
оцінювачів Ірини Іванової, по-перше, суперечить міжнародним стандартам,
по-друге – не дозволяє розвиватися незалежному оцінюванню.
Крім того, фахівці зазначають, що після сумнозвісних
наказів на ринку оцінювання утворився дефіцит, адже близько 50 осіб мають
проводити 15–20 оцінок нерухомості щодня. Це вже призвело до підвищення ціни
на їхні послуги в 6–10 разів. Наприклад, якщо раніше гонорар такого спеціаліста
становив 0,5–1,5 тис. грн, то нині – від 1,8 тис. за оцінку, наприклад,
однокімнатної готельки в спальному районі до 10–11 тис. у центрі Києва. А заміський
будинок побли-зу столиці «потягне» тисяч на 20.
На думку представників оцінювальних компаній, нові правила
на ринку нерухомості й автотранспорту призведуть до корупції і знищення цілої
галузі малого та середнього бізнесу, залишать без роботи тисячі
спеціалістів-оцінювачів і, зрештою, паралізують ринок продажу нерухомості й автомобілів.
Власне, ринок уживаних авто і так був паралізований
протягом червня. Адже за новими правилами оцінка податкових експертів була
визнана базою для сплати податків при продажу автомобіля. Це призвело до
збільшення вартості операції з продажу приблизно вдесятеро. Щоправда,
Прем’єр-міністр Микола Азаров пообіцяв зробити все, аби скасувати сумно-звісні
накази ФДУ. І покарати винних.
За словами голови Фонду держмайна Олександра Рябченка, він
уже підписав відповідні укази, які повертають оцінювачам право працювати на
ринку. І взагалі Фонд готовий скасувати всі нормативні акти, що стосуються
введення «оцінки для оподаткування». Але експерти побоюються, що після того,
як ажіотаж довкола цього питання стихне, зацікавлені особи знову намагатимуться
протягнути оцінювальні нововведення.
НА СМІТНИК І АВТО, І ГРОШІ
Ще одна ініціатива, яка вдарить по кишенях автовласників,
народилася в стінах Міністерства екології. Там хочуть запровадити збір за
утилізацію автомобілів. Зрештою, ця норма торкнеться операторів ринку –
імпортерів та виробників. Але зрозуміло, що обов’язок утилізувати за свій
рахунок старі автівки потягне за собою кінцеве збільшення вартості нових
автомобілів для простих людей.
Наразі в Мінекології є три проекти постанов Кабінету
Міністрів України, які стосуються заготівлі й утилізації старих автомобілів.
Згідно з цими проектами імпортери та виробники зобов’язані за власний рахунок
утилізувати такі автівки. Проблема ж у тому, що поки в операторів автомобільного
ринку немає відповідних ліцензій. Отже, вони мають укласти договір з
підприємствами, які підпорядковані Міністерству екології. Причому ситуація
буде виглядати так, як у старій радянській комедії: ввечері – гроші, зранку –
утилізація.
Фахівці стверджують, що ця ініціатива – ніщо інше, як
намагання накинути чергове ярмо на шиї автомобілістів. Адже, наприклад, у
Росії, Угорщині, Німеччині та деяких інших країнах утилізація була додатковим
стимулом для людей здавати старі автомобілі й купувати нові. Що пожвавлювало
ринок і збільшувало обсяги автомобільних продажів. В Україні, вважають
експерти, це призведе лише до здорожчання автомобілів. Але якщо й тоді ціна на
машини не злякає покупців, то Кабмін планує ще одне нововведення: спеціальні
мита на автомобілі іноземного виробництва. Тобто, до тих 10% мита, що існує
нині, додадуть ще 6,46% митної вартості автівки з об’ємом двигуна 1–1,5
літра та 15,1% на мотор 1,5–2,2 літра.
На початку червня Міжвідомча комісія з міжнародної
торгівлі вже ухвалила відповідне рішення. За словами міністра економічного
розвитку та торгівлі Петра Порошенка, обкладення митом імпортних автомобілів
має заохочувати людей купувати продукцію українського виробника.
Уже сьогодні зрозуміло, що іноземні автівки по кишені
далеко не всім пересічним українцям. А створювати їм гідну конкуренцію
українські виробники поки не навчилися…
БАГАТІ ТЕЖ ПЛАЧУТЬ
Кабінет Міністрів готує законопроект про податок на розкіш,
згідно з яким власники дорогих автівок мають сплачувати 40% податку. Раніше
передбачалося, що процент податку буде залежати від об’єму двигуна. Але потім
розробники проекту вирішили прив’язати відсоток до вартості автомобіля.
Дорогими за проектом вважаються ті, що коштують більше 700 мінімальних зарплат
(понад 765 тис. грн). Аналогічний податок може бути запроваджено й для
мотоциклів, чия вартість перевищує 200 мінімальних зарплат (майже 220 тис.
грн).
03.07.2012
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|