Діалог не переривається
Відомо, що
соціальний діалог – з низу – до гори – ніколи не переривається, і від його
градуса, тональності, атмосфери, від досягнення компромісів соціальних
партнерів фактично залежить
якість життя
всього суспільства. Проте існують певні гальмівні механізми, що стримують
розвиток соціального діалогу та впливають на його ефективність. Ми попросили
експерта-соціолога Володимира Вареницю назвати й прокоментувати ці механізми.
Інтенсифікація діалогу – виклик часу
Сам факт співпраці представників профспілок у органах державної
влади – не дарунок уряду, а результат наполегливої боротьби профспілок, передусім
ФПУ, за право висловлювати свою позицію стосовно урядових ухвал, проектів
нормативно-правових актів, законопроектів у багатьох профільних Комітетах
Верховної Ради. Ще на початку 90-х ФПУ оголосила, що її ідеологія будується на
принципах соціального партнерства, вмінні домовлятися й виконувати взяті на
себе зобов’язання. Проте роботодавці нерідко ухилялися від колективних переговорів,
не виконували або порушували колдоговірні зобов’язання. А профспілки
сподівались на порозуміння й рідко використовували такий переконливий у
соціальному діалозі аргумент, як заходи тиску.
Напередодні масштабних економічних реформ, відповідно до
програми Президента В. Януковича «Заможне суспільство, конкурентоспроможна
економіка, ефективна влада», соціальний діалог необхідно інтенсифікувати,
забезпечити його результативність, бо не можемо допустити порушення прав працівників,
погіршення їхнього соціально-економічного становища.
Знову про інституалізацію
Вважаю за необхідне, мобілізувавши інтелектуальний ресурс
держави, створити державний комітет, скажімо, з питань сприяння розвитку громадянського
суспільства, який відповідатиме за розвиток соціального діалогу. Ця структура
має проводити наукові дослідження, вивчати міжнародний і напрацьований в СРСР
досвід (адже радянське колективно-договірне регулювання трудових відносин
перейняли, приміром, німці й дуже успішно використовують його до сьогодні);
потрібно створити комплекс освітянських, інформаційних програм. Комітет
повинен мати науково-методичний центр із розроблення та впровадження
технологій. І все це – з урахуванням нашої ментальності, нашого ґрунту. Одним
словом, необхідна струнка, законодавчо підкріплена система. А працівники
такого комітету – професіонали високого рівня – повинні одержувати зарплату,
мати функціональні обов’язки та відповідати за якість своєї роботи.
Фінансове забезпечення має взяти на себе держава, оскільки, згідно з міжнародними
нормами, саме вона відповідає за професійне проведення соціального діалогу. І
доки держава не зрозуміє своєї ролі у питанні проведення та законодавчого
забезпечення соціального діалогу, доти ніяких радикальних змін не відбудеться.
НТСЕР має стати консультативним органом уряду і
парламенту
Мені не зовсім зрозуміла занепокоєність стосовно ухвалення
закону «Про соціальний діалог». Адже діалог – це диспут, дискусія, обмін
думками, навіть суперечка. Хіба можна це вмістити в регулятивну норму? Інша
річ, скажімо, – закон «Про соціальне партнерство». Саме такий закон практично в
усіх колишніх республіках СРСР ухвалено ще до 2002 року. Прийняли й забули. А
в нас – нерозв’язувана проблема! Та ще правильніше було б ухвалити закон «Про
НТСЕР». Адже найголовніше – це статус Національного тристороннього органу.
Нині він не в змозі бути ефективним, бо є консультативно-дорадчим! Нехай
навіть при Президентові. Орган, який фактично представляє інтереси всього
суспільства, – і раптом у ролі консультанта в одній із структур Адміністрації
Президента, де й без нього з півсотні консультативно-дорадчих органів! Насправді
ж це має бути найпотужніший орган громадянського суспільства. До думки цієї
інституції мають дослухатися і парламент, і уряд, і президент. Ось який статус
повинна мати НТСЕР, якщо Україна рухається у напрямку до європейських
цінностей. Звісно, Президент може звертатися до цього органу з проханням дати
оцінку якомусь факту, явищу, події.
На сьогодні формат НТСЕР дуже статичний, запозичений ще від
Національної ради соціального партнерства. Це позначилося й на кількості представників
сторін. Я так і не зміг докопатися, чому саме по 22 представники?
...А ви знаєте, що більшість країн не дотримується кількісної
рівності? У цьому немає потреби, оскільки кожна сторона подає вже напрацьовану
думку, тобто озвучує свою позицію, наголовніше. І не має значення, скільки людей
узяли в цьому участь.
Головне – соціальна справедливість!
Нині дедалі частіше говорять про розширення формату соціального
діалогу. І об’єктивно соціальний діалог уже вийшов за межі сфери тільки трудових
відносин; необхідно порушувати проблеми культури, екології, охорони здоров’я
– все, що хвилює суспільство. До слова, на місцях формат діалогу ситуативно
розширюється, там проблеми «ближчі» до людей, усім очевидні й зрозумілі. І,
між іншим, Положення про НТСЕР передбачає залучення до діалогу інших
громадських організацій, особливо коли обговорюється нагальна важлива тема.
Для мене в цьому зразок – Франція. Там діє аналогічна рада; її члени –
представники громадянського суспільства, які репрезентують десятки соціально
орієнтованих структур. І в такий спосіб забезпечується головний, засадний для
соціальних партнерів принцип – соціальна справедливість.
27.12.2010
Тетяна Моргун, «ПВ»
|